Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 6298 ggr
Ricko
0

Transport innefrån.

Har faktiskt bara sett en transport innefrån lite snabbt. Så skulle vara fint att veta hur en "normal" hästtransport ser ut (innefrån då.)

Bilder eller videos spelar ingen roll :)

Och hur lastar man hästen egentligen? Allså jag menar när man går in blir man ju instängd själv efter hästen gått in också? Eller går man in/ut genom den här lilla "sidodörren" som brukar finnas?

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

znadriz
0

Transporter kan se mycket olika ut,

men ofast så har du den stora luckan bak och en liten där fram så du tar dig ut..  Det är en mitt vägg som alltid ska sitta där, och fast spänd i golvet..

Hur du transporterar en häst är också lite olika

Vet du om att du har en häst som inte bryr sig ett dugg om att åka transport utan enkelt kliver in och står still så kan du ta den i grimma och grimstaft,

Om inte, tar du på träns ovanpå grimman,

har två personer som håller var sin longeringslina som ni sätter vast i vardera ände och personerna går bakom hästen, samtidigt som du går in så går de bakom och gör ett kors som stöder hästen mot rumpan, Inte ner på benen, kan skapa panik i onödan.. Men mitt på baken kan man säga.. så personerna har alltså bytt sida.. När ni kommit in står du kvar med hästen i handen, nån av de andra personerna sätter för bomen som sitter mellan yttervägg och mitten. Sedan stänger de luckan. Förstå då får du ta av tränsen, sätta fast hästen. Och gå ut…

Din djurkommunikatör

Lorita
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här har du en gammal film när vi lastar May Day, jag står redan inne i transporten med Athena Glad

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Ricko
0

#2 När tjejen som lastar gått in och satt fast hästen, gick hon sedan ut genom sidodörren då? :)

En till fråga ang. transporter:

Vad använder ni som strö när ni åker längre sträckor i transporten?

Lorita
1

#3 ja hon går ut genom dörren fram, fram finns en bom, rätt högt upp på bogen, så hästen inte åker fram när man bromsar.

Binder hästen gör man kort och rätt långt ner i väggen fram så hästen inte kommer upp och över bommen med frambenen.

Ricko
0

#4 Är det så med nästan alla transporter? Samtdigt borde väl man binda med långt rep så att den kan ligga ner om den så vill (står att den ska kunna ligga ner på JVs hemsida) men binder man så att den har ett långt "rep" kan väl hästen fastna med benen?

Dum fråga men då man inte är säker måste man väl fråga :) Går det att binda i vanligt grimskaft? :)

Lorita
0

#5 i en hästfinka binder man dom kort, för att hästarna inte ska trassla in sig och skada sig. Hästarna ska stå trångt och med bra stöd och ofta kör man inte så långt.

Lorita
0

#5 det står "Utrymmet där hästen transporteras ska vara utformat så att hästen kan stå upp och, om det behövs, ligga ned i naturlig ställning"

är hästen frisk och vuxen då ska den stå upp.

thilda-
0

man ska inte binda allt för kort… hästen måste kunna stå helt "naturligt" !!

Tusen
0

Varför binda alls? Står de lösa får de aldrig panik.

thilda-
0

Luddan fick stå lös ända fram till den 10/1 - 09 för då hoppade hon över bommen och låg på rygg med bakbenen mot "skötar dörren" sen dess har hon varit fast knuten från båda sidorna av grimman ;)

Zaphix
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Finns många sätt att lasta på.. ;)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Tusen
0
Lorita
0

#9 varför använda säkerhetsbälte?

#8 Hästen ska vara så kort bunden att huvudet inte kommer över bommen, det är inte det optimala att binda i bommen för då är huvudet automatiskt över bommen och har hästen huvudet över bommen kan den även få upp framhovarna över, bind lågt fram i väggen på transporten i stället. Då står hästen säkrare och med mer rörelse frihet, hästen står också stadigare med huvudet lågt.

#11 jag måste testa Skrattande

Tusen
0

#13 Ett grimskaft skyddar knappast vid en krock.

