Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 7378 ggr
examynia
0

en fundering bara..

jag har kollat runt lite bland inlägg å läst lite om broddar. många verkar vilja ha broddar i hagen för risken för att dom ska halka å göra sig illa i benen…?

de jag då har funderat på är följande: är de inte lika illa om man har en lerig hage? lera är väl minst lika halt som om de vore is? de tycker jag iallafall om man går i lera som inte är jätte djup då men ändå.. å om man nu vill ha broddar i hagen när de är is, finns de då något så dom inte halkar i leran å gör sig illa?

en liten fundering jag fick idag när jag gick ner i hagen

någon som har en tanke om de?=)

Likeabug
0

Jag skulle personligen aldrig sätta broddar på en häst när den ska till hagen. Mycket större risk att den gör illa sig på broddarna än på isen då. Enda anledningen till att brodda, är att man ska rida på sämre underlag. Tex, is eller blöt gräsplan :)

Tusen
0

#1 Antar att du har isfria hagar i så fall. Annars gör isen större skada än ett broddhål.

#0 Då det gäller lera så halkar inte hästen som vi gör. Deras ben sjunker ner i leran och hovarna är dessutom lätt rundade på undersidan så det blir mer som sugkoppar. Deras hovar har ett mycket större tryck än vad vi människor har på våra fötter.

Zaphix
0

Skulle inte vilja gå med min häst till hagen nu om han inte skulle ha broddar då det är rejält lerigt och en brant nedförsbacke.

Har gått omkull med en häst två gånger i lera, i sakta skritt.

Är det is i hagen eller till och från är broddar en självklarhet för mig, fläker sig hästen är det inge kul, kan gå riktigt illa.

I mitt gamla stall fick en häst två broddsparkar i pannan, på röntgen såg man tydligt hålen efter brodden, men hellre broddsparkar än fläkskador.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Cilla89a
0

hm, jag håller inte alls med om att lera skulle vara lika halt som is? visst kan man väl halka men i lera får man ju grepp, på is får man ju inget som helst grepp what so ever.

en olycka kan alltid ske, var en häst på skolan som gick i en helt plan grushage på c:a 10*10 meter, den lyckades på något vänster trampa snett och bryta benet, och det var varken snö, is, geggigt eller fruset i marken, utan en helt plan hage av grus.

som hästägare känner man sin häst och kan avgöra vad som är en lämplig hage och vad den bör ha på fötterna.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

lisette
0

jag använder inte broddar på hästen av den enkla anledningen att jag inte tycker det behövs. är det halt så anpassar jag mig efter det. dessutom så känner hästen om det är halt och tar det betydligt lugnare.

har en bro över bäcken som vi måste gå över för att komma till hagen. det är ekplank som ligger på 6-8 st tågrälsar, det är ju lätt att det fryser på en bro och det gör det varje vinter hos mig. men hästarna går ALLTID lugnt över bron när det är halt. jag saktar ju in för att själv inte glatta och det märker ju de och gör likadant. har aldrig hänt något på bron och jag har haft hästar hemma nu i fyra år ungefär.

Likeabug
0

Men ett sår av en brodd kan lätt resultera i stora fula köttsår. Framför allt när man har många hästar i en hage.

Men smaken är som baken

LinaN
0

Har man brodd på hästarna i hagen så får man ju sätta på någon sorts benskydd också, det är en billig försäkring mot trampskador på hästen själv.

Boots och senskydd kommer man långt med. Och boots kan man ha både fram o bak för att skydda :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Tusen
0

#6 Ett köttsår läker men en häst som halkar och i bästa fall "bara" fläker sig kan gå med besvär en mycket lång tid. Med lite otur haltar hästen omkull och slår i bäckenet och kan bli sné ller om man har riktig otur kan de bryta ett ben.

En brodd ger inte "stora" köttsår. Oftast blir det små hål. Dessa bör naturligtvis skötas om ordentligt men då hästar i allmänhet har brodd på vintern är risken för röta i såret inte särskilt stor.

