Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 5859 ggr
Fidelia
0

hjälpsam brevbärare

Idag när jag kom hem tog jag som vanligt in posten. I brevlådan låg en lapp med orden: En av era hästar gick på vägen, jag ledde in den till dom övriga. Vänligen Brevis.

Efter en snabb kontroll kunde jag konstatera att han "hjälpt" min nyblivna 2-åriga shettisvalack in i stohagen Obestämd. Nu är mina ston inte jätte vänliga mot nykomlingar. Så han har fått en del stryk vilket jag hoppas gör att han glömmer sin dröm och stannar i sin hage med de andra pojkarna.

Har ni varit med om något liknande? Har varit med om samma sak för flera år sedan. Men då var den lille mannen fortfarande hingst Tungan ute.

ebengtssson
0

vad snällt av honom :D

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

CelsiusT
0

Nej vad jobbigt… tur det gick bra.. kunde gått riktigt illa.. undra vem som har ansvar i det läget?

jag har blivit stående med en häst på vägen en gång, vågade absolut inte bara släppa in dne i hagen till dom andra, den kanske inte ens var därifrån - det vet man ju inte..

Medarbetare på westernridning.ifokus

Maja
0

Hihi, vilken härlig brevbärare! =)

Om man inte kan ett dugg om hästar och ser en lös häst i närheten av en hage med andra hästar så tror nog många att det är därifrån hästen kommer och vill hjälpa till och slänger in den lösa hästen i den hagen. Just brevbärare kan ju inte heller springa runt och leta ägare då de har ett jobb att sköta, men tur att det gick bra! =)

Arkan
0

Det var iallafall en god tanke. ^^

Jag var ute och red och helt plötsligt kommer det en lös tonårshingst dansandes med frihet i blicken och sprang runt och luktade på stona i hagen och kännde sig jättemanlig, sen fick han syn på min hingst och jag blev lite nojjig och tänkte att nu jävlar blir de slagsmål. Jag hoppade snabbt av och väntade på att han skulle komma fram, för jag visste inte hur jag skulle reagera. Men det visade sig att min hingst (som alltid) var en filbunke när unghingsten kom fram, visst utstrålade han överlägsenhet och var berädd att visa vem som bestämmer, men han lägger aldrig in första stöten och är van att uppfostra unghingstar. Jag bad till gud att unghingsten skulle hålla sig i skinnet. Några sekunder senare kommer det en person springandes med ett grimmskaft i högsta hugg och det var nog den mest underbara lättnaden jag någonsin kännt. Det sista jag ville var ju att leda min hingst, och en okännd ungingst i bara grimma mellan ston. Men slutet gott, allting gott :D. Ibland är det skönt att ha en stabil man som vet hur man hanterar testosteronet.

selfrejection
0

Hästarna i mitt stall brukar rymma lite då och då, så folket i närheten är vana vid hästar utanför Ica :p Det är ju inte så himla roligt när de springer på stora vägen, men dom är inga dumma hästar så de flyttar sig för bilar, men det kan ju ändå hända en olycka.Och vi funderar på att fixa sån här reflexspray och spraya på de värsta rymlingarna, tex han som kryper genom tråden utan att förstöra något…

Har också träffat hästar som tagit sig ur sin hage och gått på en promenad i närheten. Finns en gård med hästar på andra sidan skogen. Där går det en stor fuxvalack som kan kliva över tråden om han vill, och han är himla nyfiken. Så en gång när jag red med en annan tjej så stod han mitt på elljusspåret. Och han är stor! Vi är vana vid islänningar :p Så vi ställde in honom i hagen igen, för dom står i samma hage allihopa där så vi visste att han skulle dit.

Zadeira
0

Jag cyklar förbi en 4H gård bara kanske 400 meter från mitt stall där jag jobbar, och en morgon fick jag jaga tag i två förrymda shettisar, ett sto och hennes några månader gamla hingstföl, som hade bestämt sig för att lämna hagen. Jag som är hästvan skulle aldrig våga släppa in dem i en hage jag inte var säker på att de hörde hemma i med andra hästar, så jag släppte dem i en tom hage.

Tanken av din brevis var ju verkligen god, och många hade nog gjort som han och släppt in hästen i en hage med andra hästar utan att tänka efter om det var rätt hage.

Zabbio
0

Väldigt snällt av brevbäraren, även om det kude gått illa :3 Kanske man ska ha en liten tom hage med texten :Släpp in bortsprugna hästar här: ifall det händer igen x)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Surviver
0

För många år sedan hade min häst rymt ner till grannarna, varken dom eller vi var hemma men någon förbipasserande hade knytit fast honom med ett balsnöre i deras "skötselbom" (han hade grimma på sig.) Grannarna blev skapligt förvånade när de kom hem och min häst stod där fastbunden och helt ensam. Vi vet fortfarande inte vem som knöt fast honom, tur att han är snäll och inte fick panik av att sitta fast där.

Fidelia
0

Jag är tacksam för att folk bryr sig. Även om det kunde gått tokigt. Vi har ett grindhål till en tom hage precis intill brevlådan. Han kunde ju släppt honom där, men tyckte väl inte han skulle gå ensam. Från den hagen har han aldrig rymt. Men nu får de inte gå där längre.

Jag får göra som #7 skrev, sätta upp en lapp. Han är hopplös på att rymma. Men när hagarna snart är helrenoverade så hoppas jag han får en stöt VARJE gång han försöker rymma Glad

#4 Det där är min mardröm. Min äldre hingst skulle sköta sig. Men jag är inte lika säker på unghingsten.