Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utbildningträning
Läst 623 ggr
pleasing
0

Unghäst på 1.5 år!

finns det några tips när det gäller att göra träningen så rolig som möjligt? Jolly är ett fjordsto på 1.5 år.  Skulle bli glad för svar!

steffy
0

kanske NH eller trick-träning.fast det kanse inte är det svaret du sökerFundersam

Snuttan
0

Hur mkt kan hon nu? Har du någonstans (ridbana, inhängnad av nått slag) att jobba i?

pleasing
0

Hon har mest blivit ledd och vi har bara en inhängnad med trasigt taggtråds-staket.. Det är inget fint stall, precis.

Snuttan
0

Stallträning då? Att stå uppbunden, bli lämnad, hanterad med olika saker, benlindor, benskydd, transportskydd, täcken osv, täckesgjord för blivande tömkörnings/däckelgjord/sadelgjord.

Sedan kan man ju last-träna, bli bättre på att ledas på olika vis, inkallning, ha på sig träns.

Hade du haft inhängnad hade man ju kunnat jobba mer löst också…

Unghästar är kul :)

pleasing
0

vi har gjort det mesta, men vi kan inte lasta. (vi har ingen bra transport) Jag la på sadel och gick ut en runda idag.

pleasing
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

men hon hade inte sadeln på när jag gick med henne. då hade hon träns. Här är en ganska dålig bild av henne i stallet

Snuttan
0

Oj, vad mkt du hunnit med redan!

Du kan ju börja jobba på lättare tömkörning? Går ju att göra i grimma eller bettlöst träns om man vill undvika bett, bara för att ta egenom uppbromsningar, svänga osv. och att jobba lite ifrån matte?

Lättare löshoppning? Lättare longering?

Miljöträing på andra sätt, så som pressäningar, spön, fladdrande snören och påsar? 

Den nyblivna treåringen jag håller på med har absolut inte kommit lika långt som din :p Men hon importerades också som nästan ettåring och var förkyld första halvåret….

Murre_Uddiz
0

Oj, vad långt ni har kommit redan!

pleasing
0

Ja, hon är lixom lugnet själv. Hon bryr sig knappt om man viftar lätt med typ spö eller annat sånt. hon har inga som hellst problem när det gäller bettet. Här kommer en liten gullig bild till;

E_hjo
0

Gud vad söt hon är!!!!! =P

gejsa
0

Skynda långsamt bara. En fjording är inte färdigvuxen eg förrens den är 6-7 år.

LinaN
0

#9 bilden är fin o hon ser jättego ut men jag tycker verkligen inte om taggtråden…… *ryser* tänk om hon skulel trasla in sig i den? usch…..

Men jag var inne på en hesida för några dar sedna som handlade om körnign och enligt en kurskamrat som är kallblods brukskusk så är det synd o skam att kallblod itne är tömkörda när dom är 1½…. han tyckte jag vart sent ute med Harry men det var titne så konstigt har bara haft honom ett tag ^^

men körnignen påverkar väl itne lika mycket som ridning av en ung ofärdig häst?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

NinaToy
0

Herregud! TAGGTRÅDEN. :|

pleasing
0

Hon är inte min häst på riktigt, utan hennes ägare håller inte på med dom. Ja, tyvärr är det taggtråd. men det finns inget jag kan göra åt det. Det finns 3 hagar, men detta är den enda med taggtråd..

Här är en av hennes kompisar i hagen intill. :I

pleasing
0

Nu är hon 2 år, och hon måste gå på äppelbett, och äter inte hårda godisbitar..

NinaToy
0

#15# Får inte den hästen liggsår…?

pleasing
0

#16# nej, hon går på lösdrift och tas bara in enstaka gånger när man sköter henne

Murre_Uddiz
0

#16 siktar du på attd et är så lite bädd? :