Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 8619 ggr
Busangardens
0

Adoptera häst?

En arbetskamrat till min man vars fru är vän tillmig har två hästar. Båda var under risk för slakt när de köptes då de inte var dugliga som tävlingshästar längre. De är helt friska, har ingen skada eller något sådant.

Den dagen jag skaffar häst skulle jag vilja göra något liknande alltså att ge en frisk och inte en alltför gammal tävlingshäst som riskerar slakt ett hem där den kommer fungera som ridhäst och lite smått hoppa hinder.

Varför jag vill göra detta är för att jag tycker det är fel att slakta en häst bara för att den inte kan användas i tävling längre och jag vill gärna ge en sådan häst en chans till ett liv efter allt slit i tävlingar.

Men min fråga är nu, hur hittar man sådana hästar? Vart kan man vända sig och vad bör man tänka på när man köper en sådan häst?

[Juniette]
0

Ja sådana hästar finns ju dagligen på olika annonssidor,
ofta fd travare. Tanken är god men man bör tänka på att det kostar minst lika mkt att ha en häst som du kanske inte kan använda till annat än sällskap.

Busangardens
0

#1 Som sällskap menar du bara umgås med den utan att rida?

MillaJ
0

#2 skulle gissa att #1 menar som sällskapshäst. Alltså som sällskap till en annan häst.

Jag tror att det är ganska ovanligt att fd tävlingshästar som inte längre duger för tävling och är avlivningshotade är friska. De kanske är ohalta just nu, men har en gammal skada som gör att de inte håller för tävling. Visst kan de hålla ett tag till med lättare ridning, men man ska vara beredd på att de är ömtåliga och kanske inte kommer hålla för ridning -det finns ju oftast en anledning till att de "pensioneras".

Har själv haft en sån pensionär. Men då var det min egen tävlingsponny som fick pensioneras i förtid pga dåliga framben. Jag hade aldrig sålt honom till någon annan, utan hade hellre tagit bort honom om jag inte haft möjligheten att ha kvar honom själv (eget stall). Och anledningen till att jag inte velat sälja honom till någon annan var risken för att någon annan kanske inte insett hur allvarlig skadan var utan ridit honom ändå, med tanke på att han var ohalt.
Men min systers ponny som skulle pensioneras från tävling såldes som promenadhäst. Han hade en förslitning i ena hasen och skulle inte hålla för träning men att lufsa runt i skogen gick fint. Han rids fortfarande och är rätt fräsch -men som sagt, ingen träning för honom.

Så det finns ju lite olika varianter.

Busangardens
0

#3 Ok.

Ja sällskap till annan häst är ju ett annat allternativ men eftersom både jag och min man vill ha varsin häst man kan rida så kanske det är bättre att leta annan häst då?

Ålder på häst för min del spelar ingen roll så länge den är inlärd i alla gångarter, gärna hoppad med och är lugn och stabil. Men för min man blir det en ren läromästare med lång vana av ryttare gärna hoppad också då jag gärna hoppar hinder (min man skulle inte sitta kvar i sadeln om han hoppaSkrattande).

MillaJ
0

Klart du kan hitta en pensionerad tävlingshäst som kan hålla ett bra tag till, och som man kan lära sig supermycket på. Men man ska alltid ha i tanken att det faktiskt är en häst som kan ha gått hårt i sitt liv och därmed ha div förslitningar.
Hade nog satsat på en läromästare som kanske har gått lite lättare klasser, eller ja -bara en trygg och stabil kompis.

-anledningen till att jag lät så negativ i förra inlägget var att du skrev om avlivningshotade hästar -hittar man en häst som kan vara hur trevlig som helst men som som ägarna faktiskt funderar på att ta bort så ska man nog tänka 2ggr över hållbarhet m.m. -särskilt om man vill kunna hoppa lite (även om det kanske inte handlar om några direkta höjder).

Busangardens
0

#5 Jo det förstår jag. Det blir nog att ta sig en tankeställare när man väl kommer till den dagen och tänka över vad man vill ha hästen till osv och gå därefter.

Jag personligen vill ju tävla i hoppning och det gör jag ju inte med en som gått hårt i tävlingar och ligger som avlivningshotad utan en sådan häst tänkte jag mer som ridhäst om det skulle vara möjligt. Kanske en sådan häst skulle vara bra läromästare för min man som aldrig skulle ta sig över ett hinder i sitt liv, en häst han bara kan rida lungt med, och så får jag leta hopphäst till mig själv?

MillaJ
0

#6 Låter som en bra plan.

Tusen
0

Det finns f.d. travare som inte har några skador men säljs för de inte klarar av att vara tävlingshästar. Det kan vara så att de blir stressade av tävlingsmomentet eller att de springer för långsamt. Dessa hästar är också till salu men inte slakthotade. De brukar inte heller kosta särskillt mycket i inköp.