Jag tycker inte det handlar om smak i detta fall. Mer om vad man utsätter hästen för, så det är ett val man gör. Tycker man att en sårskada är värre än en häst med fläkskador, så låter man naturligtvis bli att brodda hästen.

Zabbio
0

Hästar ogillar att röra sig i lera just pga det är halt för dem. Mycket vikt,  tunna ben.. om de halkar kan de slå sig rejält (Är det riktigt lerigt landar de ju iaf ''mjukt'' ;)

Vet inte om någon brodd eller så kan hjälpa i lera. Skulle vara långa gräsbroddar då, men misstänker att de också bara glider runt i leran. Sen är det ju lite värre om de skulle trampa/sparka med en lång gräsbrodd än med en kort isbrodd.. Och inte skulle jag vilja ställa in dem med såna broddar heller, för långt, ostabilt och.. känns inte bra helt enkelt.

Isbrodd kan jag däremot låta honom ha 24/7.

#6 Har man hästar som ofta slåss/leker (som vår unghäst) så kanske man väljer andra alternativ. Men med stora hagar, hästar som känner varandra väl och inte brukar busa med sparkar, så är ju den risken betydligt mindre än risken att de går omkull och skadar sig om det är halt.

Crow sparkar inte, har nog aldrig sett en spark (han är iof ranghögst i hagen,så han bara vinklar öronen så flyttar de andra sig om det behövs) däremot springer han gärna sina  rundor med jämna mellanrum och kollar omgivningen.  Men han trampar lätt över på framhovarna med bakfötterna, så tåbroddar bak vågar jag inte ha på honom.

Dacke sparkar mot lillhästen när de busar (Unghästen försöker ta sig upp och är ju lekfull dessutom), det är på lek, men jag är ändå tveksam till att ha brddar på honom. Sen springar han inte så mycket på eget bevåg heller.

Solon både sparkar och stegrar i lek, mycket. Alltid med Dacke (Crow tillåter inte). Han är ju helt oskodd, men honom hade jag inte satt broddar på heller. Han springer inte väldigt mycket, lite då och då bara.

Så man får nog se till individerna och gruppen som helhetför att kunna avgöra om det är större risk med broddsår eller omkullramlingar.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Tusen
0

#9 Då det gäller unghästar föredrar jag att de är barfota. De halkar betydligt mindre barfota än då de är skodda utan brodd. Skrattande Annars håller jag med dig om att det är tveksamt om brodden skulle kunna hindra hästen från att halka omkring i leran.

Likeabug
0

jag vet fall där folk haft broddar i hagen och muskler och senor har "köttats" upp = inget ridhäst efteråt. Men jag anser inte att jag är sämre hästägare för att jag inte broddar min häst i hagen under ishalkan.

därför, smaken e som baken

Tusen
0

#11 Då har du aldrig varit med om en häst som fläkt sig alltså?

Likeabug
0

jo, men isen är ju fortfarande "helt naturlig". Inget vi människor påverkar. Dock är det vårt fel ifall hästarna skadar sig pga den utrustning vi väljer att sätta på den. det tycker jag är grymt mycket värre.

LinaN
0

Att en häst med egna brodden skadar sig så allvarligt är nog ett undantag, men om den blir sparkad på benen av en annan häst akn nog ge söndertrasade senor om det vill sig illa.

Men jag anser fortfarande att ska man ha brodd eller är orolig så ska man tuta på skyddsutrustning därefter på hästens ben.

Jag skulle aldrigsläppa ut min häst om han vart broddad utan benskydd bak och minst boots fram.

viktoria91
0

När min haft broddar i hagen så har jag haft terrängskydd på alla benen och boots fram, billig försäkring.

LinaN
0

#15 *tummen upp*

Tusen
0

#13 Järnskor är det ju du som påverkar och det är definitivt inget naturligt. Och även om is är naturligt så klarar barfota hästar av isen. Att hästar leker och sparkar är ju i så fall också naturligt så det måste jag säga att det var ett ytterst dåligt argument.

