Bockande ponny...
På ridskolan finns det en c-ponny, Filur, som jag gör allt för att undvika (både att rida och sköta om). Andledning är den att han, de två gånger jag ridit honom, gjort allt för att bocka av mig (ramlade av runt 8 - 10 gånger på varje lektion). Jag har ju inte ridit så jätte länge, tre år så där så jag har väl inte världens erfrenhet direkt och jag satt väl kvar i hälften av hans språng ^^' Men jag fick rådet att bara skänkla på honom alt. ta till spöt när han börjar spänna sig/ börjar bocka. Det gick inte så mycket bättre för det… Sedan kommer min lilla syster (ett år yngre) och börjar rida honom och han har inte ramlat av en enda gång (han har bara bockat 4 - 5 gånger med henne) och andledningen till detta verkar vara att när Filur inte vill gå frammåt och han går inte till mitten så börjar hon inte skänkla utan hon bara sitter och väntar på att han ska gå framåt/ kittlar honom lite med skänklarna. I ett sånt läge skulle ju jag ha kört skänklarna i sidorna på honom (det är så jag gör när jag rider de andra ponnyerna och dom vägrar gå framåt) och antagligen blivit av bockad.
Men vad är bäst igenteligen? Jag har sagt till syrran att hon ska andvända spöt när han total vägrar för det skulle jag själv gjort. Är det helt fel som jag gör att sätta till spöt så fort han slutar lyssna på mina skänklar? Ni har säkert erfarenhet av det här vad skulle ni gjort åt saken?
Kram Hanna - som inser att inlägget är lite små veligt ^^'
Hanna

Jag har själv haft bock.problem med min häst;
men nu har det lbivit mycket bättre!
när han sannar och inte vill gå frammot, betyder det antingen att du gör något som han inte förstår eller att han inte litar på dej!
men om han då börjar bocka så ska du absolut inte låta han göra det! först och främst ska du smälla till han med spöt och ryta till lite! oocm inte det funkar så vet jag inte vad du ska göra,, min häst slutade lltid när jag blev riktigt sur på han (då skämdes han)
Lycka till // Anna
#1 - Vad skönt att det löst sig för dig :)
Jag tror att Filur bockningar beror på att han är så himla glá i att rusar rakt på, när han inte får det så andvänder han all enegi uppåt istället. Något sånt sa min ridlärare iaf.
Jag har väl gjort unigefär som du beskriver, på med spö och morra åt honom.
Nu är han ju visserligen uthyrd *sucka lättat*. Men tydligen har det flyttat in en annan ponny i hans box, Bolly, världens mysigaste att pyssla med men bockar tydligen ständigt. Jag misstänker att jag får ta henne på onsdag så allt vad tips innebär tas gärna emot.
Kram Hanna
Hanna

Vad är det för ridskola som hyr ponnies som bockar osv?
För att inte ramla av. koncentrera dig på att luta dig BAKÅT, om du vet att det inte fungerat annrs. Se också till att du har ett bra knäslut annars måste du träna det (: Sitt inte bara och sänkla smacka och så. Lyssnar han inte då. Kolla först runt om så att du inte har någon bakom dig, så du kan testa att rygga. Om/ när han ryggar, drar du till med skänklen där den ska ligga annars och lättar på tyglen. Funkar inte det, testa annars att svänga honom om han stannat (:
Hoppas det hjälper (: Linda Thorsson

Håller med #4, om man lutar sig framåt när en häst bockar så flyger man av på en gång, så tänk bakåt, bakåt, bakåt!
Det är bra att du använder spöt när han inte lyssnar på skänkeln, inte elakt, utan tänk på att spöt bara är en förlängning av skänkeln!
Du behöver alltså inte bli arg på honom och slå till honom, det kan ju faktiskt finnas en anledning till att hen stannar.
Om han däremot börjar bocka så får du ju bli lite sur på honom, försök då att få honom att gå framåt, samma sak där, ge honom en chans att reagera på skänkeln och använd sedan spöt. får du honom att gå fram sedan så har du vunnit över honom oavsett om han bockade innan. Att dra i tyglarna för att få honom att att sluta bocka löser däremot inga problem!
#3 - Jag rider på Östadkulle ridklubb utanför Alingsås. Jag ville värkligen inte snacka skit om deras hästar med det här meddelandet. Och med tanke på hur kul en ridskolehäst måste ha det i sitt liv så tror jag inte det finns någon ridskola som inte har hästar som "busar" runt när dom tröttnat på alltihop. För Filur bockar värkligen inte alltid, men iom. att jag vet hur han är så spänner jag mig säkert när jag ska rida honom så då blir jag väl säkert ett extra tacksamt offer ^^'
#4 - Tack så mycket, jag ska tänka på det nästa gång jag blir tvungen att rida honom.
#5 - Jag blir skit sur så fort hästarna jag rider vägrar lyssna på mig ^^' Men jag slår ju inte till dom direkt, oftast brukar jag bli sur på mig själv eftersom att jag tydligen inte är tillräkligt tydlig/ bestämd för att hästen ska förstå/ lyssna. Jag har ju gjort som så att jag skänklat på som tusan när han börjat bocka, jag brukar ramla av ca. ½ minut efter detta ^^' men jag ska fortsätta med det :)
Antar att mycket sitter i hur duktig man är också, finns många som rider honom grymt snyggt så han är ju långt ifrån hopplöstfall, jag därimot… hm… där kanske det är värre -.-'
Kram Hanna
Hanna