Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 12213 ggr
[Piaffen]
0

Fång??

I dag märkte jag att min 20 åriga ponny hade fått två utbuktningar eller knölar eller vad man ska kalla det på sina framhovar (En på varje framhov) Hon är inte varm i hoven eller i benet och hon haltar inte.

Årets hö var rätt kraftigt (vi har gjort analys) men hon får 5 kg per dag och det har vi räknat ut att det ska funka. Så får hon fritt på halm och i halmen finns det lite gräs också. Har ingen analys på halmen eller så.

Men vad är dessa två knölar för något? kan det vara fång men jag tycker det verkar konstigt eftersom hon varken är varm eller halt..

[Piaffen]
0

Och knölarna sitter på framsidan av hoven, inte på sulan eller på sidan utan precis rätt fram på ovansidan ungefär

jackiejohn
0

Vet inte riktigt vad det kan vara men kan till 99% säga att det inte är fång iaf. Fick ta bort en häst med fång och har nu en ponny som haft fång 2ggr hos tidigare ägare.

Kan du ta en bild? :)

AnnaLundin
0

Ränderna på hovarna är bara "bifynd" som visar att hästen har haft fång. OM det är fångränder så går de parallellt med kronranden runt hela hoven och längst bak vid trakterna blir avståndet mellan ränderna längre än framtill på hoven.

Man ser aldrig dessa ränder under ett pågående fånganfall, utan de kommer ett par månader efteråt, som ett bevis på att hovväggens tillväxt blivit störd pga den kraftiga inflammationen i hovarna.

OM hästen inte har ont finns ingen anledning att misstänka fång.

Kom också ihåg att det INTE är proteiner som utlöser fång, utan framförallt kolhydrater. Det gör alltså inget om du har mycket protein i grovfodret.

[Piaffen]
0

#3 Vore skönt om jag slapp fång..

#4 Tack för svaret. Har hört att det även finns hästar som har ränder på hovarna även fast dom inte har haft fång, stämmer detta?
Men vad kan knölarna vara för något?

AnnaLundin
0

Har du möjlighet att fotografera knölarna så är det lättare att ge ett bra svar.

Ska utveckla det där med ränderna också, i kväll…. Men ja, det stämmer!

Rita-S
0

#5 på tal om hovar, du som har stenkoll på detta med verkning och sådan, har du någon bra länk till mig där jag kan läsa om skoning, verkning och sådan? :) jag vill gjärna läsa på ännu mer än jag redan gjort så jag lättare kan forsöka avslöja om jag har en bra eller dårlig hovis :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Piaffen]
0

#5 Jag tar en bild på det i eftermiddag och laddar upp i kväll!

AnnaLundin
0

#6 - nej, jag har ingen bra sådan länk. Men bara rent generellt, studera hästen hur den sätter ner sina fötter. Den ska sätta ner hovens in- och utsida samtidigt för att vara korrekt verkad. Det är väldigt vanligt att utsidan sätts ner markant före insidan…

Sen är det viktigt att skon riktas efter hovens form och inte tvärt om. Utöver det så finns det många läror om hur stora/vida skor man ska lägga på. Så länge hoven är korrekt verkad så är det mesta "rätt", även om jag personligen föredrar att lägga på skor som är relativt stora, så att hoven får plats att vidgas (hovmekanismen) uppepå skon under hela skoperioden. Och tillräckligt långa för att ge trakterna ett bra stöd. (det innebär att jag i väldigt många fall lägger på en storlek störrre skor än föregående hovslagare)

#7 - jag kikar senare i kväll.

WornOut
0

#4 Dom får som "ränder" på hovarna efter foderbyten :)

[Piaffen]
0

#9, Jasså, men det är inte farligt va?
har haft min häst i 3 år och förra ägarna sa att hon aldrig haft fång. Men hon har ränder men det har aldrig varit något problem med henne.

Förutom bölderna. Ska ladda upp bilderna nu så får ni se :P

[Piaffen]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okey, Lägger ut två bilder på samma bild fast den ena bilden har en ring som markerar var bucklan finns. Svårare att se men det går om man anstränger sig :P

Bild 1 utan ring

[Piaffen]
0

Bild 1 med ring

[Piaffen]
0

Bild två utan ring

[Piaffen]
0

Bild två med ring

[Piaffen]
0

Bild 3 utan ring

Rätt tydlig bild

[Piaffen]
0

Bild 3 med ring

[Piaffen]
0

Bild 4 utan ring

Sista bilden

[Piaffen]
0

Bild 4 med ring

Så nu hoppas jag på att få svar på vad det här är för bucklor.
Men hon är inte varm eller halt.

Och som ni ser har hon ränder, hennes förra ägare sa att hon inte haft fång och hon har alltid haft dessa ränder så länge hennes förra ägare minns och varken hon eller jag har märkt något.

AnnaLundin
1

Okej…

Det jag kan säja är att det är så mikroskopiskt små förändringar så det är inget du behöevr fundera på över huvud taget. Hade det varit fång så hade det var MYCKET tydligare ränder.

Jag undrar - är det ett halvår sen du köpte hästen? Det är möjligen en förändring i tillväxten som orsakat det lilla som finns och det skulle t.ex kunna bero på ett byte av foder och stallmiljö.

Jag ska se om jag kan lyckas knäppa några bilder på hovarna på min egen fångponny för att visa hur det kan se ut.

[Piaffen]
0

#19 Gud vad skönt att höra

Jag köpte henne för snart 3 år sedan, och under den tiden har jag aldrig märkt någonting. Men för ungefär ett halvår sedan så vandes hon av vid kraftfoder och började gå på bete.

Ahnna
0

Nej, det där är verkligen ingenting att oroa sig över. Glad

Jag har precis studerat min fångponnys hovar (hon fick första anfallet i våras) och där ser man en mycket tydlig fåra där gamla hovkapseln slutar och den nya börjar, så att säga.

AnnaLundin, har du några bra bilder på en bra verkad "fånghov"? Jag har pratat med så många olika personer (veterinär, utbildad hovis, outbildad hovis, andra med fånghästar) och hur en fånghäst ska verkas är tydligen olika beroende på var man kommer ifrån…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AnnaLundin
0

Jag har inget foto, däremot en schematisk skiss på hur man bör göra. Återkommer med det.

Ahnna
0

#22 Låter bra!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AnnaLundin
0

#23 - här:

http://user.tninet.se/~vlt942v/hippoteket/hovbensrotation.htm

(fast den kommer inte ligga kvar där mer än året ut, då jag ska säja upp abonnemanget som gett den webplatsen)