Lösdrift, men..
Min medryttarhäst går på lösdrift tillsammans med 4 andra hästar. Den är fin och så, de håller på att bygga ett litet "hus" så att de kan ställa sig under tak.
Men jag fick höra från en förbipasserande vid lösdriften att hon reagerade på en sak.. De har inget underlag eller nånting i lösdriften. Nu när snön är här så lägger sig inte hästarna ner utan står dygnet runt. Alltså jag vet inte hur det är med det där då jag inte har så mycket erfarenhet av just lösdrift.
Vad krävs för att hästen ska klara av att stå ute vid kyla dygnet runt vid snö osv?
Utevistelse på vintern ställer särskilda krav
Under den kalla årstiden (den tid då betestillväxt inte sker) får hästar hållas ute upp till 16 timmar per dygn utan tillgång till ligghall. Om du vill hålla din häst ute mer än 16 timmar per dygn måste hästen vara lämpad för det. Även terräng, underlag och andra yttre förhållanden måste vara lämpliga.
Om din häst är ute mer än 16 timmar per dygn under den kalla årstiden ska den ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger hästen skydd mot väder och vind. Hästen ska också ha tillgång till en torr och ren liggplats. En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och ett tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge.
Källa: Jordbruksverkets hemsida
Hästen ska ha tillgång till en ren och torr plats. Visa gärna sidan för hästägaren/stallägaren så denne kan läsa själv om vad som gäller.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Okej, hm.. Menar "måste hästen vara lämpad för det" att rasen måste vara lämpad?
Det är en islandshäst, en tinker, två svenska halvblod och en connemara/?, alltså en blandras (C-ponny).
#2 Nej, men individen måste vara lämpad för det. Kommer inte på något bra exempel nu, men det kan ju vara sjukdom m.m. som gör det olämpligt att ha individen på lösdrift.
Saknas underlag? Menar du att det saknas bädd av något slag då?
Våra har numera torv i lösdrften men vi har haft både halm och spån också tidigare. Trots det har de gärna sovit utanför lösdriften ävn i snön. En av våra ligger aldrig på vintern (knappt på sommaren heller) och går inte in i lösdriften annat än för att bajsa.
Så det är nog väldigt olika.
Här hemma har vi faktiskt bara en enda häst som jag någonsin sett ligga ner i hagen (och dessutom sova helt utsträckt på sida xD), och det är våran 5-åriga hingst. Han ligger ner både i sandpaddocken och i långa gräset. Han är dessutom själv i hagen men känner sig säker nog att sova ändå.
De andra hästarna har jag aldrig någonsin sett legat ner mer än när de rullar sig 
Våra hästar går ute dygnet runt på sommaren så länge vädret tillåter, när det är mycket mygg och knott eller om det fullkommligt vräker ner regn så får de komma in en stund.
Hakuna matata!
#4 Ja, precis. Det är liksom bara fruset gräs och ev snö 
#6 prata med ägaren om att ta ut lite spån/torv/halm eller annat och sprida ut där kanske? :)
Våra har torv, dock föredrar dem att ligga i foderhögen, ligga och äta är poppis, slö fockar :P

Mina går på lösdrift allihop, ingen av dem går in i ligghallen mer än o bajjar där inne, men dom har möjligheten att ligga där, de har halmbädd.
1travare, 1 arab, 4 shettisar o en b-ponny korsning
#8 av nyfickenhet är det ett arabiskt fullblod och behöver den täcke eller klarar den sig utan? :)
#7 Det är poppis här med att ligga i maten och äta =)
#9 Hur det är med just den arben kan säkert ägaren svara på själv men rent generellt så klarar araber av kylan mycket väl. Araberna kommer ju ursprungligen från områden med öknar och i öknen är det ofta stora temperaturskillnader mellan dag och natt. Så de är en härdad ras.