Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 9425 ggr
Rafflan
0

Lösdrift + svettig häst?

På vintern sätter min häst ganska tjock vinter päls, super bra då han går på lösdrift och aldrig fryser, negativt är dock att han sällan torkar helt trots att jag skrittat av honom länge efter ridturen. Så nu undrar jag, om hästen är lite svettig på halsen, mellan frambenen, vid sadelgjorden och mellan bakben, kan det vara farligt att släppa ut honom i hagen då? (släpps ut i ligghallen så han kan ju välja att gå ut i snön eller ej)

Föra året vila han nästan hela vintern då han gick oskodd och det var hemskt halt ute, så dem få gånger jag red hade jag turen att det fanns en ledig box att ställa honom i tills han torkat, men nu är det ganska fullt i stallet och risk att det inte alltid kommer finnas en ledig box att ställa honom i.

bell
0
Rafflan
0

#1 då kommer han ju bli kall där han är klippt :S

Tusen
0

#" Det finns halstäcken om man vill. Desutom fryser sällan hästar om magen eller halsen. Så egentligen spelar det ingen roll om du klipper eller inte om du inte rider väldigt ofta så hårt att hästen blir jättesvettig varenda gång. Är kroppen varm så fryser den sällan/aldrig.

Rafflan
0

#3 vill inte ha täcke på honom. Han brukar inte bli jätte svettig då vi tar det lugnare under vintern, men på just dem där ställerna blir han svettig och är fortfarande blöt efter 1 timmes skritt.

Elshira
0

#4 Om du bara rakar honom väldigt lite, ta bara områdena där han är som allra svettigast - då kan han med största sannolikhet gå utan täcke! =)

Det brukar ju vara på undersidan av halsen och ev mellan bakbenen (Klipp "islandskippningen" och träna någon vecka och se, svettas han ändå mycket så ta lite till bara). Är hästen bara så pass lite klippt så håller de värmen gott och väl ändå! Den övriga värmen försärjer även den klippta delen.

Det är i.af ebtydligt bättre att ha en liten del av hästen klippt än en blöt häst!

Annars är det helt enkelt ordentlig avskrittning + fleece/ulltäcke som gäller.

Hakuna matata!

kaka1234567
0

Man kan klippa halva kroppen utan att de fryser de finns många jag känner som har hästar på lösdrift som är halv klippta. Och de fryser inte ovs

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Rafflan
0

#5 & #6 då undrar jag hur varmt ni har hos er på vintern? :S

För hos oss bildades det förra året frost i pälsens toppar och is tappar på manen och vid bogen från andedräken, den kylan vill inte jag ha nära min hästs kropp.

kaka1234567
0

så va de ju för minna venner skitt kalt va de men hästarna va gätte bra endå

_Mvh kaka
_

Rafflan
0

#8 ja men om det blir frost i pälsen är det verkligen shysst att klippa dem då så den frostiga kylan kommer nära huden? :S

kaka1234567
0

Vad jag vet va de inga problem de en av kompisarna hade halv och anndra hade islands klipp men. Påda va licka varma som en oklipt häst. Sålänge de har något att äta går de gätte bra

_Mvh kaka
_

Ricko
0

Vart bor du TS? Här brukar de bli upp till -30 men oftast ligger det på 25 minus.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Rafflan
0

#11 i Västmanland, därför jag tycker dem flesta här borde ha typ samma väder som vi, men man vet ju aldrig ;)

Tusen
0

#12 Vi bor i Eskilstuna så vädret här borde vara detsamma som det du har.
Våra tränar hårt under vintern och går på lösdrift så även om en del har täcke p sig så har vi en del helt täckeslösa. Dessa klipper vi på underdelen av halsen och under magen och en liten bit upp på sidan. De har då aldrig frysit trots att det förra vintern var minus 30 grader vissa dagar och nätter.

