Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 5915 ggr
Hermelina
0

Tjockast inne eller ute?

Har hört olika, och det beror väll såklart på hur kallt man har i stallet och så men jag undrar..

Ska man ha varmast täcke i stallet eller utomhus, eller ska man ha ungefär lika varma täcken?

I mitt stall är det alltid plusgrader, men det värms upp själv utav 5 hästar så det blir ju inte många fler plusgrader än ca 5 när det är ungefär runt 0:an ute..

Så hur ska man göra då egentligen, varmast inne eller ute?

elli-kleo
0

Än så länge har jag samma ute som inne

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Zaphix
0

Behöver den täcke inne när det är så varmt?

Är ju kallare ute, då bör den ju ha varmare täcke på sig då..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

lisette
0

min häst har alltid samma täcke på sig. det är bara ett par grader varmare i stallet.

Hermelina
0

Okej, men hästar alstrar väl värme när de står stilla? Men också när de rör på sig?

Zadeira
0

Vi har 8-10 grader i stallet på jobb, och många av hästarna hade kunnat stå utan täcke inomhus, men eftersom vår rutin är att hästägarna själv ansvarar för att hästarna har täcke/byter till rätt täcke när de släpps ut står de alltid med täcken inne.

De har alltså samma täcke inne och ute, trots att det skiljer ganska stora temperaturskillnader ibland.

Alex
0

Vi har varmare täcken ute på hästarna (ett par står med tunna täcken inne). Dels håller stallet plusgrader, sen får man ju även tänka på att det varken regnar/snöar eller blåser inne i ett stall, vilket väl är det som kyler mest.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Zabbio
0

Täckar bara hästen vid dåligt väder.

Men hade absolut haft varmast täcke ute. Visst, de kan röra sig ute, men det är ändå maten som värmer mest (om de nu har fri tillgåpng på något ätbart), och så är ju vädret bättre inne.

Hade inte velat ha täcke på hästen dygnet runt öht. Men behövs det så..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Elshira
0

Vi har alltid minst + grader i stallet, och då har de hästarna som är skitgrisar och rids ett tunnt våffeltäcke på sig eller liknande för att inte bli så skitiga (gäller väll i princip bara skimmlarna). De som är renliga eller färgade har inget täcke med möjligt undantag om de är helrakade, eller om de är riktiga fryslortar.

Ett tag förr när de hästar som var helrakade skulle ha täcke på sig när de gick ut och jag inte hade tid på morgonen så stod de med ute täcket på sig inne. När de bara står still så blir de ju inte så varma, och när de går ut rör de på sig. Ingen var någonsin för varm vad jag visste i.af (brukar känna lite då och då när jag byter täcke eller temperaturen ändras). Så har de inga jätte jätte tjocka täkcen på sig så tror jag det går lika bra att ha dem inne med. Men vi värmer stallet med hästarna, och har de täcke på sig förvinner lite av den fuktionen.

Ute har normalt sett endast de som rids mycket täcke för att inte bli lika lurviga, de andra går utan. Dock får re regntäcke på sig om det regnar och/eller blåser väldigt mycket (eller snöar mycket), då räknar jag med halva dagen minst eller så inte bara några skurar.

Men även om de rör sig ute så blåser och regnar det och värmen bevaras inte alls lika bra, inne är de ju totalt skyddade. Så för mig är de självklart att de ska ha det varmaste täcket ute.

Hakuna matata!

lisette
0

rita skickade denna till mig, vissa saker var ganska intressanta. på tal om att lägga på täcken, klippa osv.

Zaphix
0

#9: Jätteintressant läsning!

Tack för att du la ut den. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Cilla89a
0

det beror ju på hur varmt stall man har hurvida tjockt täcke hästen behöver ha.
Vi har "kallstall" här hemma, det är isolerat, men förstort för att 2 hästar ska hålla stallet varmt, så det är i princip samma gradtal inne som ute och då har jag lika tjockt täcke ute som inne på Brimad.
Nu när Brimad står nere på ridskolan, är det betydligt varmare i stallet än ute och då har han också ett tunnare täcke inne.
Man får testa sig fram vad som är lagom, jag brukar alltid känna under täcket, det ska vara lagom, varken varmt eller kallt.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Hermelina
0

#9 intressant läsning :)

Jag känner mig lite splittrad i frågan om jag ska klippa eller inte, samt vad man ska ha för täcken och så.. Det är första vintern som jag har egen häst och har därför ingen större erfrenhet av det, när man är medryttare och sånt så behöver man ju inte tänka på sånna saker som täcken och klippning..

Nu har han ju haft fleecetäcke inne ganska länge och fleecefodrat regntäke ute. Det jag är rädd för är att täckena har gjort hans egna päls förmåga att värma honom så mycket sämre att han kasnke fryser nu när det börjar bli så himla kallt..! HMM..

lagansponny
0

Jag anser att ska hästen ha täcke inne ska den ha tunnare täcke!

Mina som rids har bomullstäcke på sig inne och tjockare täcke ute.