Hinder
Jag funderar lite på hinder, hur många hinderstöd är det minsta man bör ha för att hoppa lite lätt hemma? Jag menar inte att hoppa en hel barna utan för att träna olika situationer hemma det är ju enklare så än att höra iväg hästen varje gång. Hur många ska man starta med, sen kan man ju skaffa fler efter hand.

Vi köpte lilla paketet från savety system med 6 hinderstöd och jag tror att det var 8 eller 10 bommar de går att "bygga ihop med tre hinderstöd så att du kan använda det som två hinder osv.
Det tycker jag är en jätte bra start och jag tror att det lilla paketet kostar ca 6.000:-
mvh Linda

Räcker 6 hinderstöd, tycker du? Bommar har jag men jag ska fixa nya hinderstöd. Det blir från savety system stöden och bomhållare. Vår ridsports butik säljer det så jag tänkte hör vad som är en bra början. Jag har några låga hinderstöd nu (75 cm användes också som agility hinder när jag hade hund) när jag löshoppar, så dom kommer jag att ha också.
Bommar fixar jag genom att sätta ihop rullen till balplast med skarvar till spirorör (2 * 22 kr) + kostnaden för lite sättlim.

Ja det tycker jag absolut.
Du kan ju oxå köpa hinderfötter från hööks för ca 165:- per fot och köpa själva stöden från en brädgård och bommhållare från börjes el hööks
mvh Linda
det funkar med 6 hinderstöd om man har exempelvis de från safety system som man kan snurra på bomhållarna och på så sätt ha ett och samma stöd till flera hinder! man kan ju alltid komplettera med ett par "sockerbitar".

Jag har tillverkat egna bommar av 95*95 trä stolpar.
Suveräna är dom, visserligen fyrkantiga. Men det är fasade kanter och det var lite roligt att pyssla med. Fungerar suveränt som cavaletti bommar oxå.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

En inackordering i mitt stall köpte bommar på Granngården. Det var 6 kantiga tror jag. Målade dom i två färger. Blev som om dom var köpta så i affären. Jättefina. Under 30 kr styck tror jag hon gav. Sedan har jag färdiga stöd. Har även några sockerbitar att lägga bommar på. Billigt och bra.
Jag rekommenderar "sockerbitar" dom är väldigt bra att ha! Dels så finns det olika lägen + att dom är stapelbara! Jag skulle köpa 2 vanliga hinderstöd och ca 6 st sockerbitar.

#6 Lät otroligt billigt är du säker?

#6 Ja, det lät som ett rejält fyndpris. Det lyckades inte ens jag med fast jag köpte till personalpris direkt från hyvleriet (gubben jobbar på hyvleri).
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Jo, jag har för mig det iaf. Jag kan fråga henne i morgon.
Det var jag som köpte bommarna på odal maskin och det är eg tryckimpregnerade staketstolp på 3 meter (tror jag det var, eller var det 3,5) utan spets. Jag har för mig att jag gav 180.- för fyra stycken, men är inte säker. Det var inte jättedyrt iaf. Sen målade vi dom i vitt och ljusblått!
Har lite planer på att köpa fyra till denna sommar och måla i andra färger. Skulle även vilja ha några till hinderstöd för att komplettera ut lite.
Har hööks fötter till hinderstöd? Inte hittade jag några på hemsidan iaf. Men de kanske inte har allt liggande ute där!
//I
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Hur grova var de då? 45 kronor stolpen. och tryckimpregnerat. Låter makalöst billigt. Var det någon drive de hade då eller något som såldes ut?
Lite avis på dig faktiskt, hihi
Vill oxå få tag på så billiga bommar. Fast det är klart jag blev rätt nöjd med mina också.
Jag har sett fötter till hinderstöd inne på butiken i alla fall. Så det kanske är så att de inte har allt ligger ute på hemsidan.
Audiatur et altera pars

Oj, den här tråden glömde jag bort ser jag. Frågade dig aldrig. Tur att du kan svara nu då. 
Tja, *tänker* vad kan de vara…knappa eller 1 dm i diameter. Nej, de är nog knappa. Får titta när jag kommer till stallet. Alldeles lagom tycker jag. Lagom tunga också, inte för lätta så de följer med hästen vid ev rivning, men inte för tunga för att bära.
Jag vet inte! Min förra stallägare hade köpt likadana, fast med spets som hon sen sågade av, och då betalade hon 140.-/stolpe. Gissa om jag blev snopen när jag skulle betala…trodde det ju skulle kosta betydlig mer. Men det kanske var rea? ;)
Jasså, ja det vore ju bra i så fall. Har faktist inte kollat efter sånt i den butiken vi har att tillgå.
//I

Eller också hade dom ingen koll. Var det inte nya människor på Granngården förra året?

Det kanske är så att ni fick betal för något helt annat. hihi
Det händer om det är ny personal som inte vill fråga om allting, så chansar de i stället.
Jaja, tur hade du som en tok i alla fall. hoppas turen håller i sig när du vill ha fler.
Audiatur et altera pars

Hur lång bör en bom vara?

Jag har inget bra svar på det, men jag gjorde mina tre meter och tycker det är suveränt. Då funkar de till allt liksom. Vi har bara våra som cavaletti bommar än så länge, men det kommer att avanceras i sommar. Men det har visat sig vara bra att de är lite långa då vissa hästar gärna försöker smita ifrån det där med att gå över dem.
Audiatur et altera pars
Handlade dom inte på granngården utan på odal maskin. De på granngården hade ingen koll så jag gick dit istället.
//I
Ja, jag kanske betalade för o-ringar eller något annat pluttigt. Kanske får mig en kalldusch nästa gång jag vill ha bommar.
//I

haha, risken finns tyvärr. Eller så är det så att fler borde handla sina bommar på Odal maskin i stället.
Audiatur et altera pars
Det beror helt på! Jag skulle vilja ha några som är 1,5 meter för ren lydnads- och styrningsträning. Sen beror det ju på hur stor ridbana man har. Är det som den gejsa har (20x40) kan man nästan inte ha längre bommar än 3 m. Har man en 40x80 bana kanske 3,5-4 m bommar är bättre.
//I

Var köper ni era sockerbitar då?
Vi har ju en ryttarförening här där alla har hjälpt till att betala för att vi ska full uppsättning med hopp saker. Så visst på den upplysta ridbanan finns allt, till och med vattengrav. Men det är inte så roligt att vara där för de flesta är lite för mer än vi andra liksom. hihi
Audiatur et altera pars