Rafflan
0

Många travare går ju till slakt pga att dem springer dåligt, och endel unga hästar går till slakten, så en ung travare som går dåligt skulle jag tipsa om, dem är unga och fortfarande lätta att forma. Dock gör man ofta allt man kan för att slippa slakta dessa unga hästar och även friska äldre.

Även äldre travare funkar bra, dock kan dem vara jobbigare att skola om då dem är så "in travade" mentalt ;)

Jag skulle tipsa om att besikta hästen. Många hästar kan ju ha skador som kanske inte påverkar dem i ridningen men kan ju vara bra för dig att veta om innan så du kanske vet om du bör vara extra försiktig med nåt ;)

Busangardens
0

#8 Tack för tipset.

#9 Självklart ska hästen besiktas, ha alla papper, pass osv och gärna också tas blodprov på (vill inte ha en dopad häst). Och så ska den ju provridas osv.

Mycket att kolla när man köper häst. Jag hoppas dock att jag när den dagen kommer har någon hästkunnig som kan följa med när jag ska köpa hästen så jag inte gör fel (aldrig köpt häst förr). Just nu känner jag bara amatörer så vi får se om man hittar någon vättig person man kan lära känna och litar på i hästvärlden.Glad

Rafflan
0

#9 travare är ju inte alltid inridna ;)
Men du kan prata med tränaren och få ett hum om hästen mentalitet och på så sätt avgöra om den kanske kan bli en passande ridhäst ;)

lisette
0

#11 fast tror du inte att de flesta travtränare faktiskt ridtränar sina hästar numera?

Linnea
0

Finns ju även fullblod som inte passar till galoppen heller om man hellre vill ha en sån. Men en yngre travare som inte passar på travet är inte svårt att hitta.

Skynda långsamt så går det fortare.

selfrejection
0

#12 Jag är inte alls van vid travhästar, men har haft praktik några veckor hos en tränare i våras. Och jag kan säga att han skulle nog aldrig sätta sig på en häst, men jag fick rida en av dom. Så har dom någon annan som kan rida dom så tränar dom säkert så också, men jag tror inte att de gamla gubbarna hoppar upp själv :) Isåfall är det någon jag vill se :p Men yngre tränare kan säkert göra det.

lisette
0

#14 nu menar jag inte att tränaren själv skulle rida, utan många tränare har ju anställda eller hästtjejer som hjälper till i stallet och de rider.

har svårt att se min egen pappa hoppa upp på sina hästar och ridträna dem. =)

selfrejection
0

#15 Jo, jag förstod, men skulle ändå vara en rolig syn :) Och alla tränare, typ amatörer kanske inte ha någon som kan rida, så då får dom ju göra det själv eller inte alls :)

lisette
0

ja det hade definitivt varit en syn för livet. har de ingen som kan rida så blir det nog tyvärr så att hästen inte blir ridtränad alls.

Rafflan
0

#12 det tror jag inte, har dem någon i stallet som kan rida, ja då kan  dem hästar som passar ridas, men inte alla som har någon som kan rida och inte alla hästar är "lätta" nog att rida in.

Tusen
0

#16 Jag tror tvärt om att det är många amatörtränare som har möjliggheten att ta emot tjejer (och killar) som vill rida. Amatörtränarna måste ju äga sina hästar vilket gör att de bestämmer själva hur de ska ttränas. Om en profstränare vill ridträna sina hästar och hästägaren inte vill så blir det inget av med ridträningen. Men visst är det få tränare som själva rider men många yngre tjejer brukar kunna springa i stallarna och jobba lite och får då rida som tack. det blir alla glada över.Skrattande

selfrejection
0

#19 Så kan det självklart också vara. Men han var hos hade inga tjejer som red hans hästar, och han tränade andras hästar också fast han var amatör. Så det är olika, precis som med allt annat :)

niare
0

har vart mkt på kalmartravet och nästan alla hästar tränas i både ridning och körning då man får olika muskler på hästen som kan ha fördelar i körning

Tusen
0

#20 En amatör  FÅR inte träna andras hästar. Då blir man av med sin tränarlicens.

lisette
0

#18 nej men det är ju precis det jag säger. finns det någon ridkunnig så kommer hästen att ridtränas - det är jag nästan 100% säker på. varmblodet är en lätt häst att ha och göra med överlag, det finns ju vissa som är tuffare. men allt beror på ryttaren anser jag. tror inte att någon häst är omöjlig.

#22 fast det kommer man ju lätt undan genom att bli delägare.

Tusen
0

#23 Visst men då är du ändå ägare om än till viss del.Glad

selfrejection
0

#24 Jag vet inte hur han gjorde, eller inte. Men han hade andra hästar där iallafall. Är inte så himla insatt i trav :p

Rafflan
0

#23 klart dem inte är omöjliga, men endel kan kräva mer jobb vid inridningen vilket travtränaren troligen inte har lust att lägga om dem inte har överflöd med tid, vilket dem sällan har ;)