Rafflan
0

#13 jo vi har nog väldigt liknanade väder då :)

Alla på vår lösdrift går täckeslösa, men när dem sätter frost i pälsen och sen klipper man sätts ju frosten nära huden, hur kallt borde inte det vara för hästen?

Aribigga
0

Jag har klippt James på halsen och sadelgjordsstaden. Han hade också frost i pälsen på ryggen förra vintern. Men gick så klippt hela förra vintern för att jag inte skulle släppa ut honom blöt i hagen.

Nu börjar det dock bli lite sent att klippa, då skulle du ha gjort det innan november så att den klippta pälsen hinner växa ut lite, som du säger vill man inte ha det kalla så nära huden så man måste klippa i tid!

lurvponnyn.vimeddjur.se

Tusen
0

#15 Visst kan man klippa hästen nu. Vi klipper vissa av våra året runt om det behövs. Vet att det sägs att om man klipper sent så förstörs sommarpälsen. Inget jag har märkt efter 15 år md egan hästar och ponnyer.Glad Sommarpälsen ser lika fin ut p de oklippta som de klippta.

Aribigga
0

Men då kanske man får täcka dem? Om de går på lösdrift tänker jag? :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

CelsiusT
0

Måte man klippa med den kortate distansen då? Man kan inte lämna någon centimeter päls så inte isen/frosten sätter sig i huden utan utanpå tunnare päls. Jag tänker att man klipper ner så hästen får som sommarpäls på halsen och magen. Men å andra sidan så tar det ju inte många veckor innan pälsen ha rhunnit växa ut lite så dom får lite skydd.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Aribigga
0

#18 Kan du ställa in längden på din maskin? :P

lurvponnyn.vimeddjur.se

CelsiusT
0

#19 Jag har aldrig klippt häst någonsin. Men jag har klippt hund, får och människa och på alla dom tre (olika typer av maskiner) så kan man ställa in.

Tusen
0

#20 Jag tror aldrig jag sett någon klippmaskin för häst, där man kan ställa in klipphöden.

CelsiusT
0

Kontigt.. Vad är det för frl på dom maskinerna =P Nej men varför skulle inte det gå??

Då kan man väl klippa redan nu så hinner det växa ut lite tills det blir som kallast.

Rafflan
0

Nej fy, skulle aldrig klippa min häst och låta honom gå utan täcke, skulle känna mig jätte hemsk :(

Vill man bara korta ner lite kan man väl använda saxen? :P
För som jag fattar det klipper ni så det bara växer ut lite kortare päls just där?

CelsiusT
0

Kollade lite snabbt in på Jula som jag vet har häst-trimmer och dom har så man kan ställa in 1mm eller 3mm. Lite dåligt liten skillnad iof, men det går iaf att ställa in och det gör ju lite skillnad att kör apå 3mm mot 1mm. Sen har jag svårt att tro att det inte skulle finnas distanser hästklippmaskin, det har vi haft när vi klippt får och velat lämna 1cm, och ofta kör man ju samma maskiner till häst som till får/kreatur.

Tusen
0

#23 Det är väl ingen som sagt att hästen skall helklippas och sedan gå täckslös, eller är det något jag missat?

Rafflan
0

#25 det har jag inte heller sagt att någon sagt, men att klippa alls, även om man bara klipper halsen eller halv klippt spelar ingne roll, man låter dem ju ha vinter pälsen av en anledning.

Elshira
0

Att det är frost i pälsen är ett ott täcken skulle jag vilja säga! Då isolerar hästen värmen så bra att snö och is i pälsen inte smälter ens!

Hakuna matata!

Rafflan
0

#27 nej men det är ju ett tecken på att det är kallt vid topparna, vilker betyder att rakar jag hästen kommer denna kyla som ska va i topparna nära huden…

Klasselover
0

Min häst går naken och han är halvklippt, då går han ute rätt sent på kvällarna när det börjar bli rått och han är aldrig kall. Att klippa en trekant på halsen skadar absolut inte!

