ryggont
Hej!
Min häst har haft korsförlamnign för 2 år sedan.
Och sen dess har han haft problem med ryggen vid
päls sättning och pälsfällning.
Han ömmar vid korset, och ömmar jätte lite,
reagerar inte ett skit när jag sätter på sadeln.
Han brukar reagera om han har jätte ont när jag sätter på sadeln. Men ingen reaktion nu, men han ömmar vid korset. Jag har ridit ändå, för att när jag väl sitter i sadeln, så sitter jag inte där det gör ont (han ömmar han bara i pälsen) och han har inte ont av det när han går elelr när jag rider, utan han är bara rädd att det ska göra ont, därför står han inte still vid uppsittning.
Han har stått till och från i ½ år p.g.a svullnad i ben. som nu är undersökt och ''friskförklarar''
Så är inte jätte sugen på att ställa honom i vila tills ömmandet går över, han har ju bara ont i Pälsen, och inte i ryggen.. jag gör det såklart om han har ont. Och jag kan sätta flera lager täcken på honom så blir
han bättre, men är inte så sugen att sätta flera lager täcken på honom, för då kommer han knappt kunna gå i vinter med ännu flera täcken..
**Så ska jag ställa honom i vila tills pälssättningen är klar?
Eller jag sätta på honom tjockare täcken redan nu?
Eller hur/ vad tycker ni?
**
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Hur kan du vara säker på att han inte har ont? Hästar brukar vara lite väl snälla och inte visa om de har bara lite ont, utan visar lite när de har mycket ont.
Jag tycker att du ska ''ställa av'' honom, så att du inte rider. Men ändp motionera och umgås med honom. Du kan ju promenera, öva lite agility, tömköra, trickträna osv. Det är nog bra för hans ben och hälsa i allmänhet om han får jobba/motionera regelbundet utan ryttare. Så att han håller sig stark och kan bygga upp sig efter skadan på ett bra sätt utan extra vikt och obalans i sadeln (även duktga ryttare påverkar ju hästens balans, och det är lätt att hästen överkompenserar det, speciellt om den har ont eller nyss varit skadad).
Pälsen har inga känselnerver. Det är i så fall huden han har ont i, men det kan mycket väl mola djupare också även om han inte reagerar på det. Om du har lite värk någonstans och någon trycker på den så hoppar ju inte du högt för det. :3 Vet själv att jag inte reagerar när läkarna trycker på min rygg, trots att det gör väldigt ont ochjag vet att e helst vill veta att det känns, men jag är helt enelt an vid det och det är inte en sån smärta som hugger till eller så, bara känns.
Om täcken hjälpr så kanske du kan hitta tjockare täcken så att det inte blir så många och otympligt? Samtidigt rubbar ju täcken hästens egna försvar mot kylan, och det vanligaste missförhållandet för hästar idag är för tjocka täcken. Är han kall under täckena han har nu? Är han inte det bör han nog inte få fler på sig.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
han har fleccetäcke inne, och flecce + ofodrat regn ute.
jag brukar märke ifall han har mer ont och varning för korsförlamning. Eller att han har ont och det är att han inte kan lyfta bakhovarna, (alltså ingen balans) nu lyfter han dom själv och jag håller knappt i dom när jag kratsar hovarna, och även att bakbenen inte hinner med när jag backar honom fort.
jag vill itne sätta på honom så mycket täcken (försöker få honom att gå naken vid sol på dagen) för att han ska sätta tjock päls till vintern. Men om ja ska sätta på mer täcken så blir pälsen mindre
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
jag har fleccefodrat täcke ute. Fast det är i två delar ett fleccetäcke och sen ett ofodrat på. Så det blir fleecefodrat regn 
/ Emma

klipp honom?
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
#6 vad hjälper det? 
/ Emma

7# Pälsen? du säger att han är ´känslig om man tar på pälsen??
Som de andra säger, kolla upp honom för detta låter ju inte klokt att du änns rider honom ..
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

