Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 11026 ggr
Maja
0

Hö i transporten

Har era hästar tillgång till att äta hö under färd i transport?

niare
0

ofta om det är lite längre färd, men ofta brukar vi bara åka en kvart i transport så då brukar dom få hö när dom kommer ur, men åker vi lite längre ½ timma och uppåt så har dom alltid hö, :)

halludu
0

Ja, jag packar allltid några kilo hö.. Ofta får hästen jag åker med stå en stund där inne när vi kommer fram. Så då har den något att göra.. :)

Elshira
1

Ska jag bara på träning 30 min bort eller så så har de inget hö. Ska de på utställning 5 timmar bort har de däremot alltid. Vi stannar då givetvis och ger dem vatten runt 2-3 ggr under en sådan resa. Är det varmt ute så brukar vi blanda i lite melass (man kan ta betforvatten med) för att säkert få i dem

Vissa tycker att hästarna kan må illa av att äta och åka, detta är dock inget jag någonsin märkt något av. Har haft en häst som fick "transportsjukan" en gång men den hästen hade ingen mat i transporten utan var antagligen vanligt "åksjuk".

Vad det gäller ventilationen anser vissa att det dammar mycket i transporten om man har hö (att det blåser omkring). Har man dammigt hö anser jag att hästarna inte ska ha det, och är man annars orolig så kan man bara duscha av höet en stund innan.

Jag har alltid antingen ett hösegel, ikeakasse eller hösäck (dvs hela i tyg med ett hål bara), aldrig de vanliga hönäten av säkerhetsrisk.

Hakuna matata!

Peppe
0

nej jag brukar inte ha hö i transporten pga foderstrupsförstoppning, kolik osv osv.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lorita
0

samma som #4

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

genorclover
0

brukar inte ha det under kortare stund och tävlingar, hästen blir ofta tung i magen inför tävling isf. Men om det är långa resor, över 2h brukar de få en tuss. :)

Lorita
0

#6 det är vid långa resor dom kan få foderstrupsförstoppning

Tusen
0

Självklart!!! Våra får alltid hö i transporten. Långt eller kort spelar ingen roll. Har de fri tillgång annars vill vi ha fri tillgång även då de transporteras.

Varför skulle det vara större risk för kolik, foderstrupsförstoppning bara för att de åker? Har aldrig hört talas om det, än mindre att någon råkat ut för det.

Lorita
0

#8 för att dom inte äter från backen + att dom dricker dåligt

Tusen
0

Konstiga hästar ni har. Våra dricker inte då de äter annars heller. Det gör de när de ätit klart. Precis som de kan göra i transporten. Åta först och dricka sen.

ZABA
0

Jag har aldrig hönät eller liknande under färd. Däremot ser jag till att ge hö när vi tar vilopaus vid längre transporter.

Lorita
0

#10, 11 det är ett problem för transportföretag, så stort att det rekomenderas att inte ge hästarna mat under färd.

#10 reser man långt så får hästen i sig mindre vatten än normalt.

AnnaLundin
0

Jag ger oftast inte hö när jag transporterar hästarna, de brukar inte äta av det ändå medan man kör. Men ingen regel utan undantag.

Alex
0

Nej, oftast inte. Kan de stå några timmar i en box/hage (vintertid) utan mat kan de stå några timmar utan mat i en transport utan problem.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Eldsdotter
0

Jag har alltid hö i transporten som trivsel. Normalt kör jag bara knappt 15 minuter till ridhuset, så det är verkligen inte för att han behöver maten. Men hästen går in i transporten, ställer sig och tuggar hö i godan ro. Medan vi kör äter han inte (tror jag), men när jag stannar, stänger av motorn och öppnar lilla dörren fram börjar han tugga igen. Det är en trygghet och hemkänsla, typ…