Om det regnar och min häst är ute är han varm och torr på det rakade medans han är blöt på ryggen där han inte är klippt. Både vatten och snö rinner av den varma huden.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Elshira
0

#28 Men istappar uppstår även om det bara är några få minus, det är för att de står nära och "flåsar" på varandra :)

Men nej, de kommer inte frysa om du bara rakar så pass lite. Efter som resten av kroppen är helt isolerad så kommer värmeförsörjningen gott och väl räcka till att hålla den rakade delen varm utan att hästen fryser.

Det är precis som med oss människor. Är resten av kroppen varm så spelar det ingen roll om någon del är "naken".

Har du aldrig sett några fotbollsspelare träna i endast shorts och långärmad tröja + mössa? Det kan ju verka befängt, men efter som den mesta värmen går ut i huvudet för oss så räcker det med en mössa istället för att ha ett par tjocka långbyxor. Benen kommer ändå vara varma och sköna efter som kroppen vämer där det behövs - och efter som huvudet redan är fixat så tar en allt till benen.

Så ser du bara till att din häst får e varm och mysig vinterpäls så är det INGA problem att raka en mindre del av halsen!

Hakuna matata!

bell
0

#2 jag bor oxå i västmanland Och klipper "islandsklipper" mina  vintertid de fryser inte av det, har klippt om någon häst under vintern då hon pälsade på så mycket. Svettig päls känns mycket värre och ingen motion är inte ett allternativ för mig. Har inga täcken i hagen och brukar ha dem på lösdrift.

thilda-
0

Hästen fryser inte av att man klipper halsen och lite under magen.. Har själv helklippt mitt russ och hon fryser inte ett dugg! och hon har inte ens halstäcke på sig men hon är ändå varm och go på halsen fast hon inte har nån päls!

Rafflan
0

#30 men den fotbolls spelaren går inte på någon långsam promenade, utan han springer, det är samma som att rida en rakad häst utan täcke, den tränar och blir varm och håller då värmen, men när den sen ska gå i hagen och mest lufsa, ja då blir han kallare.

Och går jag tex utan vantar fryser händerna, spelar ingen roll om jag har tjocka vinterkläder på resten av kroppen, även ögon och näsa fryser lätt, och jag är ganska övertygad om att skulle jag jobba i stallet med bara armar skulle ajg frysa om armarna, oavsett hur mycket kläder jag har på resten av kroppen. Ska jag dock ut och löpträna blir det nog mjukis byxor, t-shirt, halsduk och mössa, för då tränar jag och håller då värmen bättre ;)

En fråga till alla er som säger att era hästar inte fryser: visst hästen kanske inte står allderles apatisk och bara skackar eller kan knappt rör sig. Men det betyder inte att dem inte tycker det är kallare på just dem rakade områderna…

Aribigga
0

Mycket svårt att tro att James skulle må dåligt av att vara klippt på undersidan av halsen. Om alternativet är att ställa av honom hela den säsongen då han har vinterpäls då skulle vi kunna ut på körtur ca fyra månader om året (juni-september). För släppa ut en blöt/ häst i en kall lösdrift skulle jag aldrig göra. Även om de har en ypperlig ligghall så är det ingenting som hindrar hästen från att gå ut i kylan. Speciellt om man ger mat både ute och inne, hästar med ordentlig päls föredrar ofta att vara ute än att vara inne. Bättre torr och lite kyligare på halsen än blöt och ute när det är kallt.

Man vet själv att man fryser mycket lättare när man är blöt.

Alternativet är ju om man nu tycker det är så hemskt att klippa är att man skaffar en stallplats där man kan stalla in sin häst efter man har ridit. Eller lägga på täcke.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Tusen
0

#33 Om man känner på hästens hud och den känns varm så kan du med säkerhet käna dig lugn. Även om hästen är klippt lite på vissa ställen så är den ju inte helt pälslös på dessa ställen och värmen från de helt oklippta delarna sprider sig. Men om du inte tycker om dessa argument så låt då bli att klippa din häst. den klarar sig ändå genom att den själv kommer att röra sig om den fryser av den blöta pälsen.

