Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: problemhästarhästproblem
Läst 3043 ggr
Eriky
0

Hästar som inte kan vara ifrån varrandra

Jag har nyligen fått 2 sköthästar, och dom är som klistrade i varrandra. Men det beror väl på att dom har bott tillsammans i hela sina liv. Och jag behöver hjälp med att få dom att kunna gå i från varrandra, till exempel om man ska rida den ena medans den andra står kvar i hagen. Men jag vet inte riktigt hur jag ska göra det!  Så nu frågar jag er, har ni någon idé på hur jag kan göra?

Elshira
0

Börja med att ha den ena ståendes på gången medan den andra är i boxen. Var gärna två stycken och pyssla med dem var för sig. Den i boxen kan gärna få lite hö eller delar av sitt ev. kraftfoder.

Börja sedan med att ta den ena på små korta promenader runt stallet bara, ha någon som borstar och pysslar med hästen i stallet och lugna den. Givetvis får du prata med ledhästen också om den blir stressad.

Har du ingen mehjälpare så går det ju givetvis utan, men mat brukar aldrig skada! Ha gärna någon annan häst inne i boxen bredvid eller liknande med.

Börja sedan succesivt att öka längden och avstånden de är ifrån varandra, börja bara med någon minut  - knappt så de hinner märka något!

Lite stressade är det självklart att de kommer bli, men det gäller att hålla det på en lagom nivå och att gärna kunna "trösta".

I hagarna så kan du börja med att sära dem åt, förslagsvis en stund medan du gör andra sysslor i stallet (t.ex skotta) och ställ hästarna i hagarna bredvid varandra. När det går bra så kan du flytta till hagen mitt emot osv. Öka succsesivt avstång och längd till de inte har problem med att gå länge i olika hagar en bit från varandra.

Men säkrast är alltid att träna med den ena i boxen - på så vis vet man att den stannar där den ska, och kan inte springa som en galning och halka och göra illa sig t.ex.

Du får helt enkelt göra allt lite i taget, ha en mehjälpare, beröm och är de inte tiggiga så har lite godis, lugna dem så mycket ni kan. Och ta det försiktigt helt enkelt!

Hakuna matata!

Cilla89a
0

Ridskolan där jag jobbar köpte 2 hästar på en marknad, som bara gått tillsammans i en hage hela deras liv (15 år), dem var mer eller mindre som siamesiska tvillingar, dem stod kloss i kloss vart dem än var..
dem fick vänja dem succesivt av att vara ifrån varandra..

tyvärr är det lätt hänt att hästarna blir väldigt tajta om man bara har 2, och det är viktigt att hästarna nästan varje dag är ifrån varandra en stund, för att inte bli helt besatta av varandra och bli helt förtvivlade den dag man delar på dem för en stund..

du får väl helt enkelt börja succesivt, t,ex om båda hästarna står i stallet, ta ut den ena för en liten stund, och det kommer säkert vara en massa vrålande och skrikande, men efter ett tag så kommer dem vänja sig vid att det inte är livsfarligt att bli lämnad själv..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Elshira
0

En fördel jag glömde säga är att om dessa hästar är vana att gå med någon/några andra hästar, så se till att ha en av dessa hästar som sälskap inne eller i hagen då!

Hakuna matata!

Eriky
0

Okej, tack så mycket för alla svar :) Och jag har en kompis som är med mig ut varje gång för att jag vill inte vara själv med dom, hehe..

Eriky
0

btw, det finns ingen gång i det stallet som dom stå i.. Bara 2 stycken gigantiska boxar och där brukar vi stå och göra i ordning dom!