Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3198 ggr
Rafflan
0

Plugga + häst?

Hur tusan gör ni som pluggar på universitet/högskolan och har häst? det bli ju ca 3.000-4.000 extra varje månad i studie lån?

mallan-nog
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag pluggar & har 3 ponnyer och en halva på en kallblodstravare. 2 utav ponnyerna (stona) går på lösdrift hos mina föräldrar, så där behöver jag bara betala kostnaden för höet. Hjälper ju till att vattnaoch fodra när jagär där, vilket är nästan varje dag.

Den tredje, hingsten, står stallad, där står även kallblodet. Vi betalar 500 per box i kallhyra. så det är ju 750:-bara där. Sen pendlar jag desutom mellan Eskiltuna & Stockholm. Bor iE-tuna,pluggar i Sthlm, så de blir ju dessutom tågkostnader.

Jag vet inte själv hur jag får det att gå ihop. Bor i en hyfsat billig lägnehet (2500:-) och sen har jag turen att få jobba helger och en del lediga dagar på mitt gamla jobb.

Det känns i plånboken varje månad. Enda sättet jag ser är att köpa billig mat och snåla på nöjen åt sig själv & försöka jobba så mycket som möjligt. Visst har jag ont om pengar, men jag kan fortfarande unna mig vissa saker, OM jag jobbar.

Jag tycker det är viktigt att göra saker utanför hästarna, så visst unnar jag mig saker. För två-tre dagaras jobb brukar jag ha råd att unna mig en utekväll med vännerna. Bara man ser till att även där försöka hålla det billigt. Som tur är har vi, nästan hela gänget, konstant dåligt med pengar! :P

Zabbio
0

Har ju tvingats flytta hem till gården efter att ha blivit utförsäkrad, fast det är inte helt dåligt :P

Jag betalar bara försäkring för hästarna, och kraftfoder. Skoning osv har jag lite rabatt på hos hovis, och hö o halm har vi också rabatt på. Betalar ingen hyra varken för mig eller pållarna eftersom de står hemma (fast hade helst betalat el och hyra hemma om jag haft råd)