Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 6266 ggr
[vamir]
0

Gallor?

Hur känner man att hästen är gallig på kotorna, och vad gör man åt det?

Hermelina
0

Gallor är som en inflammation i en sena eller led, där mängden vätska ökar. Gallor kan orsakas av överansträngning, dålig hovvård, inälvsparasiter och felaktig utfodring som för kraftigt bete. Finns säkert massa fler anledningar..

Gallor känns/ser ofta ut som små (ca som en femkrona, men kan ha olika storlek) bubblor på benen. Dom känns ofta svampiga/mjuka, men även konsistensen kan variera.

(Du ska kontakta en veterinär om hästen haltar i samband med gallor, om gallan sitter högt upp på benet. Sen ska man ju alltid kontakta veterinär om man är osäker på hur man ska behandla, jag föredrar att fråga framför att avstå!)

Gallor är oftast inte farliga för hästen och kan uppkomma efter t.ex hårda träningspass och brukar oftast gå ner efter någon/några dagar. Man kan t.ex massera gallan med liniment av någon sort, det ökar den ytliga blodgenomströmningen lokalt för att påskynda läkningen. Du kan även också eventuellt linda benet beroende på var gallan sitter.  Men om det skulle röra sig om inälvsparasiter bör man avmaska hästen..

[vamir]
0

Okej, tack.. :) Har aldrig haft gallor på min förra häst, men nu på bakkotorna på min nuvarande så är det som geléknölar eller något.. märker dem framförallt när jag stretchar. Hon haltar inte iallafall. 
Kan det vara bra att smörja med liniment och linda benen i just detta fall..?

viktoria91
0

Back on track är väldigt bra.

Hermelina
0

#2 Back On track är bra enligt vad jag har hört, har dock inte använt det själv för dte är så dyrt! Men om jag hade haft råd skulle jag nog köpa två paddar :)

Hästen har alltså gallor hela tiden, de går inte t.ex ner efter ridning? Eller att det blir värre efter att hon stått på box under natten (om hon gör det)?
Om jag skulle varit i din sits skulle jag massera med liniment på båda kotorna och sedan sätta på stallbandage i kanske 2 nätter för att sedan hoppas att det blir bättre. Notera då också ifall gallorna blir mindre/försvinner när du har lindat och ifall de kommer tillbaka under dagen.  

Att linda är väll kasnke en kortsiktig lösning om man inte vill hålla på och linda varje dag, men jag skulle iallafall prova det först innan jag tar ställning till något "större" som veterinär eller liknande!

Hermelina
0

Att tilläggas, vissa hästar har kroniska gallor som dom inte lider av! Men om dom kommit plötsligt utan aneldning kanske man borde kolla upp det om dem inte går ner tillslut!

(Min häst kan få gallor ibland, då skruttar jag lite på hårt underlag ett tag så brukar det gå över efter ett tag)

kaka1234567
0

Gallor kan bero på mycket men de bästa är att fråga vett är de inget farligt är BoT de bästa eller linda. men använd inte BoT och liniment för de blir dubbla verkan och kan bara göra de värre

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

[vamir]
0

Hon har dem hela tiden, märker ingen skillnad efter ridpass/på morgon/kväll när hon är i stallet..

Ska prova linda nu i några nätter :)

Tusen tack för alla svar! :)

Gronstedt
0

Det kan vara bra att kolla hästens rygg och bakben vid gallor i bakkotorna - det är inte säkert att cirkulationsstörningen sitter precis där gallorna är. När min pålle får gallor i vänster bak så är det högerbogen som har låst sig och stör ländryggen på vänster sida.

thilda-
0

Back on track är helt överlägset bäst ;)

Gronstedt
0

#9: Men verkar bara lokalt - om man har otur så kan man ta bort symptomen utan att ta bort problemet.

Tusen
0

Gallor kan uppstå av många olika anledningar så därför är det viktigt att ta reda på den bakomliggande orsaken. Det kan vara något så ofarligt som att fodret framkallar gallorna till något riktigt allvarligt. Fråga förra ägaren först vilka erfarenheter h*n har kring denna höäst och tillkalla sedan veterinär om du fortfarande inte vet varför. Gallor i sig är inte farliga, det är orsaken till gallor som KAN vara farliga.

Hermelina
0

#11 Tummen upp :)