ni som har broddade hästar..
ni som har broddade hästar under vintertiden (ej bara vid ridning, utan dygnet runt i princip), använder ni er av skor där man fäster 4 broddar i skon eller bara 2?
jag tänkte mest att har man skor där man bara fäster 2 broddar så ändras ju vinkeln på benet ganska drastiskt, och jag kan väl knappast tänka mig att det är sunt att gå i den vinkeln under en längre tid?
eller ni som har broddade hästar, ni kör kanske bara på skor där man fäster 4 broddar?
jag bor i skåne, så här hör det inte till vanligheterna att man broddar vintertid direkt, eller gjorde, de senaste 2 vintrarna har ju varit rena vargavintrar med snö liggande i flera veckors tid, det hör inte till vanligheterna i skåne.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
4 broddar på varje hov :)
Jag kör med 4 broddar / hov.
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Fyra broddar, självklart för mig. Bättre vinkel och bättre grepp.
Fick bara på traktbroddarna innan pappa hade tid att hjälpa mig (gängtappen fungerar inte så bra på småstenar i broddhålen..) och hästen halkade runt endel. Så fick vänta med att rida/köra ut tills vi fått på tåbrodden.
Nu halkar han inte alls. :)
Min stallkompis har travskor på sin häst med sex brodd i varje sko, bra grepp med ett helsike att brodda..
4. Annars går hästen garanterat fel. Må vara att jag själv utsätter min fot för fel vinkel med att gå med klackar, men jag tänker inte tvinga hästen till det samma åt det ena eller det andra hållet.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Ha inte på brodd i onödan bara då det slite onödigt mycket på lederna.
Vi körde alltid med 2 förr, ,men nu har jag alltid 4.
Medarbetare på westernridning.ifokus

När jag broddade min häst valde jag 4 brodd på alla 4 hovarna, min hobslagare rekomendera det då dom dels får bättre fäste :)
Men han sa att hästar som körs skos och broddas med 4 och hästar som rids med 2 förklaringen till de var att en häst som ska dra något efter sig behöver bättre tag och balans om den ska upp för en isig backe,
Han rekomenderade i vilket fall 4 broddar på varje hov för att få så bra fäste som möjligt :)
4 broddar per hov
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Förresten så blir det inte så ofta en annorlunda benvinkel med två traktbrodd ändå. Bara när de går på asfalt, betong eller annat hårt materialk. Annars sjunker ju brodden igenom och det märkt inte för hästen.
#9 Precis, i hagen är det nog ingen fara .. eller?
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
4 broddar på alla hovar.
#7 Min granne som har 6st nordvenskar som han kör med har 6 broddar i varje sko.
#9 Nej precis.. Jag som har hästarna ute dygnet runt behöver inte oroa mig, har man dock hästarna inne så kan det ju hända att det har större betydelse beroende på vad man har för strömedel och hur mkt sådant man har.
Men jag har gått över till 4 broddar i varje för att få bättre fäste när jag rider på våra isiga grusvägar, känns lite halkigt med 2, 4 känns bättre.
Medarbetare på westernridning.ifokus