ni med klippta hästar
om ni ex ska longera eller löshoppa ute på bana har ni täcke på eller de får jobba "nakna"? Man har ju ländtäcke när man rider eller körtäcke när man kör men finns ju inga "hopptäcken"
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

Finns longertäcken.

Varför klipper man hästen för att sen lägga på den täcke när man arbetar den? Vad är det för fel på päls 
Inget fel på päls men ibland finns det saker som gör att man måste klippa. I vissa fall pga sjukdom och i vissa fall för att det underlättar för ryttare och är mer hälsosamt för hästen, inget bra att släppa ut en dyngsur svett häst i hagen som går och blir sjuk, då har jag hellre en klippt men täckt och torr häst som håller sig frisk. Alla har inte möjlighet att stå och vänta på att hästen ska svetta av inne i stall. Jah har själv alltid kört på päls innan och med den hästen har det fungerat. I dag med en annan häst i en annan del av mitt liv fungerar det inte alls utan ska jag ha möjlighet att trän och utbilda min häst och sköta henne på ett sätt att hon håller sig frisk och fin måste jag klippa.
Päls är inte alltid bra tyvärr…

#2 För att hästarna blir för svettiga och all päls gör att dme inte orkar direkt. Det blir min iaf-20 minuters skritt sen rinner svetten och tar timmar att torka.

jag förtår varför man klipper men jag förtår inte varför man lägger på täcke på hästen när man arbetar den, då kan den ju ha kvar pälsen

#5 Ja, filtklippning är bra, slipper man ländtäcken och sånt.
Min ponny får gott vara naken när hon tränar.. hon håller värmen så pass bra själv ändå så länge hon är i rörelse

jag brukar rida med skritt;- alt ländtäcke den första studen tills att hästen är uppvärmd, sedan tar jag av det.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Måste tyvärr helklippa min unghäst har inte mycket val om jag ska hålla henne fri från regnskållor utan pencilin. hra ni ngt täcke på när ni värmer upp eller ni kör näck från början?
har inget alls…

#8 Samma här.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Klipper inte, pälsen duger gott och andas dessutom till skillnad från täcken.

Har haft ländtäcke på under tömkörning när det varit ordentligt kallt.
Ska sy ett ridtäcke också, mysigt att ha på uteritter.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Jag förstår inte alls varför man har ländtäcke eller annat när man jobbar hästen om den är klippt. Okej när man skrittar fram och ev. av, men när hästen jobbar håller den sig väl varm ändå, och det är ju just av den anledningen man klipper, för att hästen blir för varm med pälsen när den arbetar? Nu är hästarna jag tränar bara halvklippta, så ländtäcke behövs inte alls. Men skulle ändå inte sätta täcke på vid arbete, av den anledning jag skrev ovan.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Jag har aldrig klippt min men ska klippa honom lite nu för han blir svettig när jag rider. Han kommer att klippas på bringan, lite upp på halsen och under sadelgjorden.
Jag förstår inte heller varför man helklipper och sen lägger arbetstäcke på. Varför sparar man inte pälsen på korset då? Hästar blir sällan svettiga där..
Skynda långsamt så går det fortare.
Skaffa ett skrittäcke (de som bara har ett "snöre" med ludd på bogen), alternativt sätt på en tömmkörnings eller resårgjord som du sätter ett ländtäcke i. Antingen förlänger du bara hällorna med lite snöre, eller sp kan du köpa ett som är lite för stort :)
Hakuna matata!

Vi har varit tvungna att klippa våra tävlingsponnyer genom åren då de sätter en enormt tjock vinterpäls. Det är främst hoppning de har använts till - och skillnaden i prestation/kondition är tydligt märkbar faktiskt från ena dagen till den andra när man klipper… När vi har longerat så har de fått ha ett fleecetäcke på sig med svansrem - funkar utmärkt. Tycker man det fladdrar för mycket så kan det lätt avhjälpas med en täckesgjord runt kroppen. Oftast behövs det ju bara i början innan hästen är uppvärmd.
Man har skrittäcken/ländtäcken i början av passen innan hästen har blivit uppvärmd - sedan åker de av! Om det inte är typ -15 grader kallt ute då man kan behöva ha det kvar hela passet igenom beroende på hur hårt man jobbar. Direkt efter avslutad träning när det är dags att skritta av så åker de på igen så hästen inte blir nerkyld ifall det är kallt. Vår svenska vinter kan vara väldigt nyckfull med plusgrader ena veckan och riktiga vargavintern nästa. Så när man ska använda täcke måste vara en bedömningsfråga.
När jag rider ut dock så har jag alltid ländtäcke på - neongult med reflexer på, för att dessutom vara helt säker på att synas (måste passera trafikerade vägar). Och detta också på mina arabflickor som aldrig har varit klippta, och förmodlingen aldrig kommer behöva bli det heller. De får lite tunnare utetäcken på sig när höstrusket börjar komma och vintertäcken när graderna kryper under nollsträcket. Därför sätter de inte någon vinterpäls att tala om och klippning är helt överflödigt i deras fall. Utan täcken = frysande araber…