råd på koncentrationsövningar?
Finns de nån som vet några bra koncentrationsövningar man kan göra med sin häst när han inte lyssnar..?'
min häst har nämligen en tendens att inte lyssna när man gör saker.. de kan va både under ridning eller när man bara är ute å går eller pysslar med honom..
man märker att han försvinner bort ibland.. kan de bero på att han har tråkigt ? eller kommer de bara ändå`?
tex om man är ute i skogen å rider så kan man "träna" lite ner på tygel osv.. då kanske han lyssnar bra i ett par minuter sen "ger" han upp å verkar helt "avslagen" å borta.. samma i paddocken eller någon annanstans..
så om nån har nåt tips på vad mankan göra i just den situationen när han "försvinner" så tar jag gärna emot de..=)

Halvhalter, skänkelvikning, tempoväxlingar, småprat… testa dig fram så hittar du säkert nått som funkar. Min häst blir också lätt uttråkad och okoncenterarad, och vi brukar rida i serpentiner på grusvägarna, göra skänkelvikningar osv. Det funkar bra för oss.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Han verkar ha tråkigt och vara omotiverad. Hur noga är du med eftergift och beröm? Känns det lönt för honom att anstränga sig för att göra dig glad, eller upplever han kanske att det ändå inte duger?
Be inte om samma sak för länge åt gången, och uppmuntra/beröm mycket.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Beror ju på varför han försvinner, hur ser han ut när han gör det? Känns har uttråkad och omotiverad eller stänger han av och ser ut att vara nån annan stans?
Flytta bakdel är mitt tips att göra från marken i alla fall tills du får hans uppmärksamhet.
Är han uttråkad så jobba med motivationen, vad får han ut av att göra vad du ber om? Vad vinner han på det?
#1 okej tack=).. ja jag får försöka testa lite sånt där då kanske.. man kan väl i stortsett hitta på vad som hellst att göra när man är i skogen?:-P
#2 beröm ä rjag väääääldigt noga med när jag håller på med djur.. å jag ber honom inte om så mycket åt gången just för att jag vet att han tröttnar.. bara de att jag kanske vill att han ska stanna nere på tygel i mer än "ner å upp" igen om du förstår mig?=)
grejen är att han tappar även om jag inte ber om något åxå.. man märker liksom hur han försvinner bort även om han bara skrittar i skogen på långa tyglar.. :-S
#3 jadu svårt att förklara hur han ser ut.. men man kan prata med honom å man märker tex att han inte lyssnar på de man säger.. han kan stirra rätt ut i skogen å liksom bara "vara" som sagt svårt att förkalra.. jag brukar inte kräva så mycket av honom för verken han elle rjag är den "typen" om du förstår..? så man tycker att den lilla stunden jag ber om något så borde han lyssna.. men han är aldrig svår att stanna tex efter en galopp å så.. så på dom hjälperna som galoppskänkel osv lyssnar han på.. men kan bero på att han aldrig är direkt utbildad av förra ägaren utan bara riden..(?) så han kanske inte förstår heller? men jag får försöka att flytta honom lite kanske å sådär så att de händer nåt hela tiden. för han tröttnar ju fort även om han står uppstallad nä rjag borstar så då måste man hitta på nåt för att han inte ska riva stallet hehe..