Nytt projekt
I september köpte jag en shettis som jag skulle ha kul med. Vi har provat på det mesta; körning, trickträning, natural horsemanship, utställningar, hoppning, agility och lite sånt. Just nu håller jag endast på med NH och lite trickträning. (Har lagt trickträningen på hyllan ett tag) och det började kännas enformigt. Jag har inte kört honom på ca 6 månader, och inte heller haft ett bett i munnen på den tiden. Tillslut tröttnade jag lite. Jag älskar utmaningar, och vill ha mer! Jag funderade länge på vad jag kan göra med honom och en dag kom jag på; dressyr!
Utan att rida på honom ska jag utbilda min lilla ponny i dressyr. Det ända hjälpmedlet jag ska ha är ett spö (som han inte tycker om
) Och så ska jag tömköra. Det är verkligen en utmaning för mig och honom. Och såå mycket att tänka på! Vad ska jag ha för kommandon på allt? Jag tänkte ha röstkommando på gångarterna. tex *smack* är galopp, sssss är trav och sånt. Eller vad tror ni? Och det svåraste blir att få honom att gå i tex skänkelvikning och sånt då han har lite svårt för att gå undan för tryck. Allt detta ska jag lära min ponny ute i naturen då jag inte har någon paddock och ponnyn är matfixerad så kan inte vara på gärdet/hagen. Som sagt, en utmaning!
Har ni några tips/tankar kring detta? 
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"
Jag tror det går bra, om du vet vad du håller på med, man rider ju ofta in hästen med tömkörning.
Sen det där med att flytta, det har ju med rangordningen att göra även mellan er två, varför är han svårflyttad? :)
Väldigt söt är han iaf!
#1 Han var väldigt dominant när jag köpte honom. Så har har jobbat otroligt mycket på det så nu vet han att jag är ledaren. Hästar är mottrycksdjur så det kan vara därför han går mot tryck? Nu går han iaf undan för tryck om man gör med handen. :)
#2 Jo jag vet att dom är mottrycksdjur, men att flytta dem är ju en av de viktigaste grejorna att kunna i ett ledarskap. Men lycka till, kul att se folk som är seriösa med sina shettisar 
#3 Jo jag vet. Han gick inte undan för tryck när jag köpte honom så.. Tack!

Hur går det ? :)

Oj vilken utmaning men LYCKA TILL!
/Johanna, http://finanora.blogg.se
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
Jag tömkör min shettis. Hon gör skänkelvikning, öppna, sluta, diagonalsluta, rygga och byten. Det är jättekul och man får väldigt bra motion själv! ;) Såg att det var en gammal tråd, men hoppas det går bra för dig!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det går bra, här är en video som dock är 2 månader gammal så vi har utvecklats ännu mer än så. Han har lite vila nu men här har ni det iaf.