Flicka trampad av häst och avled
I måndags avled en 7-årig flicka efter att hon ramlat av en häst under en ridlektion och blivit trampad på.
Läs artikeln här: 7-årig flicka avliden efter avramling
Trots hjälm och skyddsväst kan det gå riktigt illa… Sorgligt men sant.

men man kan ju fråga sig var det har tagit på flickstackaren?
jag brukar propagera för min man att sonen inte ska köra cross och han brukat kontra med att det är lika farligt att rida. han har ju tyvärr rätt.
jag lider verkligen med flickans familj.
Usch vad hemskt :(
#2, min tanke var ju att -åriga flickor ofta är väldigt små och taniga. Det kan ju varit så att hon var väldigt "klen" och att då få ett par hundra kilo ponny trampad på sig trots väst så kan ju organ klämts och tagit så stor skada att de blev livshotande.
Stackars familj och flicka =(
Man mår så dåligt av att få reda på sådant =( 
Jo så små flickor är inte säskilt tiliga men beroende på hur de fåt väga upp hemma mat mm Och lite av föräldrarnas gener min mamma och pappa va ganska så starka och inte gätte taniha när de va små så jag har ärft de. Engång blev jag trampad av en häst på foten vid 7 års ålder de gjorde ont men jag klara mig och hästen la hela vikten på en. Jag förkökte putta bort den men den la mer vickt på foten.
De är tyvärr en farlig sport så man får va förkiktig
Usch, jag såg den här artikeln på aftonbladet i förrgår, det är ju hemskt!
Jag får nästan nån sorts panik när jag tänker på hur det måste kännas att förlora nån på det där viset!
Jag hoppas att det inte händer fler såna här hästolyckor nu. Samma kväll som jag läste det här hade en tjej trillat av(vuxen person)på ridskolan under kvällslektionen. Ambulansen fick tillkallas, två stycken ambulanser kom, alltså fyra sjukvårdare. Jag vet inget om hur det är med henne nu, men hon kan ha brutit ryggen, som sagt vet jag inget! 
Precis som #5 säger så är det en väldigt farlig sport, så man måste vara försiktig, och veta hur man ska hantera olika situationer så att dom inte bli farliga/farligare än dom redan är.
//Caroline
Usch…
Ridning är en farlig sport, men är det något jag lärt mig genom åren så är det hur jag ska "förbereda" mig för avramlingen. T.ex bättre att kasta sig av med all kraft än att klänga sig kvar och hamna under hästen osv. Men å andra sidan rider jag inte i ridhus och hoppar inte så har inga väggar eller hinder att rammla in i.
Med det är ju "tyvärr" något man lär sig med åren, och någon gång ska man väll ha otur också. Jag har ridit hela mitt liv (sedan 2) och det värsta jag fått är blånagel.
Hakuna matata!

Men fy!! Stackars unge och stackars familj! Jag har själv en sjuårig flicka och vill inte ens tänka tanken på att nåt liknande kan hända! "Den dagen, den sorgen" Jag tänker nog inte ens läsa artikeln 
Vad hemskt 
/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård
♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥
Det är verkligen en farlig sport och jag är glad att jag inte råkat ut för några allvarligt olyckor. Speciellt eftersom jag rider turer ibland och har så stort ansvar över både hästar och turryttare så kan det ju hända vad som helst när dom är ovana. Och jag har ridit ut med barn också, även om inte så där små, men man känner sig lite mer orolig då. Har bara varit med om att folk ramlat av och gjort illa sig lite. Och min värsta var när jag hamnade med ena benet under hästen som gick omkull, men inte bröts.
I vintras var det en kvinna, ridvan, som fick en stroke elelr liknande på en tur. Det var inte jag som red med dom och dom skulle precis tölta och då försvinner hon bara och sjunker ihop på hästen. Men hästen, som är av den spattigare typen ibland, stod blixtstilla och fattade att något var fel. Detta var ju inte något farligt i själva sporten, men det kan hända sånt också och då är det tur att man har hästar som gör som denna gjorde.

#10 det låter nästan som flickan i ronneby som var ute och galopperade med ridskolan. hon dog ju av ett hjärtfel och inte av att hon trillade av som det först stod i tidningarna.
Egentligen borde man inte börja rida när man är så liten. Kroppen är ju så mycket mer utsatt då.
#11. Den här kvinnan satt dock kvar på hästen och överlevde. Men hon kunde inte sätta sig på en häst ett tag efter för då tuppade hon av.

Usch vad hemskt! 
Men det är som några nämnde tidigare i tråden så att små flickor i 7 års åldern ofta är rätt klena. Min lillebror är 7 år och flickorna i hans klass är så små så.
Det är inte det vanligaste (som tur är) men det kan hända. ´Hästarna brukar ha rätt bra koll och inte trampa på en men det är klart om hon var i ett ridhus.
Sorgligt…
/Johanna, http://finanora.blogg.se
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."

RIP
Ridning är en farlig sport. Tur att jag konstigt nog har klarat mig i alla år.

#12 flest risolyckor råkar damer utför som är 40+ och förverkligar ungdomsdrömmen, att rida och ha egen häst. Barn är ofta smidigare och har bättre balans och en nedre åldersgräns skulle vara beklagligt så många underbara ridtimmar som alla barn och ungdomar får varje år.
När olyckan är framme så är livet alltid fallit
Jag sänder en tanke till alla inblandade, det är alltid tragiskt när ett liv släcks i förtid.
Gud vad hemskt!!
Och trots hjälm och skyddsväst.. Hm, man blir nästan lite osäker själv när man läser sånt där?
Rest In Peace <3
#11 Barn har också, som #16 skriver, mer balans och smidighet. Jag säger inte att äldre är klumpiga. Och samtidigt inte att alla barn är smidiga och har mycket mer balans, för det är olika från person till person. Jag är nyss fylld 13 år, jag är inte smidigast eller har sådär supermycket balans men jag har inte ramlat av på ett tag och aldrig skadat mig mer än lite sår osv. Men ni förstår?
Vad jag menar är att det även skulle kunna vara en 20åring, 15åring eller vad som helst! Träffar bara hästen på fel ställe med hovarna/ramlar av så att en viss punkt träffas så kan man inte hjälpa. Man kan få allvarliga skador och i värsta fall dö ögonblickligen.
Två ord: That's life! Hur hemskt det än låter! Jag tycker verkligen det är otroligt hemskt det här, och det känns absolut inte bra att det som hände hände! Men jag kan inte göra något, jag accepterar det och lever vidare. Jag sparar detta i huvudet, så att jag alltid vet att vad som helst kan hända när som helst!
Jag ska sörja den här flickan, för det är verkligen otroligt sorgligt, hemskt, tragiskt! Ja, allt sånt där.
Det var allt från mig då..
Vila i frid!! <33 :(
Usch vad hemskt, :(
Någon som vet vad som hände med hästarna/hästen som trampade? Icke hästkunniga människor som inte vet om att hästar är flyktdjur och kan bli rädd för exakt vad som helst skulle säkert vilja avliva hästen på direkten…
Och som Zadeira sa, hjälm och väst skyddar inte mot en 300kg vikt.
Rip
liebe kann manchmal sehr weh tun
#18 Jag tror att de som tar hand om hästarna är väl hästkunniga. Är man inte hästkunnig kan man inte bedriva en stor ridskola!

Vi har sorg här i Borås efter detta. Olyckan skedde på Borås ridhus, i barngrupp med erfarna ledare (samtliga elever hade ledare). Sänder många tankar till flickans familj