Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 4793 ggr
Valkyrie
0

Problem med sadlar.. lusern?

Hej! hoppas få bra och trevliga svar här ..
Jag har en häst på foder, 19 år gammal (fyller 20 år i januari)
Jag fick med en allround stubben sadel och köpte även en dressyrsadel också begagnat.

Min kompis har sagt att man måste ha sadelutprovare men det var 2 i stallet som är väldigt kunniga och duktiga som sa att det inte var nödvändigt och att de kunde se om den passade.
Fick hem sadeln och de kollade på den och sa att den var perfekt på henne.
De som kollade är dressyrryttare och mamma på hög nivå och fått mycket hjälp av de.
Jag var ju inte så inne i hästlivet.
För några dagar sedan var en centrerad ridlärare i stallet då en tjej i stallet rider för henne ibland.

De pratade om sadlar så jag tog fram min för bedömning.
Hon sa då att den behövde stoppas om och att bommen såg aningen sne ut.
Annars låg sadeln toppen på henne bara att bommen var sne tydligen och att den gungade en aning på ryggen. (inte mycket alls)
Blev ju väldigt ledsen då jag älskar denna sadel, så kollade vi även hennes medföljande sadel: samma sak med den att den gungade en aning men den var iaf bättre än dressyrsadeln.

Nu vet jag inte alls hur jag ska göra, hon sa själv att om hon var jag skulle hon inte använda de på henne igen.

hur ska jag veta att hon är duktig? ingen sadelutprövare men kan nog ha gott några kurser och verkade kunnig.

Jag har inte råd att köpa 2 nya sadlar och har inte heller lust att göra det ärligt talat. Hela tiden ska det vara något problem ..
Frågade om ingen av sadlarna gick att ha om man använde padd eller något men nej det trodde hon inte.

Frågade en tjej i stallet som sa att det inte var något fel med dressyrsadeln heller och sa " nej men det där är absolut ingen fara, hästen bryr sig inte så mycket för de klarar mycket" och då känns inte det som att det var riktigt bedömt liksom.

Vill inte åka och sadelutprova då det är väldigt dyrt, detta var ju som sagt inte planerat att jag ska behöva köpa sadlar när det är min foderhäst liksom.
Hoppas någon förstår mig ..

Rider barbacka just nu för att inte använda sadel innan jag vet.

Hon har väldigt lite muskler på ryggen, annars i bra hull och aningen fet men hon är kraftig modell.

Kan ju varit att hon inte har vågat arbeta upp ryggen och därför inte fått upp ryggen så mycket om sadeln trycker.
Den var ju bra i vidd och allt sadlarna.

En tjej i stallet tipsade om lusern i uppblötbar form, blir hon fet av det? vill ju inte att hon ska vara så mager på ryggen även om det ör muskler som måste bildas men hon är ju ändå gammal.

Tips?

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

AnnaLundin
0

Lusern tillför proteiner som gör att hon fyller ut muskulaturen i ryggen - enkelt beskrivet.

Om sadlarna gungar på hennes rygg så ligger de inte toppen, utan är för runda undertill.

Sen är det egentligen jättedumt att prova ut sadlar på en omusklad rygg, men om sadlarnas bomvidd var lagom idag så är de garanterat för smala när hon rundat på sig.

Var i landet finns du?

Valkyrie
0

Stockholm.

Då testar jag nog lusern faktiskt i pelletsform, men hir mycket ska man ge?
Inte mycket gung alls

Rest in peace Valkyrie!

AnnaLundin
0

#2 - Är det bra ryggen som är tunn eller är det över revbenen också

Lusern är ett grovfoder, även om det är ihoppressat till pellets. Det har ett högt proteininnehåll och normalt energiinnehåll. Börja med 1 kg om dagen och ge det några veckor för att se om det ger något resultat. Det går att ge hur mkt som helst om det behövs, men det finns ju ingen anledning att vräka i dem om det inte behövs.

Valkyrie
0

3# 1 kg låter mycket? en tjej i stallet ger ca 12 dl strå per dag ..

Rest in peace Valkyrie!

AnnaLundin
0

#4 - 12 dl strå är ingenting. Det är vad jag skulle anse vara inom felmarginalen om jag fodrade med hö. Lusern strå är fullt jämförbart med hö!

nej, 1 kg är inte mycket om hästen behöver lägga på sig muskler!

(som en jämförelse så hade jag för många år sedan en halvblodsunghingst som behövde lägga på sig, han fick varje kväll en hel transportkrubba full med lusernpellets - 7 kg - den tömde han över natten!)

Elshira
0

Det kan ju vara så att sadlarna kanske passar när hästen är musklad?

Hur mycket "gungar sadeln? Rör det sig om mer eller mindre än en cm? Att sadeln är sned är givetvis inte bra, men jag vet inte själv hur mycket det påverkar hästen om det bara är "lite".

