Tung ponny.
Hallå!
Min ponny har blivit så mycket bättre än i somras. Då gick han knappt att rida. Men vi har fortfarande ett problem och det är att han är så framtung i bland(inte alltid mest i början av passet). Jag har provat med allt. Klättrat cavaletti och tempoökningar(minskning med förstås.) Rider även för tränare men vill kunna rida hemma också dels för att det är en bit till ridhuset och det fort blir mörkt och dels för att lektionerna är rätt dyra. Så om någon har något tips där ute som inte är att jag ska träna för tränare(det gör jag redan.) så är det mycket uppskattat. Helst några bra övningar som stärker musklerna och får honom lättare. Vet inte hur jag ska uttrycka mig bättre men hoppas ni förstår :)
tack på förhand!
Har också en framtung häst som gärna lägger lite väl mycket vikt där. Det som fungerar bäst på honom är varierande av övergångar, tempoväxlingar, halter, och ryggningar.
Jag kör iofs när jag tränar detta, men fungerar lika bra i ridningen.
Exempelvis: Fem steg trav, halt, tio steg trav, skritt, fem steg trav, halt, tre meter ryggning, tio steg trav, skritt o.s.v. Alltså anabba övergångar till nya saker för att få hästen mer alert och uppmärksam. Ryggningar och övergångar är super för att få bakbenen mer aktiverade.
Detta tränar jag mestadels ute på grusvägar, men fungerar ju lika bra i paddocken.

Kan egentligen ingenting om detta men kanske öka & minska tempot i galoppen? =) Rygga? Rida mycket i nerförs backar? Vad vet jag? :P
/Johanna, http://finanora.blogg.se
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."

#1 tack så mycket ska verkligen prova det! Låter logiskt iallafall ;) tack för tipset!
#2 tack för tipset fin blogg!

Det gäller att våga ge eftergiften, eller rättare sagt ge hästen eftergiften som blir när den går i form. Många fortsätter korta tygeln när hästen böjer nacken och trampar under och då då blir hästen hängande i tygeln, den kommer ju inte loss och blir som följd tung att rida.

#4 tack för tipset! :)