Då tycker jag att hellre i så fall att man gör som #14 om man är rädd för sparkskador (OBS! Det är sparkarna som skadar inte så mycket brodden. Trampskador är något annat och även om det blöder en del är det inte direkt livsfarligt)

Men alla gör ju ett val och det valet får ,man står för om det skulle hända något.

Kickilu
0

Jag har en häst som fläkt sig p g a leran. Den blev rädd i hagen. Jag har alltid broddar på när underlaget kräver det både i hagen och vid ridning. Nu känner alla hästarna varandra väl och det har aldrig varit några skador på alla mina år. Olyckor går aldrig helt av friskriva sig från men det är ju upp till var och en att bestämma. Framför allt att man är överens med hagkompisarna.

viktoria91
0

#16 Jag tycker det är det minsta man kan göra för sina älsklingar när dem måste ha brodd. ^^

Zabbio
0

#13 Det är vi människor som sätter hästen i en miljö där den lätt halkar och fläker sig. Hästar under naturliga levnadsförhållanden rör sig mycket sällan på hala underlag; de har tillräckligt med mark att inte trampa upp så att det blir lerigt och de lever främst på hårda, relativt torra steniga marker, och inte på lerjord med halt gräs eller mycket isbildning. Visst kan det frysa till även i vildmarken och bli halt, men den svenska hösten med allt regn, våra platta vägar och lerjordar (ok, nu har man kanske inte vägar inne i haen) gör att det blir halare än vad som är naturligt för en häst. Jämför en grusad paddock och en vanlig hage under vintern, vilkenär halast? Och det är inte hagen som är mest lik hästens naturliga miljö i det läget.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Hermelina
0

Jag kommer nog brodda med 4 per hov. Är det nödvändigt/bör man ha boots och eller benskydd på alla?

viktoria91
0

#21 Hästen kan ju trampa eller hoppa till så attd en får svårläkta sår eller dra av en sena. Så som jag skrev längre upp är dte en billig försäkring.

Hermelina
0

#22 Okej, jag tror dock inte det ingår att sätta på/ta av skydden på morgonen och insläppet på mitt stall..  Så ska man ha på det kvällen innan kanske eller strunta i det?

Hjälper det om man bara har boots? Jag har inga skydd som han kan ha i hagen och kan inte köpa flera nu…

CelsiusT
0

#23 boots fram (om man har brodd i tån bak) kan ju vara en bra grej då det är där som är störst risk att hästen trampar sig. Det är ju inte heller någon fara för hästen att stå med under natten. Skydd därremot tycker jag nog man ska undvika att ha på under natten, speciellt om hästen ska ha det i hagen hela dagen (inte bra för hästen att gå med det dygnet runt liksom).

Medarbetare på westernridning.ifokus

viktoria91
0

#23 Det finns speciell skydd för hagen, ser ut att vara gjorda i bomull, hittar tyvärr inte länk dit och kommer inte ihåg vad dem heter.

viktoria91
0

#23 Det finns speciell skydd för hagen, ser ut att vara gjorda i bomull, hittar tyvärr inte länk dit och kommer inte ihåg vad dem heter.

viktoria91
0
CelsiusT
0

#27 Känns inte som om de skydden är ett alternativ att ha dygnet runt på hästen heller, enligt min mening.

Medarbetare på westernridning.ifokus

viktoria91
0

#28 Inte enligt mig heller men det är inte min häst så det är upp till henne att bestäma och det är ju bra att veta vad som finns.

ebengtssson
0

#22 vilka skydd tycker du att man ska ha i hagen, några som du tycker är bra :)

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

viktoria91
0

#30 Hööks terräng skydd är bra, där är hårda platsskenor vid senorna så att dem kan inte så lätt skada sig där, dem är smidiga och tåliga. =)

Fram: http://www.hooks.se/Product.aspx?productid=610321

Bak: http://www.hooks.se/Product.aspx?productid=610322

Sen har jag baar haft vanliga gummiboots fram och dte har funkat perfekt, skydden sitter perfekt på hela dagen.

viktoria91
0

#30 Hööks terräng skydd är bra, där är hårda platsskenor vid senorna så att dem kan inte så lätt skada sig där, dem är smidiga och tåliga. =)

Fram: http://www.hooks.se/Product.aspx?productid=610321

Bak: http://www.hooks.se/Product.aspx?productid=610322

Sen har jag baar haft vanliga gummiboots fram och dte har funkat perfekt, skydden sitter perfekt på hela dagen.

