en försäkringsfråga
Som jag tidigare berättat så har min sura valack sparkat unghästen i hagen. Det blev ett ganska rejält sår med svullnad och hälta.
Nu undrar jag rent teoretiskt om jag kan ta det på min hästförsäkran. Som man gör med bilar. Om jag krockar en annan bil får ju jag och min försäkring stå för kostnaderna. Är det samma för hästar. Kan jag ta hennes skadade häst på min försäkring?
Inte är det väl så heller? Jag tror inte det går, var bara tvungen att höra mig för!
Hästens försäkring borde det väl gå på? :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
det går väl förmodligen på den skadade hästens försäkring något annat kan jag inte tänka mig

Den skadade hästens försäkring bör det gå på.
Det är den skadade hästens försäkring som gäller tror jag. Sen kan man ju diskutera om du ska ersätta den ägaren för självrisken.
Det är ju lite surt för den andra ägaren men ändå är det ju sånt man får räkna med när de går tillsammans.
Sara

Hur är det med Incidentförsäkringarna? De är väl avsedda just för dessa tillfällen? Men kanske bara gäller personskada och egendom, inte andra hästar?

Incident gäller väl personskador och olika materiella ting. har man hästar ihop ska man inte klandra den andra ägaren/hästen. Naturligtvis täcker den skadades försäkring upp skadan och har man ingen försäkring så är det upp till var och en.

Jag tänkte bara berätta att jag har erbjudit mig att betala självrisken men det ville ägaren inte höra talas om. men jag varså nyfiken på hur det låg till med min försäkring.