Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3198 ggr
Rafflan
0

Plugga + häst?

Hur tusan gör ni som pluggar på universitet/högskolan och har häst? det bli ju ca 3.000-4.000 extra varje månad i studie lån?

mallan-nog
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag pluggar & har 3 ponnyer och en halva på en kallblodstravare. 2 utav ponnyerna (stona) går på lösdrift hos mina föräldrar, så där behöver jag bara betala kostnaden för höet. Hjälper ju till att vattnaoch fodra när jagär där, vilket är nästan varje dag.

Den tredje, hingsten, står stallad, där står även kallblodet. Vi betalar 500 per box i kallhyra. så det är ju 750:-bara där. Sen pendlar jag desutom mellan Eskiltuna & Stockholm. Bor iE-tuna,pluggar i Sthlm, så de blir ju dessutom tågkostnader.

Jag vet inte själv hur jag får det att gå ihop. Bor i en hyfsat billig lägnehet (2500:-) och sen har jag turen att få jobba helger och en del lediga dagar på mitt gamla jobb.

Det känns i plånboken varje månad. Enda sättet jag ser är att köpa billig mat och snåla på nöjen åt sig själv & försöka jobba så mycket som möjligt. Visst har jag ont om pengar, men jag kan fortfarande unna mig vissa saker, OM jag jobbar.

Jag tycker det är viktigt att göra saker utanför hästarna, så visst unnar jag mig saker. För två-tre dagaras jobb brukar jag ha råd att unna mig en utekväll med vännerna. Bara man ser till att även där försöka hålla det billigt. Som tur är har vi, nästan hela gänget, konstant dåligt med pengar! :P

Zabbio
0

Har ju tvingats flytta hem till gården efter att ha blivit utförsäkrad, fast det är inte helt dåligt :P

Jag betalar bara försäkring för hästarna, och kraftfoder. Skoning osv har jag lite rabatt på hos hovis, och hö o halm har vi också rabatt på. Betalar ingen hyra varken för mig eller pållarna eftersom de står hemma (fast hade helst betalat el och hyra hemma om jag haft råd)

Så mitt studiebidrag ska räcka till mat (till mig) hästarna och bensin. Tar inget lån men jobbar ett pass varannan helg och ett o annat inhopp.. :3 Säljer en tavla då och då (senast idag :D)

Men det är snålt med pengarna..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

WinterPrince
0

Jag har nydligen slutat studera men hade egen häst under sista året.

Jag har en unghäst som jag hade på lösdrift för ca 1500-1800 i månaden på vinterhalvåret och 500kr i månaden under betessäsong.

Att jag klarade att ha häst berodde på att jag jobbade så mycket det gick under sommaren. Tjänade ca 30,000 efter skatt på en sommar. Det täckte min lägenhetshyra (10 mån a ca 3000kr).

Så av de 2500kr i bidrag (tog inte studielån) gick ca 2000kr till hästen. Sen fick jag låna 1500kr i månaden av min far, så ca 2000kr till mig själv också.

Jag tyckte jag levde rätt gott på det, behövde sällan oroa mig över pengar även om jag av naturen är rätt snål så gör inte av med så mycket pengar i onödan. Dessutom har jag inget annat pengakrävande intresse.

Värre är det nu när jag är arbetslös, men det verkar ordna sig det med.

[Angel88]
0

Jag ska ev börja plugga i vår, men jag kommer ta fullt lån dvs jag kommer ha minst 7800kr i månaden och så ska jag flytta hem till min pappan och hans familj, så det blir ju lite billigare med hyran än att hyra en hel lägenhet :).  Granda brukar dock ligga på minst 3000kr  i månaden :S. stallyra 1000+ hö 550+ kraft 600?+ hovis 1100 (var 6:e vecka)+ bensin 300?= ca4000kr månaden (suck, verkligheten är hård) ,  tja vad gör  man inte för sina små liv?.

?= varigerar per månad