Hermelina
0

Snällt att du letar upp länkar, tack :D

may-britt
0

men 5 hvordan får du  rid uten broddar

viktoria91
0

#33 Varsegod^^

viktoria91
0

#33 Varsegod^^

lisette
0

#34 som sagt så anpassar jag min ridning efter väglaget. är det svinhalt så kanske jag håller mig i paddocken istället. vi har grusvägar här hemma och de är sällan riktigt hala utan det är asfaltsvägarna som är det. på de kan jag rida i vägkanten. är det snö så rider jag på fälten.

Elshira
0

Vi har aldrig haft stora flockar och inag busiga hästar, så har aldrig varit orolig för huruvida de skulel sparkas eller inte osv.

Men om man bortser från faktorn att de kan sparka varandra så anser jag hemma hos oss är det större risk för att de halkar än gör sig illa på brodd. Har faktiskt aldrig någonsin haft en broddskada, inte ens en liten strykning ens från ridning.

Men hos oss blir vägen från stallet ut till hagen ofta isgata på vintern efter som det plogas och packas med bilar som kör. Givetvis saltar och sandar vi, så det är vll iofs inte ett allt för stort problem.

Däremot får vi ofta blankis i hagarna på vissa ställen. Var 3:e-4:e år slipper vi isen men däremellan är det relativt stora områden som blir när det snöar och töar om vart annat. Vi brukar kunna lösa det med lite sandning, men har det hunnit komma 40 cm snö på det eller om områdena är säg 20 x 20 meter, då blir det problem med att fixa det. Är det för kallt så fäster inte gruset heller, och salta är ju itne att tänka på i en beteshage.

Vi brukar lösa det genom att de som rids (som normalt sett alltid har broddar oavsett) får gå i de isiga hagarna och de som är barfota får gå i hagarna utan is.

Men är det stora isfläckar skulle jag aldrig våga släppa ut dem utan 4 broddar i varje fot. Och bör att kontra detta med lera (som vi också har) så löser vi det med att ta de hästarna som bara lunkar omkring i de hagarna (givetvis kan de halka till men brukar inte vara något märkvärdigt), och de som racar, sparkar bak ut och har sig får gå i andra hagar.

Och när det kommer till skydd så har jag aldrig skydd på hästarna i hagen, men hade jag en häst som var mycket inåttåad/brukar stryka på sig eller som brukar busa mycket, då hade jag nog haft ett par typ terrängskydd som hööks har på, eller ett par damasker likt de från event med neoprené och extra förstärkning med ännu ett lager neoprené + läder på insidan.

Hakuna matata!

poppysmarsvin
0

Hemma hos mig är det väldigt kuperat… Det betyder att man kan inte gå många steg åt något håll utan att det lutar. HÄR blir det otroligt halt - och sand gör bara nytta några timmar tyvärr. Mina skodda hästar skulle inte få sätta sina fötter utomhus utan brodd faktiskt… De oskodda klarar halkan bättre naturligtvis - men sämre än de skodda MED brodd. Men för ett par vintrar sedan var jag ytterst nära att sko dem också för att kunna brodda. Då hade vi nämligen underkylt regn var och varannan dag på en tjälfrusen mark med snö - så det var skridskobana i princip ÖVERALLT….  Hästarna rörde sig inte många meter/dag under den perioden kan intygas!

Nu i höst har vi lyckats med att skyffla bort det mesta av jorden innanför hagens ingång (där det blir lerigt…) och vi har naturligt sand ca 5 cm under, så vi har till största delen faktiskt sluppit leran i höst. Annars tycker nog jag också att is är fruktansvärt mycket värre än lera, men lera är inte kul det heller…