Vaccinering
Hej, jag skulle vilja veta hur många gånger per år ni vaccinerar era hästar? En kompis till mig har en egen häst och hon vaccinerar den typ 3 gånger per år, men det varierar ju från häst till häst…
Det beror inte på häst, man vaccinerar stelkramp var tredje år, hästinfluensa varje år och botulism varje år. Kanske är så att hon har har vaccinerat mot stelkramp vid ett tillfälle, hästinfluensa vid ett annat osv?Alltså att hästen är grundvaccinerad vid olika tillfällen. Hade tyvärr så på min förra foderhäst, blev dyrt i längden istället för att vaccinera alla samtidigt, innan man kan "rätta till" datumen.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Jag vaccinerar 1 gång/år mot influensa och vart tredje år mot stelkramp. Ingen bör vaccinera 3 gånger/år.
Kanske din kompis gjort grund vaccinationerna, då brukar man vaccinera några gånger tätt.
Kan tillägga att man även ger stelkrampsspruta om hästen fått ett stort sår, spiktramp osv då det är stor risk för stelkramp då.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Hon kanske har förväxlat det med avmaskning?
Hästinfluensa vaccintet försämras redan efter 3 månader. Så tävlar man internationellt *tror jag det är* så måste man vaccinera en gång i ½ året…
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
Här är det influensa en gång om året och stelkramp (combi) varannat år.
jag vaccinerar min 1gång om året mot Hästinfluensa..