Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 5326 ggr
Valkyrie
0

Problem med häst, några dagars vila ..

**Hur brukar era hästar vara efter några dagars vila?
**Jag har varit borta måndag-fredag och då reds hon på onsdagen och det gick bra för medryttaren utan problem.
när jag kom hem på fredagen så red jag, det var isigt men försökte ta det lugnt.
Hon jäktade och ville trava, kunde galoppera på få ställen på volten.
Hon ville göra mycket sidförande och ville inte gå rakt.
När jag hade långa tyglar ville hon springa men jag kunde enkelt stå still med henne.
Tänkte om det bara var en engångssak men när jag red Idag fm var hon lika så, började passet med snodd men tog av den sedan fort eftersom hon gick otroligt bra och var avslappnad.
Då börjades det dock igen, hon hoppar mycket och vill gå i sidled mycket.
Försöker lugna ner henne men det är inte så lätt. gjorde mycket galoppfattningar och hon lyssnar mycket på att sakta av och fatta galopp och det gick riktigt bra men i hörnen eller i halvhalter kan hon hoppa till och småstegra.
Har testat att peta med spö, drivit och saktat ner men hon håller på ändå.

Tänkte ju om det kanske kunde vara sadeln eller munnen?
Sadlarna har kollats förut då det sågs att dressyrsadeln behövs stoppas om och aning sne bom men de jag känner säger att det inte är något fel på den.
Tog av sadeln också i slutet men ingen större skillnad på beteende men det kan ju vara att hon iså fall fortfarande har ont.
Kanske om det kunde vara munnen men hon har ALDRIG betétt sig såhär förut.
Hon har aldrig varit busig då hon är snart 20 år och varit lite småseg så jag tror hon har ont eller om hon inte gillar mig?? Är hon trött på mig?

Min kompis, som rider mycket bra och mjukt  (håller på mycket med NH) red henne en sväng idag också, superbra att rida ut med vilket brukar vara problem men hon var konstig på banan med henne också.
Kanske borde testa rida med hackamore någon dag för att kolla om det är bättre?
Vad tror ni annars det kan vara?
Hon har fått lika mycket mat som förut, brukar ridas varje dag med mycket variering och minst en vilodag i veckan.

/ Johanna

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Zaphix
0

Sådär är min häst vissa dagar också, inte pga. han var vilat men kan vara yttre orsaker. Han blir stirrig när det blåser, är det mörkt ute blir han tittig och har svårt att koncentrera sig på mig o.s.v. Han har helt enkelt olika dagar då man kan kräva olika mycket av honom. Behöver inte bero på nåt jag vet om, utan kan hänt saker då inte jag varit i stallet som gjort honom lite stressad eller nåt.

Jag anpassar mig. Är han stirrig och spänd så kräver jag inte samma saker som när han är lugn och avslappnad. Jag får sänka mina krav helt enkelt då han endel dagar inte kan nåt alls av det han kunnat de senaste dagarna. Och då får jag ta det lugnt och träna lätta saker som han kommer att kunna lyckas med.

Och sedan kommer det en annan dag, och då kan han helst plötsligt göra allt jag ber om och lite till.

Så testa sänk kraven, dessa dagar skulle jag ha hoppat av och tagit en promenad för hand med hästen ochj bara träna på att ta det lugnt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Valkyrie
0

Hon har verkligen aldrig varit på detta vis, dock tror jag det börjat bli lite busigare sedan jag köpte dressyrsadeln. därför funderar jag på det.
Jag försökte bara galoppera runt lite men jag kommer ingen vart med det, man måste arbeta henne lite i alla fall.
Idag ska jag nog tömköra eller om jag rider en sväng på banan lite.

Ska kolla om hon är bättre när jag tömkör.

Rest in peace Valkyrie!

[Angel88]
0

Hehe låter som min Granda ibland. Hon kan oxå få för sig sånt. Fast nu har hon haft "höst" lov i en och en halv vecka, satte i gång henne för 4 dagar sedan igen, hur lungn och fin som hällst, motiverad och engagerad i ridningen dock till tusen. Tömkörde i förrgår och det gick super, hon börjar lyssna på galopp komandot nu och kommer ner i form stundtals, samt att hon rusar inte iväg som en tok, hon orkar bära sig…

Kolla över foderstaten, hon får inte onödigt mycket energi?

Tusen
0

Tycker det låter som hon har ett litet  energiöverskott. Lätt hänt pom en häst som är van vid att jobba ofta och sedan får n lite längre vila och fortfarande samma mängd kraftfoder.

Tips:

1.Om du vet att du ska rida mindre frekvent-låt någon annan rida lika ofta fast i ditt ställe.

2…eller dra ner på kraftfodret rejält. Speciellt allt foder som innehåller havre.

3…är hon så hon taktar. Antingen tvinga henne skritta hela träningsrundan men rid ut i skogen och rid serpentiner runt träden.

4…eller låt henne sträcka ut i full galopp över något fält eller längs någon vägraka lämplig för detta.

Själv skulle jag börja med att dra ner på kraftfodret strax innan hon får sin extra vila och inte öka på den igen förrän efter några dagar efter hon sats igång igen.

selfrejection
0

Har du fått massa snö? Min häst är som en krutboll sedan snön kom här. Jag tror att han blir sån för att det blir så tyst omkring honom och han inte vet om det kommer något "farligt" eller inte. Jag ger han inte lika mycket havre just nu för att se om han lugnar ner sig nu. I vanliga fall kan han vara tittig och är ganska osäker, men nu är han verkligen på tårn.

niare
0

när min häst har vilat lite så brukar jag släppa henne på ridbanan så hon får göra sig av med all energi som hon samlat på sig, hon må va gammal men busa och sånt älskar hon :P på så sätt har hon fått ut överskottsenergin. min häst äter absolut ingen havre men visst kan hon bli lite tittig om de blåser mkt men de här handlar om om glädje och bus på min dam ;)

Valkyrie
0

Idag hade det gått bra med Medryttaren efter att ha sin vanliga vila igår ;)

Rest in peace Valkyrie!