Jag ger snart upp!
I dag höll jag på att ramla av mitt på vägen som är full av is. Elin och jag skulle ut och rida som vanligt. I går gick det bra. Men i dag hade jaktlaget varit ute precis innan oss och haft hund som skällt precis vid oss. Det var skott överallt kändes det som. Minst 4 skott hörde vi under ca 3 timmar. Vi trodde nästan att dom hade skjutit vildsvin mitt på dagen och att det var en vildsvinshund. Men icke det var tydligen ett stackars rådjur som dom var tvugna att skjuta nu. Det är ju bara 2 dagar kvar för dom att skjuta både rådjur och älg.
Nåja, Gobban var så himla rädd redan när vi tog första stegen från stallet. Han blåste upp sig, trippade och hade högt huvud och blåste från näsborren. Ja, ni vet väl ung hur jag menar när en häst är livrädd. Lagom till vi kom till stället där dom jäkla vildsvinen går över vägen tvärvänder gobban. Elin är en bit bakom som tur va annars hade vi nog sprungit in i dom. Han halkar till precis när han tvärvänder. Jag tappar taget om vänster stigbygel och liksom sitter utanför sadeln en bra bit. Håller mig kvar med vänster fot bara och står i höger stigbygel. (skulle verkligen vilja se det på film måste sett kul ut.) Jag hann tänka får inte ramla nu, slår jag i med baken först på isen så gör det ont. Han galopperar i fatt Elin och Gejsa som också vände förstås. Gejsa gör allt som Gobban gör. Sedan fick jag tag i tyglarna och satte mig tillrätta i sadeln och tog tag i tygeln och drog så att han stannde. Herregud det höll på att gå riktigt illa för mig idag och Gobban om han hade ramlat på isen. Elin hann se att Gobban föll innan Gejsa vände sig om. Ja, nu börjar jag tröttna på allt vad hästar heter. Det är så himla mycket vildsvin så det är inte klokt. Hästarna är livrädda för allt i skogen nu. Jag ger snart upp. Säljer hästarna eller flyttar. Blir väl mer att jag säljer hästarna eftersom vi trivs här ändå. Det kommer ju inte att gå att rida in mina unghästar i vår heller. För Gobban kommer att lära dom att allt är farligt. Han som var så trygg förra året. Inte rädd för någonting utom det som är naturligt, stora bussar, traktorer och motorcyklar förstås. Vad sjutton ska jag göra?
Usch vad hemskt! Men är vildsvinen igång året om? Tänk snart kommer sommaren…=D

Åh vad jobbigt för dig vet hur det känns när allt verkar gå emot.
Vi har en skjutbana där vi bor alldeles ovan för vid skogen men mina hästar är så vana.
-Tyvärr så får de väll skjuta rådjuren ett tag till iaf..
Ha det så gott och försök prata med jakt laget och fråga om ni inte kan bli lite förvarnade vilka dagar de skjuter osv, det brukar vi bli.
ha det gott!
mvh Linda

Förstår om allt känns pestigt just nu. Men det är klart du ska ha hästarna kvar. Ideén som Linda hade var väl inte helt fel? Brukar gå bra att snacka med dem i jaktlaget.
Min Malin flög på jaktlaget som skjuter vid vårat stall. Där informerade hon hur alla hästarna såg ut och att vi brukar rida vid vägen så de har gjort upp om att de parkerar bilarna synliga för oss då vet vi att vi inte ska rida upp i skogen. hihi.
De sa visserligen att de inte brukar ha för vana att skjuta ryttare och deras hästar, men hon svarade att de förhoppningsvis inte hade för vana att skjuta jaktkamrater heller. Ändå så händer det sådana olycker runt om i landet. Hon ville bara inte bli en av dem som står som förolyckad i statestiken sedan. hihi Undrar om det märks att det är en oxe i henne med.
Så plocka nu fram oxen i dig gejsa så grejar du detta, jag vet det.
Hör av dig om du behöver prata.
Kram Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jo Linda här i södermanland får man bara skjuta fram till sista jan.
Det var väl inte jaktlaget som vara boven i dramat här. Det var vildsvinen och dom är ju i skogen hela året om. Tyvärr. Det är massor av spår från dom i hela skogen.

Har du tagit kontakt med komunen då? Kan de göra något för att få ner antalet vildsvin så ni törs röra er i skogen igen.
Jag tänkte mer på det att hästen kanske blivit rädd av skotten.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Nej, jag har bara pratat med jägarna som är här i skogen. Dom har ju börjat att mata vildsvinen uppe i skogen ovanför oss. Där var det ca 50 st nu har dom skjutit 7 st. Men tydligen har det kommit dit ännu fler eftersom dom matar där nu.
Hörde att jägarna skulle börja mata precis där vi rider varje dag också. Vet inte när. Men då kommer det ju att bli ännu fler även där. Så det är nog kört för oss att rida ut överhuvudtaget isf. Det är en jättefin väg där det knappt åker några bilar. Det är till några sommarstugor och till jägarnas ladugård där dom även sover över. Det är ju så himla typiskt. Gobban har ju alltid varit så lugn jämt. Nu är han jättespänd ute hela tiden. Blir t o m skiträdd om det kommer en bil från en sluttning så att han vänder tvärt.
oj vildsvin??? det finns inte här.. tack och lov. skotrarna å skidåkarna räcker mer än nog
Du skojar! Ska dom börja mata dom där vi rider? Dom är inte kloka. Å andra sidan så har väl grisarna börjat lära sig att det är förenat med livsfara på det ställe där dom matar nu och då slutar dom komma. Då måste jägarna byta matställe….
Det var den ridvägen det….
//I
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

#8# Nej, jag skojar inte. Det är dagens allvar. Så snart kan jag inte rida alls med Gobban. Men du kommer ju iaf iväg med din häst. Jag kommer ju tex inte att kunna rida in mina unghästar med gobban längre. För han kommer ju att lära dom att allt är farligt. Kanske lika bra att sälja Sorro innan vi sätter oss på och förstör honom?!