Varition nosgrimmor/bett !?
Jag vet att de är mycket rekomenderat att rida med varierade nosgrimmor och bett. Men om man väljer att inte ha nosgrimma är de inte bäst så??
Om hästen funderar på de?? lika bra som på annat.
Bärätta gärna vad ni tycker ??
För mig är bett mycket viktigt att variera med. men om man inte har nosgrimma kanske de inte är så viktigt med de??!!

Jag använder inte nosgrimma, ibland så har jag ett nylonträns till Ametist och då är nosgrimman på men löstspänd.
Bett byter jag inte just nu för alla hästar har bett som trivsmed, nu arbetar jag inte mina ridna alla dagar i veckan utan mycket från marken lösa och dom dagarna är bettlöst och utan belastning i munnen
Stona skulle vara fela att byta bett på, dom har nämligen snarlika bett men det Kiara trivs med vill absolut inte Karisma ha och tvärt om så jag tror inte jag kan få bättre bett till dom just nu.
Ametist är inte så känslig där kan jag sätta vad som helst i munnen och han är nöjd och glad ändå, just nu så går han på tredelat gummibett.
Jag rider alltid på bettlöst, hästen har ett träns med tredelat bett också men det använder jag inte så ofta längre, eftersom hon trivs bättre med det bettlösa. Ser ingen anledning till att använda det när hon trivs bättre utan bett.
Jag rider nästan alltid på repgrimma, men kör med bett. Varierar mellan tredelat och rakt tränsbett. Tycker han verkar fungera lika bra på båda.
Brukar försöka byta bett var tredje gång ungefär. Nu körs han typ tre gånger i veckan, så blir inte så mycket tid med bett i munnen ändå.
Äger inte ens nån nosgrimma, så det är inget jag behöver fundera över.
Varierar mycket..
Hackamore (används mest)
Repgrimma (används mest)
Rakt bett & pullarnosgrimma
Tredelat bett & aachengrimma, ibland utan aachenrem
Grodbett (körbett) & aachenrem genom bettfästet,blir remonteffekt
Har provat att rida/köra utan nosgrimma men hästen leker mycket i munnen med tungan (även när man rider bettlöst grejar han med tungan) så har alltid en nosgrimma löst spänd för att han inte ska lägga tungan över bettet.
Rider gärna bettlöst men vågar inte köra bettlöst, står så mycket på spel då. Hästen trivs bättre bettlöst men iom att vi kör mycket och ska tävla i körning så måste han vänja sig med bett. Har lite för mycket vikt fram när man rider och måste därför göra lyftande tygeltag rätt ofta och det funkar inte på hack eftersom det är hävstångseffekt, dvs måste rida med bett då.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Om man har ett sådant här träns:
http://www.hooks.se/product.aspx?productid=300470&deptid=109&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC
Går det att ta bort så nosgrimman så att det blir ett sådant här då?(alltså jag menar inte western träns utan ja ni förstår, hittade ingen anann bild):
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Om man har ett sådant här träns:
http://www.hooks.se/product.aspx?productid=300470&deptid=109&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC
Går det att ta bort så nosgrimman så att det blir ett sådant här då?(alltså jag menar inte western träns utan ja ni förstår, hittade ingen anann bild):

#5 (6) det är inga problem det är bara att ta bort nosgrimman, så har jag gjort till Kiara (Ametist och Karisma har westernträns)
Nu var detta en remotgrimma som rätt spänd är bland det bästa man kan ha om man använder nosgrimma
#7 Oj, vet inte varför det blev dubbelt :P
Okej, vad bra :) Jo det är klart, tog bara något träns, tänkte inte på vilken sort det var haha.