CelsiusT
0

#14 det skyddar från att hästen klättrar runt och fatnar + att det hindrar hästen från att vända bak huvudet mot väggen och bryta nacken i en sväng, inbromsning eller krock.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Tusen
0

#14 Ha-ha! Skrattande Roliga hästar ni har. Ingen självbevarelsedrift alls.

CelsiusT
0

#16 menar du mig?? Det handlar inte om självbevarelsedrift utan om att häten inte kan förutse vad som kommer hända. Min ena häst vill gärna väda på huvudet för att titta ut bakåt eller åt andra hätens håll för att bråka/busa, och då hamnar hästen bakom den rättuppstående bommen och kan skada sig om jag plötsligt bromsar. Jag anser att man får behandla djur som om dom vore på ett barns nivå. Visserligen kan dom vara väldigt interligenta, men inte alltid så förutseende och eftertänksamma, dessutom väldigt lättdistraherade (tänker på något annat och tänker då inte på riskerna hela tiden).

Lorita
0

#14 nej, men en häst på rätt sida om en bom skyddar och jag snackar inte krock i första hand utan inbromsningar.

Alla som kör transport borde få åka instängd i en transport på väg, så får man sig en tankeställare.

CelsiusT
0

Min andra häst gillar att köra ner huvudet under bommen, kan gå illa vid en krock.

Lorita
0

Rätt fastsatt häst borde vara lika självklart som säkerhetsbälte och ridhjälm.

Ricko
0

Vad använder ni som underlag i transporten?

Tror ni det funkar med ett tjockare lager spån om man ska åka 100 mil?

Tusen
0
thilda-
0

#21.. har inget alls… möjligt vis "därbak" men enbart tunnt tunnt lager.. har åkt bak i transporten i 10mil när min ponny var skadad och då var de inte bra med spån i transporten då det blev väldigt halkigt.. utan spån fick hon bättre fäste

Lorita
0

#23 så gör jag också inget spån i transporten

Ricko
0

Funkar det då att åka så långt utan spån? (tänkte på om man hämtar he en häst och man kör genom hela sverige)

Tänkte om hästen kissar? man stannar ju såklart m. jämna mellan rum, men ja.. Fast ni som har häst vet ju vad som funkar bäst (:

Lorita
0

Kisset rinner ut, men lite tunt kan man ha just för att det ska suga upp om/när dom kissar

Lorita
0

Kisset rinner ut, men lite tunt kan man ha just för att det ska suga upp om/när dom kissar

CelsiusT
0

Kisset rinner ner i fårorna i gummit så hästen står inte i kisset, så man behöver inte ha något spån. Jag tycker det lätt blir dammigt och dålig luft om man har spån.

lisette
0

det är krav på att man ska ha strö vid längre transporter. läs under krav för längre transporter.

Utrymmet ska ha tillräcklig ventilation. Golvet ska vara halkfritt, slätt och täckt med lämpligt strö- eller bäddmaterial.

CelsiusT
0

#29 Men vad räknas som strömaterial tro och varför ska man ha det? Tänker att det är väl för att djuren ska kunna ligga ner, men det vill man ju inte låta hästar göra. Det kan även vara för att suga upp urin för att det inte ska bli halka, men har man spårad gummimatta så rinner det ner och rinner undan endå.

thilda-
0

#25.. Sjävla gummimattan i transporten är MJUK så hästen behöver stort sätt nästan inget spån.. Jag lägger enbart jätte jätte tunt lager med spån längst bak vid "gångjärnen" typ om hon skulle få för sig att kissa… Sen så får hästarna inget fäste om man lägger på ett tjockt lager som täcker hela mattan.. Det blir inge bra för hästen glider stort sett framåt i ned försbackar om det är för tjockt med spån… och det säger jag själv av egen erfarenhet som till o med har åkt bak i transporten och sen så har jag haft kamera på henne så jag har kunnat titta på henne medans hon har åkt.. min ponny har iaf haft problem om det har varit förmycket spån

lisette
0

#30 det är väl för halkrisken skulle jag tro. men man tycker att det borde bli halare. spån är nog halare än torv i ett släp.

