Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 3350 ggr
[vamir]
0

Skjuter ut..?

Hej!

Det är såhär att när jag rider min häst så blir sadeln sne, sadeln är nyligen utprovad, så den passar. Sen är det inte bara jag som ridit min häst med den sadel och alla som ridit åker åt samma håll, så det är ju inte så att jag är sne heller..
Sadeln är det inget fel på, så den i sig är inte sne heller, kan det då vara så att hästen skjuter en ur sadeln på något vis, och isåfall hur..?
Det är främst på volterna, och sadeln glider utåt mot ridhusväggen.

Tacksam för svar :)

Zabbio
0

Hur rör sig hästen?

När Crows yttre bakben är långt bak (ibland ställer han sig så) så känns min sadel väldigt sne. Om din häst inte rör sig korrekt med bakbenen, kanske det yttre inte riktigt kommer med i rörelsen utan hamnar längre bak och ut? Då kan det göra att sadeln känns sne eftersom ryggen på den sidan sjunker.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Angel88]
0

Det är inte bara så att han låser sig och lutar över/ går emot inner skänklen?. Granda gör så ibland, käns som att sadlen har kasat. Testa att sitta kvar rakt och centrerat även inne på volten, trampa ner lite extra i ytterstigbygel, och forma med innervaden inte hälen. Om du fattar vad jag menar. Och låt inte hästen rusa eller trilla framåt och hamna på bogarna, sitt emot och rama in den (med innanlår och mage) så drivet kommer bakåt-framåt. Lås din höft när den går emot.

Ja du, hoppas du fattar vad jag menar, har något liknande problem med Granda i vänster. Jag är inte bra på att förklara.

Gronstedt
0

Många hästar skjuter gärna ryttaren snett på ryggen, det är bara att koncentrera sig och sitta rätt och trampa över sadeln till rätt sida. Det är bra med en tränare som kan se när det blir fel och hjälpa dig att rätta. Och så förstås jobba med böjning, ställning, spårning och balans, som #2 också skriver om.

[vamir]
0

tack för svaren! :)