Är det bara jag?
Läser en hel del bloggar och pratar med massa hästägare.. Jag tycker att hästar väldigt ofta värkar få nån skada eller något? Eller är det bara jag?
Ena dagen är det hälta, nästa gallor etc.
Jämfört med andra djur menar jag. Jag har och har haft en hel del olika djur sorter, men det har liksom aldrig varit såsom det låter som om det är med hästar? :)
Frågar av ren nyfikenhet, inget illa menat eller något.
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Om man jämför med andra djur så använder vi dem inte på samma sätt. n häst körs eller rids och belastas onaturligt. Något sån´t gör vi ju aldrig med andra djur. Om alla hästar bara skulle gå i hagen och v gå en och annan promenad med dig så skulle skadefrekvensen minska dramatiskt.
Det hänger nog ihop till viss del med att det är så många som rider idag som inte har föräldrar som kan något och de "bara" köper en häst åt sina barn. Okunskap resulterar i att hästarna inte rids på rätt sätt och inte håller som dom ska.
Men sedan tror jag också att det har att göra med datt det finns bloggar osv idag, det fann inte för 10 år sedan och då var i princip enda sättet att höra det från en bekant.
Hakuna matata!

Jag tror mycket kunskap är glömd och att vi pressar hästar lite väl långt många gånger. Ofta lyssnar man inte på hästens signaler, för dom döljer lätt skadan som har och jobbar plikttrohet på.
Vad jag upplever är att samma människor får samma typ av skador på sina hästar, antingen arbetar man hästen fel eller ras till hästar med samma exteriöra fel.
Under den tid jag håll på med hästar så upplever jag en ökning av hältor och skadade hästar i min omgivning, mycket gammal kunskap är som borta idag och mycket lite tid ägnas på ridskolor att lära ut förebyggande hästvård.
Nu peppar peppa har jag inte haft något allvarligt på mina hästar sen 1998, då jag fick mitt sto blodförgiftning av mugg och det åtgärdades snabbt med sulfa. Men det var inte roligt och jag har fortfarande dåligt samvete att jag inte kollade att hästen var rengjord efter ridning utan litade på ryttaren som lånat henne.
Det är nog också så att vi ser skador på hästarna eftersom de dels är tunga själva och vi dels belastar dem ytterligare. En katt kan ha en skada i en led hela sitt liv utan att det syns, men på hästen märks det därför att vi begär att den ska kunna använda alla sina ben perfekt.

Idag kan vi ju mer specifera problemen med röntgen, UL m.m. Förr när en häst var skadad var det vanligare att man avlivade den för den fanns inte dagens behandlingar då.
Det var väl i jämförelse med andra djur det gällde. Inte i jämförelse med förr?!!

#6 jag har i alla fall under dom 35 år jag syslat med hästar och ägt häst i 33 år märkt en ökning av antalet skadade hästar och ofta för mig helt onödiga skador som man hade sluppit om man haft lite mer kunnande bakom.
#5 förr satte man hästen på vila det fanns en helt annan tid och ett mycket högre ekonomiskt värde på djuret häst, skadan fick tid att läka
#4 Jag tror jag har plåstrat om fler katter än hästar ändå har jag ägt fler hästar genom åren. Katter får sårskador ganska ofta i slagsmål eller ett bytes djur som bitit dom.
#7 Det har jag inte ifrågasatt. Bara det att TS undrade om skillnaden mellan olika djur.
Själv har jag ju hoppkaniner, och jag märker inte att de får lätt skador, förutom en gång då en utav dom fick trumsjuka (en allvarlig sjukdom då magsäcken svullnar upp) och var nära att dö, men överlevde. Grannen hade en katt som fick svårt att ta upp näring och fick ont i höften på gamla dar (18 år!)
Jag har själv sett fler fall av skador hos hästar, men vi begär ju mer av hästar också och därför märker vi skadorna lättare.
Vi begär mer, och mer onaturligt, arbete från hästar. Vi håller ögonen öppna för skador på ett annat sätt.
Och det är nog många som skriver mer när det är något problem än när allt flyter på som vanligt, och då känns det ju som att de bir mer skadade än de är.
Men många av de skador som finns kommer nog av överansträgning och ett onaturligt liv (små hagar utan möjlighet/uppmuntring till lek, mycket boxvistelse och för kraftig mat tror jag är de största bovarna i en hästs liv)
Även om tex kaniner ofta får bo i små, tråkiga burar så skadar de sig inte eftersom de heller inte får komma ut och röra sig = det blir ingen plötslig överbelastning eller sträckning. Men en häst som står i box 20 timmar per dygn får komma ut och röra sig och då uppstår gärna skador eftersom musklerna och kroppen inte är anpassad (=har blivit hämmad) för rörelsen.
Jag hade hoppkaniner, de hade stora hagar, jag gick ut på promenader med dem och lät dem springa löst och de skadade sig inte utan var starka och friska. Sen fick ag ta över en ettårs kanin som bott i lägenhet i marsvinsbur.. dum som jag var släppte jag ut den i hagen (ensam) och den stukade foten (eller sträckte den eller nåt, haltade några dagart iaf) direkt..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Sen kan det ju också bero på att hästar avlas fram till exteriörer som lätt går sönder. Stor kropp, tunna ben osv.