Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3921 ggr
may-britt
0

HJELP

Hej

kan noe fortelle meg hvordan man går frem ner man moste avlive en häst?

hvem kontakter man och  hvordan fungerer dette

jag vet inte sen jag er norsk och  trenger hjelp

Linnea
0

Veterinär avlivar men det finns även en del andra som utför sk trotjänaravlivningar. Är det akut är det ju nödslakten som gäller.

Skynda långsamt så går det fortare.

lisette
0
lisette
0

men du kan ju inte ha så långt till hästkrematoriet i munka ljungby.

may-britt
0

hej

takk jag vill kolla sen min ponny  er nu  så  sjuk av fong hon har hatt 4 tilbake fall så  fort hon får gå  ut av boksen så  kommer det tilbake

jag vet inte om jag skal prova noe mere med henne sen i går kunne hon nesten inte stå  på  sine ben eller gå

jag har prova alt for och  slippe och  avlive henne sen jag er så  glad i  henne men jag får nok gjöra det

jag ser inte frem mot dette och  var så  usikker på  hvordan det fungerte

takk for hjelpen

Zabbio
0

Så tråkigt :/ Men har man testat så länge och försökt sköta det och det ändå kommer tillbaka, så är det nog bäst så.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[mammamian]
0

Vill man inte skicka på slakt kan hästen avlivas hemma, genom bultning eller spruta. Svensk lantbrukstjänst (eller sanitetstjänst) kan utföra avlivningen med bult, men då måste veterinären först varit ute. De hämtar även kroppen om man inte har tillstånd att begrava den hemma. Veterinären kan avliva antingen med spruta eller med bult.

Jag avlivade mina två hästar i somras. Vi hade distriktsveterinären ute och de var väldigt tillmötesgående och samordnade sitt besök med sanitetstjänsts hämtning så att vi skulle slippa ha kropparna liggande kvar hemma. Avlivningen gick väldigt lugnt och fint till, precis så värdigt som man som hästägare vill att döden skall komma för en bästa kompis. Jätteledsamt, men det gick som sagt fint till.

Avlivningen kostade 4000:-/häst och hämtningen 3000:-/häst

may-britt
0

jag har pröva hon er så  dålig i  dag at hon står nesten inte på  sine bak ben jätte jobbig og se min ponny så  her.

jag ringte et filma om avliving och de sa at de tok 15000kr til 7000kr kostar det verekligen så  myke och  avlive en häst i  sverige?

jag vill bare ha all info  viss jag skulle moste avlive men jag provar nu  alt för jag gjör så medesinner och  alt min vet ber meg om, men jag tror blir hon inte bettere nu  så  moste jag bare gi  opp  och  avlive henne.

jag fattar inte hvorfor  hon får dette igjen jag tror jag gjör rett en gammal häst gubbe sa til meg at jag skulle legge hennes hö  i  avtten i 6  timer för jag ga det til henne for och  få  ut alt sukkret, så  nu  skal jag prova det med.

men fy  for en pris på  avliving kan det väre rett? hva betla du  6 da du  avliva dine 2 hästar?

lisette
0

det beror ju på helt och hållet på hur du avlivar. man kan ju kremera hästar var för sig och det blir ju dyrt.

vem ringde du?

lisette
0

svensk lantbrukstjänst tar 3800:- för att hämta en avlivad häst och 480 för att avliva den. kan du inte ringa dem och kolla? du har kontaktuppgifter till de närmst dig under kontakta entreprenörer på deras hemsida.

när jag avlivade min fjording så kom det ut en person och bultade honom och jag hade hjälp att gräva av en granne.

har du egen mark (alt har en snäll granne) så kanske du kan lägga din häst där? då är det ett tillstånd av länsstyrelsen i din kommun som behövs. det kostar runt 400:- och det kan man få ganska snabbt, men varar bara i två månader har jag för mig. sedan tillkommer ju iofs de andra kostnaderna med.

may-britt
0

jag ringte en av de förste siden du  sendte meg de skulle ha 15000kr i norge sendere de hästene til slakt  inte det at jag vill at  noen skal ete min ponny men der er nu det de gjör der

nei jag kan inte grev ned henne hele området her er vatten skyda så det får vi  inte lov til

men kan jo  höra med lantbruks jag moste bare vite hva jag skal gjöra sen ner vet kommer tilbke så  tror jag han vill si at jag skal avlive hästen

nei jag vill heller inte ha henne kremert inte brenna henne jag er i  mot det

may-britt
0

moste bare si  at  jag har en pudel som döde tragisk och  den fikk min mann kremert och  jag fikk min hun tilbake i en i en liten urne phoenix het hon.

ner vi  flytta så  pakka min mann phonix urne sammen med skrot i en låda ner jag kom frem til sverige kunne jag inte finne urnan med phonix i och da jag fant henne lå hon i  garasjen i lådan med bil skrot jag ble rasende på  min mann tenk  och  slenge phonix i  en låda så der.

jag skulle greve henne ned men sen jag inte vet om jag kommer til och  bo i  sverige hele mitt liv törr jag inte sen viss jag flyttar så  moste jag greve henne opp igjen, så  nei vill inte ha noe annet dyr brent har nok med och  passe på  at  phonix står bra på  hylland i data romet.

jag moste väre kneppTyst

lisette
0

#11 cba, vår Medarbetare som aldrig är här har sin häst ståendes i garderoben. så du är inte knäppare än hon. ;)

may-britt
0

nei bra och  höre Foten i munnen i dag er hon bettre etter och  inte kunne gå  på  sine ben så  nu  står och  går hon jag har vattna ned hennes hö latt det ligge i  vatten opp til 6  timer för jag tok det opp dette er for och  få  ut all sukkret vattne var helt brunt.

så  burde jag nu  inte prova lite til ? kansje kan hon bli bettre så hon kan röre seg lite

jag har inte hatt henne på  gras jag satt henne på min ride bana och  ner hon er bra nok får hon gå  ut der men jag tror jag får sette på  kurv over hennes nose sen hon stikker hode mellom stakket och  eter grass inte mycke men det var nok sa vetrinären.

for et liv for en stakkars häst

jag undrar kan denne hästen settes i  gang i  ridning til sommeren viss hon nu  blir bra och  holder seg bra eller skal man inte ride en så  dan häst som en gang har hatt fong?

er det noe annat jag burde gi  henne och  ete ner hon nu  har hatt fong?

jag vet inte mycke om fong sen jag har aldri hatt en häst med det för ut.

er det bettre skoene sitter på  eller tas av?