Och jag tror att även du går utan ansiktsmask på vintern trots att du inte har någon päls alls i ansiktet. Själv har jag aldrig vantar eller mössa på mig om det inte är riktigt, riktgit kallt. Bara jackan är riktigt varm så värmer den ju resten av kroppen.

Klasselover
0

#33 - När en häst skakar så alstrar den värme, den fryser inte. Cero är varm och go där han är rakad även när det är kallt ute och det regnar eller snöar, alltså fryser han inte.

Läs gärna det här.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Klasselover
0

#33 - När en häst skakar så alstrar den värme, den fryser inte. Cero är varm och go där han är rakad även när det är kallt ute och det regnar eller snöar, alltså fryser han inte.

Läs gärna det här.

Rafflan
0

#35 är det svin kallt när jag ska ut och gå med hunden har ajg sjal över näsa, kinder och mun, luva och vatnar, och ska ajg rida ahr ajg skidmask så bara ögnen syns.

Är det dock bara kyligt har jag bara vinter jacka och sen vanliga kläder ;)

Allt beror ju på vädret, men hästen kan ju inte anpassa sig efter vädret på samma sätt som mig.

Och visst säkert att man KAN raka utan att den dör, men liksom, det ska väl inte bara vara okey för våra hästar utan vi ska väl göra bästa möjliga för dem?

Det är väl därför rakade har täcke och står i box och dem som går på lösdrift är orakade? Man har ju så för att det är som människan kommit fram till nu dem bästa alternativen.

Klasselover
0

Om du nu vill göra bästa möjliga, varför göra det jobbigt för honom när du rider? Han blir som du säger svettig, det är tungt att arbeta med vinterpäls. Jag skulle utan tveka klippa hals alt. spårklippning och ha den på lösdrift utan att oroa mig det minsta.

bell
0

#38 Citat: Det är väl därför rakade har täcke och står i box och dem som går på lösdrift är orakade? Man har ju så för att det är som människan kommit fram till nu dem bästa alternativen.

Jag ser det tvärt om, Det är därför som man rakar undersidan av halsen och bogen, för att hästar mår bäst av motion, året runt. Även de på lösdrift.

PDF?Ang Hästens reglering av kroppstemperatur och  dess värmebalans

Rafflan
0

#39 han vissar inte att han tycker det är jobbigt ;)
På samma häst som era hästar inte vissar att dem fryser på just dem klippta områderna…

Han blir svettig även på svala sommar nätter, på hösten, våren, när det blåser osv, han blir svettig för han jobbar, inte för att han har päls :S det enda är att vinterpälsen tar längre tid att torka.

Skulle du jobba utan tröja, med bara t-shirt och väst under vinter tiden? även på natten, eller när det är -25? Skulle du klä dig så och vara ute då och bara gå runt i ett långsamt tempo?

Jag kan säga att jag skulle frysa som en idiot om armarna i -25, och det är så jag ser på hästen, han kan inte säga att det är kallt där, men nog kan han frysa på områden ändå.

Och ännu har ingen sagt det farliga med att han är lite svettig på halsen, mellan frambenen, vid sadelgjorden och mellan bakben? Vad är det farliga med det?

#40 hästar som tränas hårt och tävlas hårt, ja för dem är det jobbigt med vinter pälsen, men det borde betyda att alla form av lösdrift är dålig under vintern, om vi inte halv/hel rakar alla våra lösdrifts hästar och låter dem gå med täcken?

Och ärligt tränar jag lugnar under vintern, då är det mest rida i skogen och pulsa i snön och bygga muskler genom att rida i naturen.

Klasselover
0

Det är sjukt att jämföra en häst med en människa, för vi är inte byggda på samma sätt öht.

Jag orkar inte diskutera mer, du verkar ha bestämt dig från början att vara helt emot att ta in något nytt.

Rafflan
0

#42 kan du svara på min fråga vad det farliga med lite svettig på halsen, mellan frambenen, vid sadelgjorden och mellan bakben?

