vad ska jag göra?
min häst har börjat sticka med mig i skogen mer och mer… Jag tror att det är nu när han börjar få upp konditionen och muskler. Men jag har funderat på att sätta på ett lite skarpare bett. men vilket?! Jag har ett tredelat tränsbett nu. Jag har tänkt på ett Dring. Men jag är inte så haj på bett så jag kanske är helt ute och cyklar? en polare till mig har ett jaktbett men det vill jag inte sätta på honom för jag har aldrig ridit på ett sånt.
Jag har börjat rida med martingal så nu kan han inte ta upp huvudet iaf:)

ett skarpare bett är bara en tillfällig lösning, han kommer lära sig hur han komemr undan det och så behöver du ett skarpare igen och igen och igen…
du kan ju försöka göra övningar som får honom att lyssna mer, andra har nog bättre exempel men jag skulle kanske bara skritta ut och testa att göra halt på olika ställen. sen skulle jag kanske gå vidare till att skritta och trava men då bara trava korta sträckor och lägga in halter och avsaktningar lite då och då. och sedan vidare till galopp. under tiden kan du kasnke testa ett skarpare bett ngn gång men då måste du ju ätnka på det hela tiden att om du "tar tag" i honom så blir ju det mkt starkare än vad han är van vid….

Ja det är bara tillfälligt som jag ska ha det. och jag ska baar ha det i skogen. Inte när jag tränar dressyr.. Jag tränar på halter och jag gör volter m.m.

Vad är ett Dring? Eller menar du ett vanligt bett med D-ringar? För det är inte särskilt mkt skarpare än vanliga fasta eller lösa ringar :p
Jag föredrar alltid att rätta till problemet istället för att betsla upp.
Om du ska rida ut, rid inte bara på stigrna utan zickzacka mellan träden, gör volter kring träd och stubbar. Använd din natur och sluta upp att trava/galloppera över öppna ängar o fält ett tag framöver, rid dina halter, volter åttor osv över fälten. Det tar längre tid kanske men hästen sticker förhoppnignsvis inte.
klättra om du har möjlighet till det. gör massor av saker för att hålla din häst tillräckligt uppmärksam på att det hela tiden händer ngt. byt inte bett utan behåll det du har nu. prova att göra dessa övnignar du nu fått som förslag av oss här o se o mdet blir en skillnad.
och som du säkert vet redan så är det inget som sker över en natt när man har emd levande djura tt göra….
förresten, händer detta alltid på samma ställe att hästen sticker? isf rid en annan väg eller gör små serpentiner över ridvägen där. eller åttvolter…
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

jag rider jättemycket mellan träden o i svårare terräng skrittar och travar inte galopperar. Och nej det är inte på samma ställen. ibland går han i min takt men helt plötsligt kan han få för sig att springa lite fortare och då går det undan!
Anledningen till att jag vill byta till ett skarpare bett är för att jag vill kunna ta tag i honom och han ska lyssna dirrekt. du får jag ta och ge, ta och ge jättelänge! innan han lyssnar på mig. Han är redan hårt i munnen och jag vill inte attt han ska bli värre

Då känns det som du skulle ha något som är "normalstarkt" så länge han uppför sig, men något du kan ta i, som är "skarpt", när det behövs.
Men jag är också inne på att i första hand träna vidare.

d e inte som han busar med dig bara då om d bara e i skogen? för många hästar blir ju rätt pigga o lite stigsliga när man rider ut.. lr kanske han känner att han kanske tagit övertaget över dig?

#6 Det är det jag är ute efter.. men vi ska till en ridsportsaffär idag och då ska jag rådfråga dem.
#7 Jo det är så.. han tycker att det är jättekul att springa i skogen, MEN han ska ju lyda mig iaf! det är ju en fara för oss båda att han sticker.

jo det är det ju! Du tränar ju redan lydnad när du rider dressyr. du kanske ska träna på det på marken också? som t ex makcan går brevid mig utan att jag behöver hålla i honom o han svänger änr jag svänger o stannar när jag stannar. börjarj ag spring så travar han jämte mig. Lr om jag säger till att han ska stå still o jag sedan går en bit bort så ska han komma när jag säger det o han springer även runt mig om jag vill d. Du kan ju öva skänkel vikningar på skogsvägen o rida slalom så har han nåt att göra hela tiden. Han behöver försåt att d inte bara ska vara han som bestämer utan d edu som bestämer om d ska gå fortare eller om ni ska gå åt ett visst håll. jag vet inte om jag ger bra tips..d e svårt utan att ha sett själva hästen.. kan inte ngn filma dig när du ruder dressyr o när du rider i skogen? Hoppas d kommer gå bra för er! :)

ändra inte för mycket i munnen, lirka och se till att du har kontakt med honnom hela tiden, du bör ändå ha en martingal så att han inte kan ta upp huvudet och få tag i bettet.
Jag hade samma problem innan med byllan.Men åkte till en som är jätte duktig och har en egen hästbutik.Och frågade hur jag skulle göra hon sa direkt att jag skulle ha pelham.och det fungerar hu bra som helst hon skenar inte längre(bara ibland).lycka till:D