Ring och hör med ägarna och prata med dem, säg som det är - att sadeln inte ligger riktigt bra. Fråga hur de vill lösa det, och försök få dem att stå för en utprovning.

Kanske räcker det med en omstoppning + muskler och en padd tills vidare, och i värsta fall är det bara att kasta sadeln pga att den är sned.

Men hur länge är det meningen att du ska ha hästen om allt går bra? 6 månader, 6 år? Är det så lite som bara något halvår så skulle jag nog rida i den sadel du har (om du inte kan köpa egen), för hästen kommer ju i.af att slussas vidare till någon annan som kanske inte ens bryr sig om sådant. Då är det nog bättre att växla barbacka och sadeln.

Men ska du ha hästen under längre tid, och ägarna vägrar hjälpa dig med sadeln (glöm inte att säga till dem att de faktiskt kan sälja stubben sadeln med) så tycker jag nog ändå du bör skaffa en ny sadel.

Hör om det inte finns några lokala sadelmakare, de brukar inte vara fullt lika dyra som erkända firmor. Be dem ta med några sadlar, men du kan ju köpa hem några sadlar från t.ex hööks, horze eller någon annan hästbutik i närheten och prova lite. Spar dom sadlar som verkar passa bäst och ha med dem när ni provar ut sadlarna. Passar dem inte är det ju bra att lämna tillbaka.

Hakuna matata!

Cilla89a
0

att befinna sig i sadel djungeln är inge roligt.. sen att nästan alla har olika uppfattningar hurvida en sadel ska ligga gör ju inte saken bättre..

kan ju vara så att hästen har svårt att muskla sig över ryggen just för att sadeln ligger dåligt.. eller är det av någon annan anledning hästen är dåligt musklad, svårfödd, vilat?
är det för att sadeln ligger dåligt och hämmar musklerna i ryggen kan det kvitta hur mycket lucern du proppar i hästen, den kommer ändå inte muskla sig över ryggen.

hade detta varit min foderhäst hade jag pratat med ägaren hurvida villig denna är att pröjsa för en ny sadel, alt en del utav sadeln eller inte alls och sen utgått därifrån. jag kan förstå att du inte är sugen att köpa en ny sadel till en häst du inte äger.
vill ägaren stå för köp av ny sadel hade jag ringt en vettig sadelutprovare och sen är det ju bara att tuta och köra och köpa ny sadeln.
vill ägaren inte stå för en ny sadel hade jag ringt ut en vettig sadelutprovare som kan kolla på ryggen och sadeln, och som kan ge råd och tips och den får du helt enkelt ta och fundera i lugn och ro, kanske finns en enkel åtgärd på sadelproblemet, kanske behöver du inte tvugnet köpa en ny, kanske behöver sadeln bara justeras i stoppningen eller liknande.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Valkyrie
0

Tack för svaren! Hästurhyrningsföretag så jag tror inte det går att få annan sadel..
Ska nog ha kvar henne men vi har iaf kontrakt till juni.

Ska rida mycket barbacka men hur jobbigt är det för henne? förstör det inte ryggen?
Har ni tips om lusern? :)

Tack för att ni förstår, precis jag menar =)

Rest in peace Valkyrie!

Elshira
0

#8 Du skulle ju ev kunna köpa dig en bomlös billigare sadel (är ju sällan kvalité, men det behövs väll inte för endast några års användning) eller en barbackasadel (sök på google).

Hakuna matata!

Cilla89a
0

#8 är det ett sådant där man hyr hästarna över vintern? vet flera som hyrt av sådana "hästhyrningsföretag" och det är inte helt ovanligt att dessa inte är direkt nogranna med utrustningen till hästen, tyvärr, utan slänger med en sadel och ett träns som är helt i princip.

barbacka är väl okej några gånger i veckan, men inget man ska rida alltid, blir punkttryck på ryggen, en sadel jämnar ut trycket.

lucern så kör jag på Kraffts Lucern strå..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

kaka1234567
0

#10 finns en ridskole häst som går 2 lektioner per dag och har inte lika ont i ryggen som när han har sadel.¨de håller på att bli bättre och bättre för ryggen varjedag) Så tycker de ok att rida barbacka varje dag. De är aldrig någon fara att rida barbacka.Har läst en artikel på hästfokus(tidningen) och de är väldigt bra att rida barbacka mer naturligt

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Gronstedt
0

Hästar är väldigt olika, en del går med nästan vad som helst på ryggen, en del måste ha det perfekt för att inte få ont. Men om din pålle är tunn över ryggen nu kommer du att bli tvungen att skaffa nya sadlar när hon fyller ut. Om sadeln gungar så prova med en kilpadd, som lyfter den lite baktill, så funkar kanske de du har ett tag till.

Protein kan ges i olika former, själv ger jag Groov 125 till min häst, som är av racermodell och bygger muskler när hon får gott om protein, men inget fett vad jag än stoppar i henne.

