Hälta vid böjprov!
Hej!
Jag veterinärbesiktigade min häst häromdagen och han visade 1 grad hälta i höger bakben efter böjprov. Han visade ingen hälta alls när jag sprang med honom innan böjprovet. Men efter böjprovet visade han 1 grad i höger varv i trav och 1/2 grad i vänster varv.
Jag har märkt i ridningen att han är något stel i benet innan han är riktigt uppvärmd genom att han inte trampar under sig riktigt lika mycket i högervarvet då. Han verkar inte ha ont av det då han hoppar med glädje (och då belastar han ju benet) och som sagt aldrig visar någon som helst hälta under ridningen.
Vad tror ni att detta beror på? Har ni några tips hur jag kan få honom mindre stel i det benet? Stretcha? Vad ska jag göra?
TACK!

Att han hoppar som vanligt säger inget. Min var halt på alla 4 benen och hon hoppade som vanligt, galopperade som en tok i skogen som vanligt m.m. Jag skulle kollat igenom hela hästen efter låsningar, utrustning, röntga, ultraljuda m.m. tills orsaken kommer fram.
om han var halt kanske du ska behandla? o någar dar vila efter det sen skritt o sen kan du börja jogga o efter 1-2 veckor kan du arbeta han som vanligt.

Går inte hästen rent och orsaken är oklar så in på klinik och undersök vidare.
min var halt på alla 4 en gång o man kände inget när man körde/red o då galopp träna ja honom o direkt efter passet så böjde min vet, ihop honom o han var halt kanske lite mindre en 1/2 grad runt där
Ta ut en Kiropraktiker! min ponny hade 1grads hälta och ½ grad på ett annat ben.. men när vi tog ut en kiropraktiker och kolla de igenom henne så hade hon låsningar i vänster bog, knä och kota. och låsningar i ryggen vid korset
Skriver som #3, kliniken är dit ni ska.
Att ta ut kiropraktiker som #5 skriver är inte något jag skulle göra. Kan gå riktigt illa om kiropraktorn inte är så duktig och böjer och knäcker där det kanske är nån skada.
Nä, veterinären i första hand för att göra en hältutredning.

Ni är ju för roliga på den här sidan.
Man får inte slå en häst en gång med ett spö för det är djurplågeri, att sedan sitta och rida runt på hästar som är halta på 3 av 4 ben det är helt OK?!
Inte i min värld.
Går man till veterinären med sin häst och denne talar om för en att ens häst är halt, bör man inte då göra något åt saken?
Jag skulle aldrig någonsin kräva att min häst presterade med vetskapen om att den har ont någonstans, det är inte rättvist.
Att din häst inte visat tydlig hälta innan böjprov är inte speciellt konstigt.
Hästar är flyktdjur och det ligger i deras natur att inte visa sig svaga, gör dom det i naturen blir dom lejonmat.
Det är genom belastning av leden (böjprov) vi kan se ifall hästen verkligen har ont någonstans.
Kiropraktiker i all ära.
Ofta klagar man på att folk behandlar symptomen och inte orsaken, här verkar ni vara mest inne på att behandla orsaken och helt skita i symptomen.
Hästen har ju blivit halt av någon anledning och när man då behandlat hästen så att den är haltfri bör man enligt min mening kolla upp kroppen på hästen också, oftast kommer hälta från något helt annat ställe än just det benet.
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

#8 jag kämpar hårt för att man inte ska slå sina hästar och lika hårt för att man bara ska rida och arbeta friska hästar. Lätta hältor är inget att rycka på axlarna åt man ska vidare in med hästen och följfölja utredningen och hitta felet på hästen, allt annat är oansvarigt (och egoistiskt också för den delen)
Kiropraktor kommer helt klart efter hältutredingen är färdig så klart först måste man ju vet vad som är fel. Hästen kan ha lösa benbitar som sitter fel och inte
hjälper det att dra i ryggen då
8# alla hältor känner man inte som ryttare/kusk det gjorde inte ja på min ponny när ja galopp träna honom… det var inte mkt han var halt men halt på alla 4 var han o det kunde vara därför ja inte kände något. Annars känner ja om han är minsta lilla halt om han inte är det på alla 4 samtidigt

#10 det är vanligt och inte kan man göra mer än att fortsätta träna hästen om den inte visar något. Det är ju därför man ska vara extra noga när man hittar något att gå vidare och utreda.
Ingen kan klandra dig för att du inte såg eller kände för hästar är mästare på att dölja sin smärta.
Jag är också säker på att du tog tag i problemet när du upptäckte att hästen var liksidigt halt.

