Lindar hästar
Japp måste bara få fråga om hjälp här. Med risk för att bli direkt idiotförklarad visserligen, men jag tar chansen.
När¨man ska linda hästens ben, på kvällar, i hagen eller vid ridturer. Hur vet man hur hårt man ska linda? Jag har aldrig behövt linda en häst och nu törs jag inte. Tänk om jag lindar för hårt?
Lite råd kanske?
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Prov linda på din egen arm några gånger. Du ska linda men inte dra åt.
jag vet inte heller hur man lindar ben….
,och dom gångerna jag provat så har alltid lindorna trasslat upp sig och åkt ner på hoven..
mvh anna

jag har länge tänkt skriva ihop en artikel om lindning men ännu inte blivit av.
-Eftersom jag dels jobbat på hoppstall och som djurskötare på SVA och även lindat familjens hästar tycker jag mig kunna lindningens konster men som alltid är det ett "känsligt" ämne med många olika åsikter..
-En flees linda kan du oftast inte linda förhårt har du även en padd under som fungerar som en kanal är det ingen fara.
-Men fördelningen måste vara jämn med fördel linda något/några extra varv över kotan.
-Linda även motsols och lås innersta lindstumpen med ett väck..(Svårt att förklara utan bilder dock..)
Vi/Jag lindar vid hårda dressyrpass då endast med flece linda utan underlägg,efter hårt arbete då med underlägg och till natten över svullna kotor då med Back on track till 31 åringen.
-Fråga gärna mer om du vill veta mer..
MVH Linda

Tusen tack för svaren. Ser fram emot en artikel i ämnet. Så skönt att inte bli illa bemött för att man frågar saker.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ja detta med lindning är svårt, speciellt när man inte vet om man gör rätt eller fel. Sen är det ju, dom Linda sa, så många olika åsikter, vissa säger att så är rätt medan en annan säger att det är helt fel. Jobbigt när man ska lära sig…
Ser fram emot artikeln, så alla okunniga iaf kan få en lite inblick och grund i det hela. Sedan kan man ju alltid lära sig något nytt, som kanske är bättre 

Det fanns en jättebra artikel om att linda ben på tidigare Remont. Den beskrev i text och bilder hur man skulle linda olika typer av bandage. Finner den dessvärre inte nu när de har bytt namn till Hippson..
Att linda ben är en konst och det finns lika många åsikter om hur/när och varför som det finns färger på lindor. ;)
Själv använder jag mig av lindning vid två tillfällen eg;
* Vid dressyr för att vara fina! Japp, enbart av estetiska skäl när jag tröttnar på vardagsskydden. Då använder jag nästan uteslutande fleecelinda med padd under som givetvis matchar schabraket.
Mina favoriter är Mias RS kombinerade teddy/fleecepadd.
* Vid uteritter på hårdare underlag och i högre tempo än skritt. Då använder jag elastisk linda med tjockare padd under. Det för att tanten är rätt känslig i benen och blir lite gallig efter ridning på hårdare underlag. Försöker dock stärka upp benen så de ska klara ridning på hårdare underlag utan stödjande linda.
Enstaka gånger har jag lindat bakbenen nattetid och då var det för att lägga våtvärmade omslag efter en mkt lindrig vrickning. Annars försöker jag undvika att linda nattetid om det inte behövs.
Jag har fått lära mig; Padd under ALLA typer av lindor! Säger inte att det är rätt eller fel, men jag gör så och det fungerar för mig.
//I
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Egentligen finns det inget som säger att du måste linda din häst någon gång. Linda inte mer än va du behöver. Vid ridning funkar strykkappor bättre om det är att din häst stryker sig, som du vill ha lindor som skydd.
Linda hästen när du rider ska du endast göra vid arbete t ex i paddock. Gör du det vid uteridning skadar du hästen p g a att du hindrar hästens naturliga rörelse. Detta lindas relativt hårt, från framknät till kotan. Vid ridning ska man alltid använda pad under lindan.
Om du ska linda hästen inne, antar jag att du menar stallbandage. Det kan du ha både ute och inne. Då ska det lindas mycket lösare än vad du gör vid ridning, för lindas det för hårt hindras hästens blodcirkulation i benet. Fleecelindor kan du ha utan pad, men använder du elastisk linda ska du ALLTID använda pad. Nu kan du även linda ner runt kotan.
Lycka till!