Renrasig?
En renrasig arab med en varmblodshingst. De får ett föl som då är 50% arab och 50% varmblod. Detta fölet blir ett sto som sedan betäcks med en renrasig arabhingst. Detta fölet blir då 75% arab och 25% Varmblod. Detta fölet blir ett stoföl som betäcks med en renrasig annan renrasig arabhingst. Fölet blir ett stoföl som alltså är 87,5% arab och 12,5% varmblod. Detta sto betäcks i sin tur med en renrasig arabhingst. Avkomman blir även denna gån ett sto. Detta stoet är nu om jag inte räknar fel 93,75% arab och 6,25% varmblod. Det fortsätter så här i flera generationer. Till slut så är ett stoföl ca. 99,988% arab och 0,012% varmblod. Kan man ändå säga att fölet är ett renrasigt arabsto eller ska man då säga att det är ett korsningsföl med korsningen långt bak i släkten? Jag förutsätter att ägaren har kvar hela stammen, så denne vet hur det ligger till. Finns det någon procentuell gräns på en avkommas stam där man kan säga att hästen blir renrasig?

..Jag vet inte hur det är på arabhästsidan men svenskhalvblodsavel fungerar det så och jag tror att det är fjärde led du får stamboksföra.
Vänligen Linda

Jag araben har sluten stambok och då kan man inte göra så. Man skulle ju på så sätt kunna smyga in otillåtna färger som tigrerade i araben och det ska dom inte vara. Det finns många raser med sluten stambok New Forest, Shetlandsponnyn ja dom flästa engelska ponnys.
Ta Shetlandsponnyn som får inte heller vara tigrerade då bryter man ju mot rasstandarden. Däremot det svenska halvblodet får har vilken färg som hälst och har en öppen stambok och man kan få in främmande blod bakvägen.
Tar man då min tigrerade hingst han är en Knabstrupper och kan bli godkänd för avel trots att hans mamma är ren New Forest. New Forest är en godkänd inkorsningsras i Knabstrupper rasen. Men alla tigrerade är inte Knabstrupper men det är ett annat kapitel.

Så om man har en oreggad shettis sto som betäcks med en oreggad shettishings. Och så får de ett sto föl. Kan man oavsett hur mycket man än kämoar få in denna linje som shettis då?
Hmm, vad luddigt det blev. Men jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig för att göra mig förstådd så jag hoppas ni förstår ändå. hihi
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Nej du kan inte göra den till shetiss hur mycket du än jobbar på det.

Hmm, vad taskigt. Så den säljer man sedan som?? Jag menar om vi nu ponerar att mitt sto väntar föl, och jag inte ska ha fölet kvar. Vad säljer jag det fölet som? En korsningsponny misstänker jag, men känns som om jag behöver fråga för att vara säker.
Audiatur et altera pars

Ditt föl är en ridponny med grå papper
Ska du betäcka igen så föreslår jag att du väljer en welsh och får en welsh partbred och welsh brukar ge bra korsningar

Va? Kan jag betäcka min shettis med en welch och på så sätt få bättre papper menar du?
Men vad blir då min korsningsponny som jag redan har. Hon är ju shettis/welsh.
Audiatur et altera pars

Du måste ha stam på ditt sto för att avkomman ska bli stamboksförd genom hur många led är beroende på rasförening.
mvh Linda

Ja, men dåså. Då spelar det ju ingen roll. Eftersom min shettis är en utan papper. Så kan jag aldrig få något annat än inga papper på någon avkomma oavsett vilken häst jag betäcker henne med. Eller?
Audiatur et altera pars

87 = Welshpartbred, WPB
För att kunna införas i grundstamboken för welshpartbred (registreras) skall ponnyn/häst innehålla minst 12,5 % welshblod.
Welshpartbred indelas i Welshpartbred Small; mankhöjd t.o.m. 148,0 cm.
Welshpartbred Large; mankhöjd från 148,1 cm.
Alla färger tillåtna inklusive skäck.
från http://www.swf.nu/ du får början på en stam som du kan bygga vidare på.

Okej, tack för att du orkar svara på alla mina knäppa frågor.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars