Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3574 ggr
Ricko
0

Avmaskingsmedel

Ja finns avmaskningsmedel att köpa på vanligt apotek? Till hästar alltså. Och finns det som det finns till hundar att det finns vissa paket som hjälper mot dem flesta maskar, eller är det endast paket som hjälper mot enskila sorter? :)

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Cilla89a
0

Numera är avmaskningsmedel på recept, så man måste ringa sin veterinär för att få tag på avmaskningsmedel och vad jag vet så måste igentligen veterinären kräva att man tagit ett träckprov på hästen innan denna skriver ut avmaskningsmedel, men det är långt ifrån alla veterinärer som gör det..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Tusen
0

#1 Inget träckprov krävs om veterinären känner till djurbesättningen. Dock måste det skrivas recept.

Ricko
0

Okej, nä för jag tänkte jag läste i en bok om att man ska avmaska varje kvartal. Ska man ändå då ringa sin veterinär, var 3:e månad då. Och be denna skriva ut ett recept? :)

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Tusen
0

Nej, nej,nej!!! Absolut inte så  ofta. det är just den typen av avmaskning som gjort maskarna recistenta.  Maska enbart höst och sommar om du inte har unghästar. Absolut inte mer.

Tusen
0

Nej, nej,nej!!! Absolut inte så  ofta. det är just den typen av avmaskning som gjort maskarna recistenta.  Maska enbart höst och sommar om du inte har unghästar. Absolut inte mer.

jeanette
0

Har man inte gjort träckprov så ska man inte bara maska höst och sommar, man måste följa medlets intervall. Fast du kanske menade så ? Att maska hela sommaren med medlets intervall och en sista gång typ vid sensommar/höst när det är dags för installning. Det kan ju bli ganska många avmaskningar under en sommar om man använder sig av tex pyrantelpreparat med 4 veckors intervall som ex.

Lorita
0

Man ska inte avmaska utan att först göra träckprov om veterinären ändå skriver ut så gör den fel.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Lorita
0

dubbelt

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning