Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 9281 ggr
Julia-H
0

Hur mäter man?

Hejsan!

Jag undrar hur man mäter hur stor sadel en häst ska ha:)? Vi behöver en ny sadel till vår häst, då hennes gamla inte passar längre.

Med Vänliga Hälsningar // Julia
http://Juliahallberg.blo.gg - Fotografi & Tonårsliv

R.I.P Premiums Syskonkärlek, min Charmör, du är den vackraste ängel himlen någonsin skådat.

"Livet är som en dans på rosor, ibland trampar man snett och kliver på taggarna - men fortsätt kämpa, snart kommer du upp på blommorna igen"

kaka1234567
0

De är inte bara att mäta också kunna vilken bed hästen ska ha på sadeln och längd och om hon ska ha en svängd eller rak sadel. Tycker man ska ringa sadelutprovare som kommer med sadlar och provar ut. Eller åka till et ställe som säljer och provar ut ssadlar. Som mustang

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Vilgot
0

Det bästa är att låta en sadelutprovare elr någon annan kunnig person prova ut en sadel som passar. Det är jättemycket man måste tänka på när man letar sadel och man kan behöva pröva bra många sadlar innan man hittar någon som passar.

Lycka till :)

Julia-H
0

Tack allihop :)!

Med Vänliga Hälsningar // Julia
http://Juliahallberg.blo.gg - Fotografi & Tonårsliv

R.I.P Premiums Syskonkärlek, min Charmör, du är den vackraste ängel himlen någonsin skådat.

"Livet är som en dans på rosor, ibland trampar man snett och kliver på taggarna - men fortsätt kämpa, snart kommer du upp på blommorna igen"

Ricko
0

Ska vi ha en sadelutprovare/makare så måste vi ringa efter någon 25 mil bort, blir tusen kronor bara för ersättning av bensin :/ hatar att vi bor vid världens ände!

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Elshira
0

Jag brukar böja med när jag provar en sadel att se till att den ligger så pass långt bak att den inte trycker emot bogbladet, och det andra är att den inte ska ligga längre bak än det finns revben (det kan man känna efter), brukar vara drygt 1-2 hansbredder på ponyer och 2-3 hansbredder från virveln vid flanken.

Men sedan måste man ju ha tillräckligt stor sadel för ryttaren med, men det är hästen som sätter gränserna så att säga.

Har man en hoppsadel så går den ju dels längre fram med vulsterna, och dels längre bak med sitsen. Medan en dressyrsadel är nästan rakt ner i fram och kortare anläggningsyta efter som sitsen ska bli djupare. Men är man en liten ryttare på en stor häst kan man med fördel köpa en sadel med liten sits och där bossorna sticker ut lite i bak för att ge större anläggningsyta.

Hur stor själva sitsen är (17" 17.5" osv) mäts i tum (på vanliga tumstockar hittar man både cm och tum, 1 tum är ca 2.5 cm), mäter man från "metallprickarna" fram vid sadeln till sätets bakre och övre kant.

Sedan ska ju sadeln trycka lika mycket över hela ryggen. Är sadeln för rak så kommer det bli hålrum mitt under sadeln och sadeln vilar bara på den främre och bakre delen av sadeln. Är den för svängd så går den oftast upp för mycket i bak och lämnna luft däremellan.

Själv brukar jag köpa/låna hem flera sadlar tills sadelmakaren kommer ut (beror givetvis på vad de har för utbud) så man har lite mer att välja mellan (och därmed en bättre chans att hitta en som passar).

Men har du en "vanlig" häst så brukar inte sitstorleken vara något problem. Då är det ju mer vad som passar dig. Men som normalviktig och normallång tjej så brukar 17-17.5 tum vara lagom.

Hakuna matata!

anyberg
0

Tyckte de här 9 stegs filmerna var bra :)

Saddle fitting in 9 steps