CelsiusT
0

Förr hade jag aldrig hö i transporten, först var det för att jag lånade andras transporter och då jag det bökigt att leta reda på hönät och fixa hö så då skippade jag oftast det. Sedan skaffade jag egen transport och då var jag för lat för att leta fram hönätet. Så skulle jag på tävling och vara borta en hel dag så då var jag tvungen att ta med hö och skaffade då en höpåse och då började jag ha hö i transporten mer eller mindre varje resa. Men jag tycker dom står så oroligt i transporten när man ger hö där (dom tar en tugga och rycker den ur påsen och "bråkar" med varandra osv) så jag funderar på att inte ge hö i tranporten mer nu när renoveringen är klar. Heldre ha med hö och servera utanför transporten vid långa dagar (eller möjligtvis hänga in i transporten när man står still)..

Medarbetare på westernridning.ifokus

viktoria91
1

Det med foderstrupsförstoppning är intressant för att får hästen det så rekomemenderas det att lasta hästen och köra i hålor så släpper det ofta.

AusaBausa
0

Ingen hö i transporten

CelsiusT
0

Jag har varit med om foderstrupsförstoppning en gång, och det var i transport. När vi kom fram så hade hästen ätit av höet och sedan stått och "spytt" upp det igen, så hela transporten var kletig.

Tusen
0

#19 Jag har också varit med om foderstrupsförstoppning. Båda gångerna pga att hästen åt äpplen. Ska det i så fall betyda att det är farligt att ge hästar äpplen då?Flört

lisette
0

jag åker inte så långt att hästen behöver ha hö i transporten.

NettanLindholm
0

jag har inte hö i transporten, då hon koncentrerar sig bättre på sin egen balans utan. :)

Lorita
0

#20 hö när är ingen naturlig ställning för hästen att äta, dom ska äta från marken inte från träd.

Tusen
0

#19 Du vet att hästar inte kan kräkas, va?

#9 + 23 Jag förstår mig inte på dig. I ett annat inlägg påstår du att hästar bara dricker 1-2 ggr per dag och du har fri tillgång på hö. Varför skulle då hästen bli så mycket sämre av att stå utan vatten i ett par timmar då?

#23 Så du hänger upp höet i taket? Vi har vårt hö i IKEAkassar eller på ett speciellt foderbord i tjock plast. Det sitter inte högre upp än en foderkrubba utan t.o.m. lägre ner. Dessutom står de lösa i transporten så vill de äta på marken kan de göra det också.

thilda-
0

har alltid hö i transporten eftersom luddan blir mkt lugnare då.. och det är ingen risk att hon ska får förstoppning m.m då hon bara tar en tugga.. filosoferar i några min samtidigt som hon maler o tuggar på den tär stackars hötussen och sen tar hon en ny tugga och håller på… hon står aldrig med huvudet hela tiden nere i höpåsen… (har haft kamera på henne)

Stallmima
1

Har aldrig hö i transporten

Lorita
1

#24 du vill missförstå, dom får i sig mindre totalmängd per dygn när dom åker långt.

Forderbord och krubba är inte heller bra den optimala ät-ställingen är på marken. Får mina kraftfoder får dom det i hink på marken alla krubbor är bortagna det är samma med vatten hästar ska ha vatten i markhöjd vatten koppar är inte naturlig.

När det gäller foderförstoppning så kan skriver jag bara vad en utredning kom fram till som orsak till att hästar som transporteras långt få foderförstoppning och transportörer rekommenderades att inta ge hö i bilen.

ZABA
0

#27 Det är mycket som inte är optimalt för våra älskade hästar… Flört

(Lite ot: Personligen tycker jag att en häst/ponny bör vara så tillfreds i transporten så de klarar sig utan tillgång till hö för att inte bli orolig.)

Elshira
0

Även jag har varit med om foderstrupsförstoppning - men det var efter en vanlig portion med betfor - me mycket vatten till (hästen älskade betforvattnet). SÅ där var det knappast av vätskebrist i magen heller.