Och jag tar gärna in nytt info, och lär mig massor hela tiden. Men min ÅSIKT är att jag tycker det är fel att raka min häst utan att ge honom nåt annat för att värma det rakade stället!

Vi säger att jag gör som ni tipsar, jag rakar honom halvt, han klara det inte, blir apatisk och bara står och skackar i hagen, hur ska jag då försvar det "folk på ridsport.ifokus sa att jag måste" det svaret funkar tyvärr inte, jag måste tänka själv och själv avgöra vad jag anser är bäst för min häst! Jag har ett ansvar, man blir bombad med tips och råd från höger och vänster när man är på såna här forum, det gäller för mig att avgöra vilka som är bra och jag ska följa eller vilka som inte är bra eller inte passar för mig och min häst!

Eller ska jag börja rida med Pessoa också? toppryttarna säger att det är bra och endel ridinstruktörer säger att det är bra, och dem är ju trots allt topp ryttare/utbildade så dem borde ju veta eller hur?

Men kan inte ta in allt, utan man måste välja…

Tusen
0

#43 Så här skrev du i tråden: "Så nu undrar jag, om hästen är lite svettig på halsen, mellan frambenen, vid sadelgjorden och mellan bakben, kan det vara farligt att släppa ut honom i hagen då?"

Alltså. Du bad om råd, fick tips, och du ifrågasatte tipsen. Folk förklarade men det är fortfarande du som väljer. Jag antar att du ville ha svaret att det inte gör något att släppa en svettig häst i hagen direkt. Och det kan du ju göra om du vill.
Som jag ser det finns det inte så många val för dig då du inte vill klippa din häst (och det är väl okej det också)
Din oklippta häst…
…rids inget eller väldigt lugnt hela vintern.
….rids och skrittas jättelänge.
….rids och blir svettig och får släppas ut blöt i hagen.
….du tar bort hästen från lösdriften.

Rafflan
0

#44 Skriver du detta pga min andra tråd? för den andra tråden är inte enbart pga denna tråden, har haft 2 andra diskussioner på 2 andra häst forum där jag stött på folk som "jag vet och kan allt" den senaste veckan och haft ett h*lvete med att välja bett till hästen och även där fått mångder med "varför be om råd om du inte vill ha dem?", och när det gäller bett verkar även folk ha svårt att inse att jag känner min häst bättre än dem :S

Jag tycker det känns konstigt om man skulle släppa ut hästen i hagen lite svettig, men kan inte komma på vad som skulle kunna bli fel, så frågade vad som kan bli fel, frågade aldrig om tips på hur jag kunde lösa det, men tipsen kommer ju så klart då det tydligen inte var okey att släppa ut en lite svettig häst, men fortfarande inte fått svar på varför det inte var okey?

Det enda tips jag fått är raka, jag rakar inte min häst utan att ersätta den bortrakade pälsen på nåt sätt(min åsikt), då jag tycker det är fel att göra så(min åsikt)

Klasselover
0

Det finns en risk att hästen får kalla och stela muskler om du släpper ut den svettig.

Underbar
0

Inte läst hela tråden.

Jag var lite tveksam till att raka min shettis som också går på lösdrift men det är det bästa jag ha gjort för honom.  Han var så svettig vissa dagar och jag fick stå och vänta i evigheter tils han skulle bli torr.

Sen rakad jag honom vid bogen och det blev mycket bättre, han kändes piggare. Så nu har jag rakat han lite mer under magen och lite på bakbenet. Han fryser inte men jag ofordat regntäcke för vill inte att han ska bi blött men tror inte han skulle frysa. 

Tänk när det blir kallare sen och släppa ut en svettig, blöt häst inte alls snällt… Då blir din häst kall och stel.

Jag skulle rakat hästen eller inte ridit så den blir svettig om du inte hinner vänta tills den blir torr.