Lorita
0

#32 kör jag överdagen så är det utan strö i transporten, det är det jag tycker är bäst

Busangardens
0

Är hästtransporter obromsade eller bromsade?

Lorita
0

#34 dom är bromsade, annars får man bar köra 30 km/timmen och ha en röd triangel bak, det förekommer det med men då med en traktor före och en röd triangel bak

Busangardens
0

#35 Ok. tänkte väll det. Undrade bara eftersom många pratade om inbromsning osv.

CelsiusT
0

#36 När släpet är bromsat så innebär det att risken för att ekipaget ska vika sig minskar (alltså att bil och transport viker sig) eftersom släpet bromsar lika mkt som bilen och inte kommer och skjuter på bakifrån. Därremot så sker ju fortfarande inbromsning från hög hastighet till låg vilket innebär att innehållet i transport och bil åker frammåt (som när man bromsar hårt när man sitter i bilen), då är det viktigt att lasten är säkrad (tex att man har bom och vägg för hästen så den står stadigt).

Busangardens
0

#37 Jag vet. Man får inte heller köra snabbare än 80km/tim med ett bromsat släp, lastad som olastad.

CelsiusT
0

#38 Eftersom du funderade på det med varför vi pratade om inbromsning så ville jag bara var tydlig med varför det kom upp, både för dig och för andra som läser som kanske inte är lika insatta.

Busangardens
0

#39 Jag vet att man måste säkra lasten, det måste du göra oavsett vad man lastar om det så är en soffa. Blir man stoppad med osäkrad last blir polisen inte så glad, hur de ser på hästar dock vet jag inte men för hästens, traffikens och lagens skull så skall vad man än lastar säkras. Säkra före det osäkra så att säga.

Jag bara undrade om obromsat/bromsat för att vara på säkra sidan även om jag innerst inne redan visste att det är uppenbart att släpen är bromsade.Flört

Aribigga
0

Vad jag har lärt mig med lastning är att hästen får inte sättas fast i huvudet innan luckan är uppe, får de för sig att backa så kan de dra ut hela inredningen i transporten om de sitter fast (eller om grimman/rimskaftet går av).

En annan viktig grej är att aldrig aldrig stå direkt bakom luckan när man fäller upp eller ner den. Man ska stå vid sidan så man inte riskerar att få den över sig.

James åker lös, jag sätter upp bommarna på högsta så går han snällt under och ställer sig med mulen mot luckan sedan står han som ett ljus hela resan.

lurvponnyn.vimeddjur.se

CelsiusT
0

#41 Vad menar du med att du sätter upp bommarna på högsta och att han går under och ställer sig med huvudet mot luckan?

poppysmarsvin
0

#41 Under förutsättning att du har en övervakningskamera i transporten kan du uttala dig om hur din häst beter sig därinne! Annars har du faktiskt inte en aning om ifall den vänder på huvudet, har huvudet under bommen osv… Att den står "snällt" och inte trampar omkring kan man känna i bilen, men inte något annat. Och jag hoppas VID GUD att det inte är mulen som får ta "smällen" om du behöver bromsa in häftigt eller i värsta fall hamnar i diket… Då är bogen ett betydligt bättre alternativ…

Personligen har jag faktiskt erfarenhet av att ha varit i en trafikolycka med min häst i hästsläpet… Bil och transport blev bara skrot - häst och jag klarade oss med lite blåmärken. Det hade vi INTE gjort om jag inte haft bälte, eller hästen inte varit fastsatt/haft bogbom. Att binda allt för kort i bommen kan tyvärr innebära att hästen knäcker nacken vid en evt krock/kraftig inbromsning. Grimskaftet måste vara såpass långt så bogen tar smällen först. Transporter utan att kunna fälla bommen utifrån borde vara förbjudna…

Lorita
0

#43 man ska inte binda i bommen utan i väggen fram, där brukar finnas bindöglor för att fästa hästen i.

poppysmarsvin
0

#44 Håller helt med, men ibland saknas det och alternativet är att binda i bommen. Men risk för allvarliga skador är betydligt större om man binder i bommen än om man binder i väggen framför hästen. Så om man MÅSTE binda i bommen så får man inte binda allt för kort…!