Hästar kan inte spy, men de kan lyckas få upp en del i näsan och på så vis "spy" genom näsan. Inte mycket, men frystar de hela tiden så åker det ju omkring.

Hakuna matata!

Tusen
0

#27 Nopp! Jag förstår precis, men då du säger emot dig själv måste jag få fråga.

Kimpa
0

Har hösilage till en del av våra hästar när vi åker med i transporten.
En av våra får aldrig något ätbart i transporten pga att hon stressar i sig maten ( bara i transporten) och hinner inte utsöndra tillräckligt med saliv eller tugga så mycket som hon bör, och vill på så vis undvika foderstrupsförstoppning.

Vi har även haft en shettis som fick foderstrupsförstoppning när hon åt sönderskurna äppelbitar. Även det pga att hon stressade med att äta så pass att hon inte tuggade ordentligt innan hon svalde.

Tusen
0

En bild bara på hur våra hästar äter i transporten.Skrattande

Det blåa lite snett ovanför hästens huvud är ett foderbord.

Lorita
0

#32 det betyder att dom inte har någon bom?

Tusen
0

Jodå. fast hästarna står lösa.

viktoria91
0

#34 Gäller försäkringen då om något skulle hända?

Peppe
0

verkar livsfarligt Förvånad tänk om ni måste bromsa kraftigt och hästen står och äter sådär under tiden? då står ju hästen på näsan?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lorita
1

#34 jag vill ha säkerhetbälte på min = en bom, säkerheten går först för mig och jag är övertygad om att dom inte dör av att stå utan mat några timmar.

Elshira
0

Bommen finns av en anledning och det är precis som #36-37 säger. Sett sorts säkerhetsbälte.

Visst kan man ha hästarna lösa i transporten, men det förutsätter att de själva föredrar att åka baklänges (och att man då även lägger höet i bak). Annars kan de bryta nacken av bara en normal kraftigare inbromsning (ej tvärnit).

Hakuna matata!

Tusen
0

Ja men de har bom. Det är bara det att våra hästar står lösa i transporten. Det har inget med någon försäkring att göra. Föl ska t.ex alltid stå lösa.

Hur de står när bilen rullar kan jag bara gissa men med tanke på hur det ser ut i transporten så går de och ställer sig längst bak och lutar rumpan mot baklemmen. Och då de kan välja varifrån de vill ta höet så äter de förmodligen från foderbordet vid kortare stop och från marken då vi står stilla en längre stund.

Ett grimskaft lär inte hjälpa särskillt mycket vid en häftig inbromsning.

Elshira
0

#39 Visst ja ni hade ju höseglet högre upp. Fick järnsläpp och tänkte att ni matade dem på golvet (som man ser att de äter på bilden). Det kändes ju något farligt att mata dem på golvet framtill i transporten Oskyldig

Då hänger jag med! ^^

Hakuna matata!

CelsiusT
0

När jag har hö i transporten hänger jag det långt ner, nästan nere vid golvet. Vad är det för farligt med det? Hästar är ju gjorda att äta långt ner mot marken och därför vill jag hänga det långt ner. Jag binder ju iof fast mina så dom inte ska vränga bak huvudet bakom bommen och skada sig vid inbromsning, självklart har jag även bom, men den gör ju itne att dom inte når ner till golvet, inte heller grimskaftet som jag sätter fast fram i fronten (inte i bommen).

Elshira
0

#41 Hur får du hästarna att nå ner till höet då? Om hästen har halsen över bommen menar jag? Sätter du bommen längre ner?

Hakuna matata!

Lorita
0

#41 sätter du bommen så lågt så kan hästen slå över och skada sig kraftigt.

Jag binder också mina hästar fam och långt ner så dom inte kan komma upp och över bomen och bomen har jag högt så bringan bromsar.

Elshira
0

Jag binder alltid mina hästar ganska så kort i transporten - dels för att de inte ska kunna få huvudet under bommen, dels för att de inte ska kunna hoppa över. Men så "elak" är jag…

Hakuna matata!

Tusen
0

Vi har bommen längst ner och kan inte göra så mycket mer än så. Våra ponnysar är inte större. Oskyldig

Kimpa
0

#41 en del hästar är duktiga på att skrapa med hoven och på så vis kan de fastna i hönätet.

#44 så "elak" är jag också.

CelsiusT
0

#42-43 Jag har bommen på högsta, den sitter ganska högt upp på bringan, men hästar har långa halsar, iaf mina (mina hästar är 165cm och ~155cm). Sen, som jag skrev, så har jag det inte på golvet utan i höpåse nästan enda nere vid golvet, så långt ner det går men att dom fortfarande når. Jag menar att jag försöker sätta höet långt ner istället för som dom fleta gör och hänger det så högt upp det bara går.

#46 Jag har höpåse, inte nät. Jag har en häst somskrapar mkt men hon kommer inte åt påsen endå.

Kimpa
0

#47 ok, utgick ( av någon anledningOskyldig) från att det var hönät, men såg längre upp att du hade påse.

polgara
0

Mina får i regel inget hö i transporten, är vi iväg på utställning en heldag så tar vi med oss hö, ofta har vi med eget vatten oxå.

hejjagheterstina
0

Min häst är dösäker att köra. Han får hö i transporten och han verkar inte få några problem med förstoppning… När han vet att det är mat i transporten förknippar han den med något bra och det märks.

Men vi kör bara i typ 30 min, om vi skulle köra i flera timmar skulle jag nog inte gett fri tillgång. som lorita säger så är det bäst för hästen att äta "från marken"  och om den inte får dricka så ja…

Tusen
0

Enligt Jordbruksverket SKALL hästen ha tillgång till både mat och vatten under resor längre än 8 timmar. LÄNK

Då det gäller resor under 50 km gäller enklare regler.

lisette
0

fast tillgång är väl inte samma sak som att ha det i transporten under färd?

hur gör ni som har vatten i släpet under körning? det måste skvätta ganska rejält.

Tusen
0

Hur ska man ha tillgång om man inte får ha det i transporten? Tycker det verkar svårt.Skrattande Det finns hinkar med kant och om de inte är fyllda ända upp så brukar det gå rätt bra.

Lorita
0

"det ska finnas bra anordningar för att utfodra djuren om det behövs och det ska finnas lämpligt foder och mängden foder ska vara anpassad till djuren och transporttiden"

"det ska vara möjligt att ge djuren vatten på transporten."

Det betyder att man kan stanna var 8:e timma och ge hästarna mat och vatten Skrattande normalt är maxtiden för transport 8 timmar Tyst om man ska transporter över 8 timmar så måste man kunna stanna och ge vatten och mat ev mat i transporten. Resor under 8 timmar då är det inte ens krav på att man stannar och vattnar, däremot ska man se till djuren var tredje timma.

lisette
0

#53 tillgång kan ju betyda att du fodrar/vattnar vid stopp.

Tusen
0

Inte om man översätter ordagrant. Skrattande

Lorita
0

fan kan läsa bibeln han också Foten i munnen

lisette
0

#56 jag måtte vara blind, men det enda jag hittar om foder är det som lorita skriver ovan.

# det ska finnas bra anordningar för att utfodra djuren om det behövs och det ska finnas lämpligt foder och mängden foder ska vara anpassad till djuren och transporttiden # det ska vara möjligt att ge djuren vatten på transporten.

för mig så betyder inte det att hästen behöver ha foder under själva färden.

Tusen
0

Tror varken på Gud eller djävulen så…..

Maliiin
0

Mina hastar transporteras fastbundna och med honat. Sa gott som alltid! Undantag ar val om vi bara ska en liten liten bit. Da har de inget ho…