Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 5934 ggr
malinahlin
0

Hjälp/tips

Det är helt omöjligt att ta in min häst från hagen in till stallet. Han är lätt att fångas in, men han vägrar att gå in i stallet från hagen. Har försökt att locka med mat, hästgodis och även använt spö men han vill INTE. Men han går in på kvällarna när de andra hästarna ska in för natten, men annars vill han inte. Vi måste ju ta in honom eftersom kunna rida, pyssla osv med honom. Men det är så svårt.

Har ni någon tips på att man kan locka in honom från hagen till stallet? Tack!

Zabbio
0

När börjar han krångla? När han står vid dörren eller när han inte ser sina kompisar?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
0

Kan du ta in honom och en häst till, ge honom nåt gott när ni väl är inne och ssläppa ut den andra när du ryktat lite och så? (så at han inte inser att den andra bara åker med in och sen direkt ut igen)

Funkar det kan det ju vara en början.

malinahlin
0

han börjar krångla när vi ska precis gå mot grinden vid hagen, han står kvar i hagen och vill inte gå framåt.

malinahlin
0

Ja men jag kan inte bara ta andra hästar in från hagen för dom är inte mina.

anyberg
0

Beskriv vad han gör när han inte vill:

Fryser fast? Rör sig åt alla håll förutom framåt? Stegrar? Bockar? Bits? Drar iväg?

Händer det på väg ut ur hagen eller när han inte ser sina hagkompisar längre?

malinahlin
0

Han står bara still, han rör inte på sig. Han går om jag går bakåt in i hagen, typ längre bort från grinden. Hans hagkompisar finns omkring honom.

Zabbio
0

Är han rädd för grinden då?

anyberg
0

Gissar på att han har separationsångest och att han saknar tillit och förtroende för dig. Men det är svårt att veta exakt vad det beror på. Uppenbarligen vill han inte följa med dig iallafall, varför tror du själv att det är så?

malinahlin
0

Vet inte. Han brukar gå in på kvällarna när andra hästarna tas in för att vara inne i stallet på natten och då brukar det funka bra. Men annars vill han inte gå in själv. Det brukar funka bra när jag och andra tjejen som delar på hästen ska ta in honom eftersom då vi hjälps åt men det går inte att ta in honom när jag är ensam.

malinahlin
0

Det är inte bara jag som har den problemet. Det är också för andra tjejen. Det är ju jag och hon som delar på hästen.

anyberg
0

Han följer ju efter flocken när de andra går in, du och din kompis måste ge honom en bra orsak att lämna flocken när du/hon hämtar honom. Alltså skapa en bättre relation med honom, men det är ju en långsiktig lösning och lite svårt att ge tips på här, men jag vill bara att du ska komma ihåg att han gör detta av en anledning, det är inte nåt "muppigt". Det finns ingen anledning att lämna flocken med dig eller din kompis…ännu.

Det du kan testa just nu iaf är att glömma grinden helt å hållet en stund, bara göra olika ledövningar inne i hagen. Se till att han backar när du backar, svänger när du svänger, ökar och minskar tempot när du gör det, så du får hans fokus. Om han vägrar svänga till höger - sväng till vänster, om han inte går framåt - backa och testa dig fram vad som går att göra tills det lossnar och han märker att du faktiskt existerar.

bunnyheart
0

tycker #11 gav bra tips.

/Johanna, http://finanora.blogg.se

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

Aribigga
0

Jag hade en ponny som gjorde likadant. Frös fast och vägrade gå, tyckte det var oerhört pinsamt att inte kunna ta in min ponny från hagen.

Jag löste det genom att lära mig lite perelli nh, inte sådär fruktansvärt mycket egentligen gjorde aldrig alla sju lekarna ens. Det stärker samarbetet otroligt mycket och det löste fler av mina problem.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Elshira
0

Även jag tycker du ska da det lugnt. Stöll dig i hagen och bröja borsta hästen lite. Och gör sedan lite ledövningar, leka och busa lite (är din häst inte puffig/tigger så är ju godis alldeles utmärkt!) och beroende på hur hagen ser ut så kan du ju faktiskt rida lite där inne med, men ställ inag som helst krav, "lulla runt" mest så din häst inte känner någon som helst press =)

Börja med att bara gå runt i hagen, be hästen följa med dig och gör lite det ni känner för. Går din häst bra med godis är klicker väldigt bra!

När hästen följer efter dig och du känner att hästen börjar bli mer intresserad av dig och gör det du ber den om så kan du dag för dag börja gå närmare mot grinden. Börja med att stanna en 50 meter från "problemområdet", stå bara där och mys lite (borsta klappa osv), gör lite övningar där med. Går allt lika bra där så går du 5 meter närmare dagen efter osv osv. Så fort hästen börjar bli ängslig/streddas/ovillig så gå tillbaka en bit och fortsätt där ett tag.

Det du vill nu är helt enkelt att "lura" hästen att grinden inte är farlig (att du inte alltid går ut genom den) och samtidigt bygga upp ett förtroende hos hästen! När du väl sedan lyckas ta dig ut ur grinden så var i närheten av de andra hästarna när du tränar. Precis utanför hagen bara =)

Det du måste göra är att bygga upp ett förtroende långsamt helt enkelt!

Hakuna matata!

anyberg
0

#14 anyberg gillar detta

bunnyheart
0

#14 Mkt bra tips!=)

/johanna http://finanora.blogg.se

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,