Zabbio
0

Hur är det att låta hästen åka baklänges? Fick bara iden av filmerna.

Det borde vara bekvämare att bromsa med bakdelen än med bog och huvud, och kännas bättre för balansen.. eller är jag helt fel ute?

Tänkte om man skulle backa in hästen, sänka frambommen till lagom höjd och ha hästen ståendes baklänges.

Nej, föresten, kom på att det inte finns plats för huvudet i en vanlig transport, om man ställer hästen med rumpan fram.. :P Så går det när man skriver innan man tänker.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Lorita
0

#46 en nackdel är att hästen inte kan se vägen mina står i alla fall och tittar ut genom rutan och parerar svängarna.

CelsiusT
0

#46 Det finns transporter som är byggda så att hästen åker baklänges och i hästlastbilar åker hästarna antingen baklänges eller på sidan. Det är mkt bättre och jag förstår inte varför marknaden för baklängessläp inte är större…

Aribigga
0

#42 Han går under dem, han är en shetlandsponny. Lastar man honom på höger sida av bommen går han runt till vänster sida och står där sen.

# 43 Så du binder fast din häst innan du fått upp lämmen?

lurvponnyn.vimeddjur.se

lisette
0

#49 varför ställer du inte honom baklänges istället? med huvudet mot baklämmen?

poppysmarsvin
0

#49 - du måste nog förväxlat mig med någon annan… Jag har inte ens antytt att jag skulle binda fast hästen innan jag stänger baklämmen..! I annat fall råder en missuppfattning om vad jag skrivit. Min allra sista mening (med fällbar bom utifrån) i inlägg 43 (om det nu är den som orsakar missförstånd) är helt enkelt utifrån om hästarna lyckas komma över (bog)bommen - vilket i princip alla hästar nog teoretiskt sett skulle kunna lyckas med, oavsett om de binds i bom eller i vägg tyvärr.. Att öppna in till en vilt sparkande och skräckslagen häst kan vara direkt livsfarligt - och måste man dessutom IN till hästen för att få ner bommen …. tja det räcker med god fantasi för att förstå vad som kan hända då!

Såhär lastar jag:

Höga benskydd på alla 4 benen, fleecetäcke, grimma/grimskaft som utrustning. Jag leder in hästen i transporten och kryper under bogbommen. Lägger grimskaftet över bommen - går ut genom instegsdörren - går bak och sätter fast bakbommen - lyfter upp baklämmen och spänner fast - går in till hästen igen via instegsdörren och sätter fast hästen i transportgrimskaftet som alltid hänger i transporten (avpassad längd till hästen sedan tidigare) - knäpper loss grimskaftet som jag ledde in hästen med och lägger det i sadelkammaren. Jag har ett UME-släp A60. En av mina hästar är inte riktigt redo än för att lämnas själv i transporten medan jag fixar med baklämmen, och då har jag naturligtvis alltid en medhjälpare med mig som fixar allt "där bak"… ALDRIG BINDA UPP HÄSTEN INNAN BAKLÄMMEN ÄR PÅ PLATS OCH FASTSPÄND!!!

Aribigga
0

#51 Jag bara frågade, eftersom jag har lärt mig att aldrig göra det eftersom de kan dra ut hela inredningen. Så såg jag lite fel, att det var du som skrev att man inte skulle binda hästen i bommen. Vilket var fel det var inlägg nummer 44 som skrev det och inte du.

Därför blev jag nyfiken på om det bara var jag som hade lärt mig det. Om det fanns fler läror eftersom inte alla gör likadant. Det var inte på något sätt meningen att på minsta sätt anklaga dig för att lasta din häst osäkert. Jag ber om ursäkt för min fråga!

#50 Han går ju runt själv så jag förstår inte varför jag ska gå med honom? Då måste jag bara klämma mig förbi honom när jag ska ut genom dörren fram. Vill bara vara tydlig med att han vänder sig inte om utan går runt och ställer sig på andra sidan mellanväggen.

lurvponnyn.vimeddjur.se