Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 4037 ggr
bunnyheart
0

Hästar och Trafiken

Tänkte att ni ridsport medlemmar ska i denna tråd få diskutera era åsikter och tankar kring ämnet "Hästar och Trafiken".
Jag var med om en grej igår: Jag och min stallkompis red en 3 timmars runda igår. Vi har fullt rätt att rida där. Då kommer det en el-moppe och kör i full fart, min kompis Nicci skriker "-Det går att sakta ner!!" och då vinkar han bara och gasar på för fullt så det mullrade i hela området där vi red och Nora blev rädd, jag blev så sur att jag hade lust att galoppera efter och skälla ut honom men det gjorde jag såklart inte.

Sen finns det de som är så snälla så att i går stannade de bilen helt elr körde ut på gräset för att vi skulle komma förbi och då blir man så glad!

Vad har ni för åsikter kring ämnet?

/Johanna, http://finanora.blogg.se

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

viktoria91
0

Jag tycker man ska sakta ner och köra så långt från hästan det går och sen långsamt gasa upp när man är förbi. För min del gör dte inget med lastbilar i 90 km/h ett par meetr från min ponny då hon bryr sig inte. Snarare tvärtom tycker hon om att kolla på lastbilar, traktorer, grävmaskiner m.m när dem står still. Crossar, moppar eller annat tycker hon bara är kul att ha kapplöpning mot.

bunnyheart
0

#1 Ja jag tkr också man ska sakta ner. Men det var första gången jag red där med Nora så klart att hon blev rädd men gud vad arg jag blev på den där id*oten! Skrikandes

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

viktoria91
0

#2 Sen är det jobbigt om dem saktar ner för mycket så dte tar hundra år för dem att köra förbi en.

bunnyheart
0

#3 Ja det bästa är när de kör ute på kanten elr stannar bilen helt tkr jag.

/JOhanna, http://finanora.blogg.se

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

viktoria91
0

#4 Märker man att hästen är nervös så är dte bäst, och att man gör halt med sin häst och låter bilen köra förbi. För min del kan dem köra som dem vill så länge dem inte kör på oss. =P

bunnyheart
0

#5 Ja vi bestämmer ju inte hur de ska köra men om de märker att hästen krånglar och blir nervös tkr jag de ska visa mer respekt än vad den där mannen på mopeden. 

Men de flesta tycker jag i varje fall är snälla. Som han som märkte att kompisens häst krånglade, då är det snällt att stanna bilen :)

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

viktoria91
0

#6 Ja, såna människor är trevliga. Tyskar och danskar brukar köra som idioter, vet inte hur många dem kommit för fort i en kurva och missat att jag rider där så dem slickat mig och min ponny med sidan av bilen.

bunnyheart
0

#7 Nä usch vad läskigt! :S Ja tyskar och danskar brukar inte förstå att man ska sakta ner när en häst kommer gåendes ;S

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

viktoria91
0

#8 Tur att man har en lugn och tryck ponny, lyckades sparka till en bil som körde så nära oss en gång. Hoppas personen fattade vinken att det likagott skulle kunna vara ett halvt ton skräckslaget djur som brakat rätt in.

bunnyheart
0

#9 Ja hoppas den förstod!

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

bunnyheart
0

Någon annan med en åsikt?Glad

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

jackiejohn
0

Tycker det hör till god ton att sakta ner även om det så bara är en människa som kommer och går. Sen finns det idioter till allt…

Jag har två hästar som kan springa ikapp med vilket fordon som helst utan att bli rädda sen min tredje häst är lite mer på sin vakt mot större fordon och om det kommer en bil och drar förbi i 300km/h. Hon är inte rädd så honj flyger åt skogen men hon tycker de ät otrevligt och kan hoppa till om så är..