Jag räknar med att du vet vad som händer med hästens muskler vid korsförlamning och då inser att bland det värsta du kan göra med en sådan häst är att ställa av honom = mer energi samlas i cellerna.
Det finns faktiskt många hästar som blir ömma i skinnet vid pälssättning men det jag frågar mig är hur du kan veta att det är skinnet det gör ont i? Är det skinnet han ömmar i borde det ju rimligtvis även göra ont i skinnet där sadeln ligger?
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein
#7 då blir han ju kall om korset, det är det jag inte vill. Jag vill ha så mycket päls på honom som möjligt..
jag har kollat upp honom flertals gånger, av vetrinär och kiropraktor dom har aldrig nämnt att han har ont i ryggen när dom vart där och gjort en helkroppskoll.
Jag ska prata med min mamma och fråga om pengar att att du ut en equterapeut, men han började ömma i ryggen efter en equterapeut varit där. Det va då han började ömma i päls/rygg/hud
och efter det har det bara forsatt på vintern.
Han har somsagt stått till och från i ½ år. Och för 1 månad sen så stod han i 3 veckor boxvila, och nu har jag satt igång honom, och han är i princip omöjlig att hantera utanför paddocken.
Så nu har inte jag ridit igår, och blir inte idag heller men jag kan inte aktivera honom på något sätt. Vår paddock är stenhård, och han stegrar på promenader och tror inte tömkörningen blir så mycket bättre.. ;)
/ Emma
#10 Då finns ju bara ett vettigt val.
Träna på markhanteringen!
Och se till att han får motion. De flesta fall av bråkiga djur beror på att de mår dåligt pga för lite motion och stimulans. Har han stått av och till är det inte konstigt att han är frustrerad och bråkar.
Att paddocken är hård är väl inga problem, du behöver ju inte hoppa med honom.
#11 hur ska jag träna på markarbete, några tips? 
/ Emma
Om han går att hantera i paddocken så börja där. Sen får du träna på att gå utanför padocken. Osv.
Löslongera lite i paddocken (skritt och lugn trav, vill han springa mer så är det inte mycket att göra, då bedömmer han underlaget ok för det, men be inte om mer än trav om paddocken känns dålig för tillfället), bara så att han får lite motion också.
Försök få honom att koma till dig i padocken och följa dig, ge dig uppmärksamhet. Det är aldrig fel att analysera dig själv och ditt kroppspråk, prova att tex gå fram till honom på olika sätt och röra dig på olika sätt, och se hur han reagerar. Bygg vidare på hans egna reaktioner (tex om han kommer mot dig ifall du backar eller flyttar bakdelen om du går mot den). Istället för att lära honom hur han ska reagera, försök att lära dig själv hur du ska agera för att få rätt reaktion. Det handlar helt enkelt om att ni ska lära känna varandra och förstå varandra. Det bygger tillit och tränar även dig sjäv på ett mereller mindre omedvetet plan, så att om han blir rädd eller så senare så vet du bättre och snabbare hur du ska lugna honom.
Skulle han mot förmodan bli hotull och ''attackera'' (tex går mot dig på ett hotfullt sätt om du backar, eller om han stegrar osv hotfullt) å jaga bara bort honom. Det är trots allt du som är rovdjuret, och är han lös i en paddock kommer han hellre att springa undan om du går till motattack. Men så fort han flyttar sig från dig så är det bra sen, ge honom tid att förstå vad som just hänt eller låt honom komma fram igen självmant - om det känns vänligt.
Det är mitt tips. Lär känna honom, tillgodose hans behov (inklusive motion!) så har du en bra bas i grundhanteringen, och då kan du träna på att göra saker som är svåra nu (tex gå på promenader). Han stegrar antingen för att han är rädd eller för att han är frustrerad när han gör det. Om han inte fått röra sig ordentligt, ser en ''öppen'' väg, och sen står du där och håller igen.. han känner att han behöver få springa och blir frustrerad (ett exempel bara, kan gissa att det är ungefär så det går till när han bråkar ute; du vill väl och går ut och går, men han behöver mer, du försöker hålla igen eftersom människor inte kan galoppera fram som hästar kan och det känns nog osäkert att trava med en häst som redan är uppspelt, han blir mer frustrerad och bråkar mer.. Jag vet ju inte om jag har rätt men det är ett vanligt scenario när hästar bråkar)