Tusen
0

Hästar som leker i hagen blir också svettiga, om de har tjock päls, så visst kan man misstänka att de kan bli kalla men jag har sett och hört talas om så många exempel på att hästarna löser det ändå, att man inte kan avråda folk från att ha sina hästar oklippta.

Vi klipper vissa av våra som svettas jättemycket fastän de inte går så hårt. Andra har pälsen kvar. De oklippta släpps ut i hagen utan täcke efter avslutad träning då de inte svettas särskilt mycket. De klippta släpps ut i hagn med täcke på. Ingen har blivit sjuk, varken de klippta eller de oklippta.

TS: Skulle du kunna tänka dig att ev lägga täcke en kort stund bara och sedan ta av täcket? Alltså täcket ligger på lika länge som din häst förr stod i boxen och torkade upp. Då kan den fortfarande vara oklippt och du slipper vara orolig för att den ska bli kall.

Aribigga
0

Det inte är bra för en häst att gå ut i hagen med tjock blöt vinterpäls, det tar bra mycket längre tid att torka än en klippt päls. Risken att han blir stel, öm och förkyld ökar betydligt än om du lägger på ett täcke eller han är klippt. Täckar du honom blir han inte kall är han klippt så är han förmodligen torr när du släpper honom i hagen eller torkar på betydligt kortare tid.

Nu har jag svarat på din fråga, gör som du vill.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Rafflan
0

#47-48 han är inte direkt plaskblöt av svett XD

Ska göra så att jag får sticka ner handen och kolla om han är torr närmast huden, igår var han iaf torr närmast huden på dem ställen där man såg att han vart svettig eller fortfarande var lite svettig ;)

Elshira
0

#50 Om jag hade varit dig och absolut inte vill raka. Då är ju enda alternativet att torka hästen bäst du kan innan de kommer ut i hagen.

Jag skulle köpt ett ordentligt fleece eller gärna ylletäcke med hellång hals som du kan ha på hästen direkt efter ridturen.

Släng på täcket direkt efter att du sadlat och borstat av hästen. Kratsa hovarna med det på, och gör alla andra sysslor medan det är på helt enkelt. Om du inte redan stretchar hästen så kan ju det vara något braa att göra medan, glöm inte dig själv - framför allt i ben och rygg/mage! Själv har jag fått kota ryggmuskler av att jag ridit hela mitt liv men aldrig stretchat tidigare.

Gör färdigt allt för morgondagen osv. Har du någon läxa, något arbete, något som behöver fixas (t.ex laga något). Ta med gejerna till stallet och gör dem där! =) Eller så kanske du kan höra med de andra i stallet om de vill ha hjälp med att göra något med deras hästar/grejer som du kanske kan få några kronor betalt för att göra.

När hästen är torr så är det bara att släppa ut hästen igen!

Hakuna matata!

Mangis
0

Där jag har min häst finns det ca 60 hästar på lösdrift, från föl till fölmärrar. De springer i hagen året om och blir ibland svettiga, särskilt unghingstarna som leker. Jag ser inget som tyder på att de mår dåligt av det, de rör sig naturligt så musklerna stelnar in på samma sätt som om de stod still. Om du trots det väldigt gärna vill att han ska bli torr finns det flera bra alternativ i tråden ovan. Jag skulle tänka på att innan avskrittningen ta av sadeln och lägga på ett fleece- eller ylletäcke som hjälper till att leda bort svetten och sedan gå med hästen som avskrittning.

Jag kommer själv att klippa Stella, om inte i vinter (nu vilar hon så det blir först till årskiftet i så fall) så till nästa vinter. Blir nog halsklippning första året men spårklippning när hon är igång ordentligt. Min gamla häst funkade bra på spårklippning/jaktklippning (kommer inte ihåg vad som är vad) + regntäcke. Det är vätan som är värst, och den kommer uppifrån så klippning under magen och undersidan av halsen påverkar inte hur hästen fryser. (Jag utgår från att det är fri tillgång på grovfoder på lösdriften).