Vi saktar alltid ner och tar ut en bit om vi kör förbi en häst eller människa med hund tex. Kommer så väl ihåg en sommar vi åkte till Grebbestad och vi låg väl i 90-100km/h och runda en kurva och där går en häst med ryttare på ryggen och dom syns knappt! Det var en gråmullen dag och hästen var grå/vit och ryttaren hade väldigt matchande kläder och inga reflexer så dom såg man inte så bra på lång sträcka heller då slog pappa på varningsblinckers åt dom bak så att dom fatta att dom skulle se upp.

Jag saktar alltid in och tar ut avståndet om det är möjligt vilket de nästan alltid är, sen har jag alltid reflex på mig när jag rider på vägar som är lite mer trafikerade oavsett om det är sommar eller vinter. Samma har jag när jag är ute med hunden. JAG VILL SYNAS I HOPP OM ATT BILAR SKA UPPFATTA ATT DET ÄR EN SOM GÅR/RIDER DÄR OCH SAKTA IN Cool

bunnyheart
0

#12 Din tredje häst låter som Nora. Jag har också reflexer oavsett vädret, jag vill synas och man kan inte bli sur på en bilförare som inte såg en. För då är det ens eget fel att man inte har reflexerObestämd.

Jag har alltid mer elr mindre reflexer, ljust som mörkt.

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

jackiejohn
0

13# Tränar du henne för att bli mer trafiksäker? Glad

Precis, har du inte reflexer och oturligt nog var de sånt väder eller bak en kurva eller vad som helst så att inte bilföraren såg dig kan man inet bli sur tycker jag, sen är alltid kurvor luriga om dom är av den skarpare sorten.

Nej reflexer för mig har blivit en självklarhet så länge jag inte rider henne vill säga! Flört

bunnyheart
0

#14 Nä det gör jag inte hon e redan hyfsatt trafiksäker :) Hon brukar inte reagera på "vanliga" bilar utan mer lastbilar, motorcyklar o moppar :)
Håller med, då kan man inte bli sur.

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

jackiejohn
0

15# Aha okej :) Förstår, det är mest fartdårar och stora läskiga fordon hon inte gillar?

bunnyheart
0

#16 Aa exakt :)

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

Elshira
0

vi sålde en häst till en tjej som förolyckades i trafiken. Hon skulle rida över en lite srörre lanssväg med sin normalt sett trafiksäkra häst. Efter som det kom bilar väntade hon bara på att gå över. Men då kom det en bil bakifrån som bokstavligen hängde sig på tutan. Detta resulterade i att hästen hoppade rakt ut i trafiken, hästen dog och hon sitter i rullstol.

Men själv har jag aldrig mött någon riktig idiot, på sin höjd fortsatt i 80 km/h och hållit ut men inte värre.

Yngre har doch aldrig visat respekt, men vuxna på crossmotorcyklar brukar nästan alltid stanna och stänga av motorn. Ibland kan de rulla vidare utan gas om jag redan ställt mig ut en bit från vägen.

Så visst finns det gott om trevligt folk med! Men å andra sidan kanske det bara är häromkring, vad vet jag :)

Hakuna matata!

Zabbio
0

De flesta visar god hänsyn, tycker jag :)

Jag brukar stanna Crow och om det går vända honom mot vägen, så får bilarna köra förbi. Han är inte helt trafiksäker när det gäller större fordon (lastbilar, bussar, traktorer, bilar med släp) och så, utan har ett rent ut sagt idiotiskt försvar mot sånt; han tittar bort från trafiken, hittar något i vägkanten att bli rädd för och hoppar ut med bakdelen på vägen.. Så vid alla trafikmöten ställer jag honom något mot trafiken, så håller han sig lugn. Vid möte med sopbilar och så hoppar jag av (om det inte finns plats att rida bort några meter från vägen) och vid mer trafikerade vägar (tex 50-vägen en bit från gården där det regelbundet kommer lastbilar och bussar) så leder jag honom. Blir han ledd är han så gott som helt trafiksäker, dessutom har jag alltid reflexjacka på mig och brukar ställa mig ganska långt ut i vägen och vifta med ena armen om det behövs. Men sitter jag på honom blir han mycket lättare nervös av trafik. Personbilar är det sällan problem med och han börjar vänja sig vid släp.. Om jag har möjlighet så ''jagar'' jag och Crow tex traktorer och sopbilar när de kört förbi, tror att det är bra träning för honom.