Tusen
0

Barbacka ridning är bra för både häst och ryttare. Eftersom man då man rider barbacka inte sitter på exakt samma ställe under en hel ritt så är det ingen fara för att hästen ska få sk. punkttryck som någon skrev här ovan.

Sen är det inte så farligt att lägga en pad under sadeln tills hästen fyller ut sadeln. En pad jämnar ut ev ojämnheter och om du kollar på de största hoppryttarna så har de alltid paddar under sina sadlar. De använder dessutom många gånnger samma sadel till fler hästar.

Peppe
0

angående lusern så kan du ge det i pelletsform eller stråform, spelar ingen större roll egentligen mer än tuggtiden och att strå inte behöver blötas=mindre jobb. Hur mycket hö får hon i vanliga fall? får hon i stort sett fri tillgång så kan pellets vara en bra ide så hon orkar äta upp, får hon ransonerat ganska lite hö så vore lusern strå bättre för att öka tuggtiden.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Valkyrie
0

Tack så otroligt mycket för alla svar :)

9# Tyvärr är jag inte så mycket för bomlösa, sedan ska jag även börja tävla henne nu nästa års början så det är ju lite problem då.

10# Det är ett företag som hyr ut, helår, halvår, vinter, sommar, vecko och allt möjligt :)

14# Vad för lusernen? låter det bra i min sits?

Hon får:

1kg havre /dag
½ kg grand prix (pellets)/dag
8 kg hö/dag

Rider 1-2 gånger per dag, löshoppar och tömkör då och då som ett pass.
Skoldagar ridning 1 gång per dag och lov och helger blir det ca 2 men oftast då variering med övningar utan ryttare.

Rider ut mycket också och varieringen är viktig för oss.
Bild: första dagen med henne :)

Har fått höra att jag själv har väldigt bra balans, longeras utan stigbyglar och tyglar i galopp och lättridning trav vilket inte varit några problem alls.
Ridit barbacka några gånger nu vilket gått bra och aldrig känt att jag ramlar av, dock red jag med 3 schabrak och en teddypadd och kände då fortfarande ryggraden väl ..

Idag var hon här idag igen och såg då att sadeln ser ut att ha bakvikt också, dressyrsadeln alltså ..

Rest in peace Valkyrie!

Elshira
0

#15 8 kilo hö/dag låter lite? Fast det är klart det är olika från hö till hö. Men våra små welsh mountains får mellan 4 och 7 (gammlingen 8) kg hö om dagen. D-ponnyerna brukade få 7-12 kg.

Men om hästen nu ändå ska upp i vikt och muskler så är ju fri tillgång eller i.af lite extra aldrig fel =)

Hakuna matata!

Peppe
0

#15 låter rätt rimligt ändå, du kan nog välja pellets eller strå efter vad du själv känner. du får väga för och nackdelar

pellets - billigare, lättare att hantera, måste blötas en stund innan

strå - dyrare, tar mycket plats (jag använde en sån där mineralhink från krafft och proppade helt full för att få ihop till 1.2 kg), behöver inte blötas, ger längre tuggtid till hästen

bestämmer du dig för pellets och har tillgång till kvarnbyfoders sortiment så rekomenderar jag deras lusern. den är billigast och har högst kvot (mest protein). lusern strå finns inte hos kvarnbyfoder.

#16  8 kg till en d-ponny är okej, det är inte mycket men heller inte så lite att jag tycker det är någon fara. du säger ju själv att d-ponnyerna hos dig brukade få 7-12. 8 är mer än 7 Flört Glad

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Valkyrie
0

16# D- ponnyerna hos dig brukade få 7-12? ja då är det ju inte lite med 8 eftersom hon är en maxad D-ponny ;)

Hon är på gränsen till fet men hon behöver mer muskler och lite fett på ryggen :) muskler iaf.

Fått tips av centrerade ridläraren att rida barbacka om jag har  god balans vilket jag faktiskt har så det blir bra.
Kan ju vara att sadlarna passar när musklerna byggts upp ordentligt.

Jag åker bort måndag-fredag och hon har alltid vila på tisdagar varje vecka.
Jag tänkte om det är bäst att hon får vila måndag-fredag och sedan medryttare på onsdagen.
Kanske hon skulle behöva lite vila och det är nog skönt för henne också tror jag.
Har hört att de kan bygga muskler när det är vila också?

Hade ni haft igång henne eller låtit henne vila?
Hur kan jag då om hon har vila starta igång henne igen?

Rest in peace Valkyrie!

Zaphix
0

#18: Det är under vilan med rätt foder som muskler byggs, under träning bryts musklerna ned för att seda kunna byggas upp starkare igen.

Därför det är så viktigt med vila, inte rida hårt varje dag och bara vila en dag i veckan. Utan sprida ut vilan, eller ja, rida i lugnt tempo åtminstone.

Vilar häste bara måndag till freag kan du rida på precis som vanligt sedan. Ett par dagar är ingenting för en häst, eller för oss heller för den delen.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Valkyrie
0

19# Bra =)

Rest in peace Valkyrie!