Priser
Hej jag tänkte höra med er som har egen häst. Hur dyrt per månads blir det ?
sedan förstår jag inte en sak, om man hyr ett stall för vi säger 2500 kr , då ingår det att dom släpper ut hästarna på morgonen , fodrar , ger hö osv . Måste man köpa eget hö och mat då eller står dom för det?
MVH Elin
Vem som står för vad är helt individuellt från stall till stall, det stå i kontraktet. Dock tycker jag det borde ingå någon form av mat i det priset, men det behöver absolut inte göra det.
Standardutgifter för mig ligger på ca 2000-2500:-/mån men det tillkommer alltid massa mer..
Det jag kommer på nu är iaf:
stallhyra: 400:-/mån
hö ca 5-600:-/mån
kraftfoder: 200:-/mån
skoning 900:-/varannan mån
Försäkring: 1400:-/år
resor till o från stallet 400:-/mån
avmaskning: 300:-/år
vaccinering: 300:-/år
Medarbetare på westernridning.ifokus
Stallhyra (kallhyra) : 900 :-/mån
Hö : 840 :-/mån
Torv : 210 :-/ mån
Skoning : 800 :-/ varannan mån
Krafftfoder : 200 :-/ mån
Det är vad som brukar vara eller hyra o.s.v
sen försäkring, vaccinering , avmaskning o.s.v.
Men det har jag ingen koll på vad det kostar ;)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Kallhyra 500kr
Hö 450kr
Halm 150kr (betalar 150kr för "normal åtgång" i stallet)
Skoning 400kr varannan månad (framskor)
Kraftfoder 100kr
Försäkring 1400kr/år
Vet.koll 2ggr/år 200kr (400kr inkl vaccinering en av gångerna)
Har skrivit det här i säkert 4-5 trådar på iFokus, sök!
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Stallhyra (inklusive foder och spån): 2100 :-
Hovslagare (var 6'e vecka): 800 :-
Försäkring: 150:-
Träning: 300 :-
Det är mina fasta utgifter i månader, men sedan tillkommer behandlingar (kranio-sakral, massage, ET), vaccinering, avmaskning och sånt.
Stallhyra (inklusive halm och hö): 2000:-
Kraftfoder: 200:-
Föersäkring: 475:-
Hovslagare: 900:- var 6.e vecka, dvs 600:-/månad
Totalt 3275/månad
Sedan tillkommer:
Lån på hästtransport: 1000:-/månad
Ridlektioner (med de kostar även när man inte har egen häst!)
Och alla oplanerade kostnader, som veterinär, trasiga saker som ska lagas eller köpas nya - och allt man VILL köpa till hästen, som pengarna inte räcker till. ;)
Mina månadskostnader
Stallhyra: 1500:-
Hovslagare: ca 600:-
Försäkring: 200:-
Massage: 500:- (6 ggr per år av utbildad hästmassör)
Sen veterinäravgifter på det, men de priserna varierar ju..
I min stallhyra ingår in/utsläpp, täckesbyte, fodringar, hö, spån osv.
Men då har jag stalltjänst ca 2 hela dagar per månad. :)

Mycket beror på var du står och vilken sorts häst du har.
Jag står uppstallad utanför Stockholm och har halvblod. Halvblod är dyrare att försäkra än många raser, mitt sto har tidigare kostat över 6000:- per år i försäkring men nu är hon 20 år och kostar cirka hälften. Har också ett årsföl som kostade ungefär lika mycket. Men fölet kommer att öka i kostnader i takt med att hon blir äldre medan mamman kommer att minska.
Eftersom mitt sto är dräktigt med föl vid sidan och behöver en massa extra mat plus att de skitar mer något så förskräckligt kostar uppstallning+extra foder och strö cirka 4000:- per månad. Det är cirka 1000:- mer per månad än vad hon kostar odräktig utan föl.
Ovanpå det hovvård och vaccinationer men ingen utrustning för det har jag redan och ingen träning av förklarliga skäl.

Står på en ryttarförening.
Stallhyra: 1400
Utsläpp vissa dagar: 20 kr /gång
Resa till/från stallet: Stallet ligger granne med dagis så jag släpper ut på morgonen i samband med lämning på dagis. På kvällen promenerar jag till stallet (ca 2 km) med hunden och tar in hästen.
Hovslagare: Verkar själv..
Foder: Hö ingår i hyran, ger inget kraftfoder
Försäkring: ca 150 kr/mån
Diverse behandlingar: Är massör själv, veterinär får man ju kalla på om det behövs såklart men min häst har alltid varit frisk hittills.
Skynda långsamt så går det fortare.

Just nu har jag min häst väldigt billigt!
350 - Kallhyra
500-600 - Grovfoder
100 - Kraftfoder
100-200 - Strö
Sen är det ju alla kostnader utöver. Vi delar på elkostnaden i stallet, och så träningar mm.
Han går dock barfota nu och jag verkar själv.
I förra stallet kostade det:
1900 - Hyra
400 (x2) - Hovslagare
100 - Kraftfoder