#8 Jag märkte inte att min ponny var halt då hon inte visade det ett dugg.
#12 läste du inte vad hon skrev på #8?!?! Hästar är flyktdjur och det ligger i deras natur att inte visa sig svaga, gör dom det i naturen blir dom lejonmat
självklart kolla jag upp honom!! min vet. var ju ute på gården o kolla dom andra så bad henne kolla min med!

#13 Men herregud, ta dte lugnt! Självklart vet jag om det men vissa visar hält av nästan ingenting så dte är individuellet.

Att man inte upptäcker en hälta är som sagt inte konstigt och inte ovanligt heller. Det jag reagerade på var att så få rekomenderade henne att i första hand åka till veterinären för att behandla hästen med T.ex kortison för att eleminera hältan.
Om hästen visar hälta på böjprov beror det på att den har någon form av inflamation i leden, vanligtvis orsakad av överbelastning. Inflamationen läker inte av sig själv, den kan däremot lägga sig vilande om hästen får stå i några månader för att sedan blomma upp igen.
Att inte behandla en häst som bevisats har ont någonstans DET tycker jag är misshandel.
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein
#16: Lite överreaktion kanske?
Det var en person som rekommenderade kiroprakiter.. De andra rekommenderade behandling (antar att det är av en vet), röntgen, ultraljud och klinik..
Ska även säga lite mera om varför man bör ta ut en kiropraktiker..
En häst blir inte halt bara så där, Tar man hästen till en vet, sprutar i knälederna med kortison så är problemet bara dämpat för tillfället.. Men hältan blommar upp igen eftersom just självaste problemet är inte borta… **Varför är hästen halt??
**Hästen kan ha allt ifrån en låsning i en kota till flera kotor som sitter fel i ryggen osv… men en vet. kan bara göra hältan "vilande" men kan inte "ta bort" självaste hältan. Det har jag faktiskt råkat ut för ett par gånger.. Jag har bara tagit ponnyn till en vet. sprutat kortison där det har behövds.. sen nått år senare.. dit igen, samma visa om igen.. och sen vid en besiktning 1½år senare drygt så visa hon hälta igen och då togs hon till en kiropraktiker och då förblev hältan borta!

#18 man måste göra en fölständig utredning och sen behandla och det ska ske av veterinär, åker man till en bra klinik så är det ett team som jobbar med hästarna så alla specalieter brukar finnas.
Man bör utesluta innan man börjar behandla hästen vilken behandling det än är.
Tycker det ofta spårar ur när det gäller såna här saker.
Lika så med trådskaparen.
Varför inte kontakta en klinik med veterinärer istället för att fråga okunniga, men också kunniga (som dock inte är veterinärer) som inte kan se hästen.
Han kan lika gärna ha halkat och sträckt sig/ fläkt sig i hagen och hältan kanske försvinner själv om någon vecka eller så behövs behandling.
Inget vi här på forumet kan avgöra.
Kontakta veterinär.
Sa inte vetten något vid besiktningen?!
Även en vrickning ger hälta vid böjprov, det måste inte vara en inflammation. Första åtgärden kan lämpligen vara att vila (eller skritta vid hand, beroende på hur allvarlig hältan är) några dagar och böjprova igen. Om hästen då är betydligt bättre kan man man anta att det är en vrickning (därför att en inflammation tar längre tid att läka ut) och fortsätta med vila och kolla med jämna mellanrum. När inga tecken på hälta syns väntar man några dagar eller en vecka till och börjar sedan försiktigt sätta igång och håller noggrann koll på att inte hältan kommer tillbaka.
Detta förutsätter förstås att man kan, eller känner någon som kan, utföra korrekt böjprov och som kan bedöma eventuell hälta. Om man inte har någon erfaren/utbildad person i sin närhet är det bara veterinär som gäller.
varför måste man alltid behandla med kortison??? det finns mycket bättre medel att spruta med(min har ALDRIG sprutats med kortison) om man har en tävlings häst är ju inte kortison det första man vill behandla sin häst med om det inte är ett måste då det är 1 månads karens i det o man kan hitta spår av det 2 månader efter sprutning