Men de allra flesta saktar ner och visar hänsyn, tycker jag.

Själv saktar jag alltid ner om jag möter häst eller hund, och kör ut så långt jag kan vid alla möten (även utan djur). Men verkar djuren lugna och kontrollerade så saktar jag inte ner så mycket (är ju jobbigt att ha någon krypkörandes bakom sig också), verkar de eller ryttaren minsta stressade så kör jag mycket långsammare så att jag kan stanna omedelbart. Eller låter de rida förbi om det är möte.

Något som stör mig  däremot är ryttare utan reflexer! Rider man vid en väg så ska man ha reflexer, så enkelt är det. Har sett flera ekipage, både i mörker och skymnig, helt utan reflexer. (En gång vardet en ryttare med ländtäcke, men det var nog gammalt för det syntes inte alls. Tänkte att hon nog inte visste om hur dåligt det syntes bara, så vevade ner rutan och berättade så trevligt jag kunde att reflexen inte syntes så bra. Då blev hon skitsur på mig, så det gör man ju inte om..) Speciellt när man rider bland hus och så behövs reflexer. Det kan faktiskt vra svårt att upptäcka en ryttare även i dagljus när det finns så mycket störningsmoment runt om; häckar, soptunnor, staket, buskage osv. Även om man håller hastigheten och är uppmärksam händer det att man ser dem långt efter att man valt att sakta ner om man bara stt dem i tid. Om det skymer och är mörker kanske man inte ens ser dem förräns man redan är förbi..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

bunnyheart
0

Zabbio, ja Nora är mest rädd för samma som din häst, lastbilar, bilar med släp, m.m, dock inte traktorer och hon är bara rädd för lastbilar om de låter högt och kör fort, annars är hon super snäll med de.

Alla, de flesta brukar sakta ner men inte alla , särskillt inte unga killar som blir irriterade när man säger till och gasar med motorcykeln Obestämd.

Det var en ung kille i mindre lastbil som stannade och stängde av bilen helt, inga bilar framför elr bakom honom.

Det uppskattas av mig!

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

Zabbio
0

#20 Förra veckan mötte vi en lastbil som saktade ner väldigt mycket. Otroligt uppskattat eftersom jag hann in på en parkeringsficka så att Crow fick lite mer svängrum (var staket precis bredvid vägen innan fickan). Crow stod som ett ljus när han fick titta på lastbilen (blev ju ledd av mig) och det är supernyttigt varje gång han kan bli omkörd utan att bli nervös :)

Självklart vink och tack till lastbilschaffisen. Annars är det vanligt att de visar lite hänsyn, men inte riktigt inser hur läskiga de kan vara även om hästen dansar runt när de är på väg förbi. Har svårt att örhålla mig till de förarna; egentligen försöker de ju och visar hänsyn, så antagligen är detbara okunskap.. och det kan man ju inte bli irriterad på.. samtidigt hade det varit så mycket lättare om de visade hänsyn på rätt sätt.. (samma sak med krypkörare)..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

viktoria91
1

En gång när jag gick med min ponny på en smal stig kom där en moppefjönt väldigt snabbt bakom oss och halvt upp i röven innan han såg oss, blev skitiiriterad för att han fick köra långsamt bakom oss ca 40 meter för att vi skulle kunna flytta oss, han gasa och höll på, min underbara ponny brydde sig inte ens om att titta. Kyss

bunnyheart
0

#22 Haha vilken underbar ponny! Rätt åt honom!Flört

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

flicaann
0

Jag skulle rida ut med min kompis som har en foderhäst i ett stall lite längre bort ifrån mitt , där min sköthäst står. Han  är väldigt trafiksäker av sig , men är rädd när bilar sladdar & håller på.

& just då kmr en bil bakom oss i 120 & sladdar hej vilt. Illar blir jätte rädd , men han är inte en sådan där som skenar. Han bara galopperar fram lite eller bakar och så.

& en gammal dam går framör oss & illar kommer presis bakom henne så hon ramlar. Men som tur  kom en hjälpsam person ut ifrån sitt hus & hjälpte oss

bunnyheart
0

#24 Usch vad obehagligt! ;S Sånt är hemskt!!

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

Zadeira
0

Min första tanke är givetvis att ja, det finns många idioter i trafiken, bilar, mopeder, traktorer osv som inte visar någon respekt till att hästar faktiskt är levande djur som inte alltid förstår det här med trafik och som man inte alltid kan veta hur de komer reagera. Någon gång har jag ridit hästar som inte haft nån respekt för bilar utan gärna plötsligt studdsat ut i vägen. Många gånger frågar jag mig m bilisterna/trafikanterna inte har någon självbevarelsedrift. Skulle hästen plötsligt hoppa ut framför din bil och du får den rakt genom vindrutan är det ju inte bara hästen och ryttaren som skadar sig.

Men, många gånger finns det även idioter rent ut sagt på häst som inte visar någon hänsyn heller i trafiken utan tror att bara för att de sitter på/leder/kör häst ska de få göra som de vill. Ex har vi flera gånger med bilen på en 70-väg mött ryttare som rider två, tre stycken i bredd och som inte rider in till sidan så att man kan köra om.

Sen tycker jag att som ryttare kan man ofta ge tecken till bilisterna, hålla upp handen som ett tecken på att "sakta in, min häst är lite osäker" eller vinka förbi bilen om man hellre vill att den kör förbi utan att sakta in alltför mycket. Och framförallt, det bästa man kan göra är tacka och le mot de trafikanter som visar dig respekt!

Rita-S
0

Om jag som ryttare träffar på bilar efter vägen är jag mån om att efter ävne rida så långt ut mot diket som jag kan, så att jag bidrar att skapa så bra situation som jag kan i trafiken.
På sin sida vill jag att bilar, mopeder och annat sänker farten lite så min häst hinner få med sig att dom är där.

Om jag rider över ån här nede, och ser det kommer bilar i mot eller bak så saktar jag inn och väntar på att dom skal köra över före mig.
Om jag redan är på väg ut på bron rider jag mitt i vägen och då signaliserar jag att dom skal stanna med att resa mig i stigläderna och sträcka handen upp i vädret till mötande bilar, eller jag väner mig halvt och håller hand mot bilar som kommer bakfrån.
Bron där är så smal att enbart en bil kan köra över i taget, och jag vill värkligen inte rida vid räcket då eller ha någon bil brevid. Jag vill ha gott om plats i fall något skulle hända.

Trots detta har jag varit med om att på Gejsa bli omkörd av någon moped-fåne i full fräs. Tur jag hadde lugn och samlad häst där. Har inte vågat rida med Kex över ån än, vill inte göra det ensam första gång…

Som bilist forsöker jag efter bästa ävne att sänka farten en hel del om jag träffer på hästar vid vägen, och vid omkörning gör jag som om det var en hel bil, lägger mig helt på andra sidan vägen, eller jag vänter bak tills jag har möiligheten att köra om på andra sidan av vägen. Jag bländer ner ljus i mörkret, och gör det jag kan för att göra trafiksituationen så lite besvärlig för någon part som råd är..

Det finns idioter på 2 och 4 hjul, och det finns idioter på 2 eller 4 ben. Man får bara göra det bästa man kan själv och hoppas på att andra tar efter..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida