Avla på detta sto..?
Har bara en fundering här… Börjar med att säga att det finns inget planerat utan jag vill bara veta! 
Köpte ett travarsto i maj, står som avelsto i köpekontrakten men det är inget vi planerat men hon gör sig inte på travet längre pga broskbildningar i framknäna, hon har varit opererad för det men det kom tillbaka så hon togs bort från travet och är nu snart helt omskolad till ridhäst. Hon kan inte tävlas och hoppas för knäna fixar inte det…
Nu vet ni lite om henne….Säljaren var sugen på ett föl efter henne som vi skulle föda upp och som han sen skulle ta i träning och ut på travet men det var inget som blev bestämt och det skulle i vilket fall inte ske direkt!
Anledningen till att säljaren ville detta är för att hon har så fin stam
e: Spotlite Lobell
u: Vicky Titan
ue: Caligula III
Men är det verkligen smart att avla fram ett föl som man vill ska prestera på travet om modern har såna broskbildningar i framknäna? Som kommer tillbaka och hindrar henne från att göra de hon verkligen älskar? 
Eller är det inte ärftligt?
Mitt sto Sampdoria ska ha en halvsyster på moderns sida som fick samma problem med sina framknä om den hästen är i livet eller inte vet jag inte!
Men då känns det som att de borde vara nåt ärftligt från moderns sida som förs över till avkommorna? Eller är jag helt ute och cyklar? 
Jag vänder mig till er med avelskunskap i första hand för jag tror ni har svaret.. Alltså är broskbildning i framknäna ärftligt och är det så smart att avla på en sådan häst?
(OBS hon har inga föl sen tidigare)
Mvh erika
Själva "sjukdommen" är inte ärftlig utan det uppkommer av dålig benställning och/eller mycket påfrestning, kan även uppstå av en försvagning i själva ledbrosket men det ska vara ganska så ovanligt vad jag vet.
Har man då en häst med dåliga ben och som dessutom påfrestas mycket så är det stor risk för att broskbildning ska utvecklas. Är det benen det är fel på (också) så kommer det ju ärvas, t.ex en inte allt för korrekt benställning.
Jag personligen hade inte avlat på din häst, men å andra sidan håller jag inte på med travsport och vet inte hur accepterat det är. Men det är klart, det ligger ju pengar i det hela och då kanske kan vill changsa (även om det är liten changs att fölet bli lika). Men jag skulle tro att sådana hästar som din häst går just till avel?
Kanske skulle du försöka åka in på en klinkik och be om ett litet utlåtande av benställningen och lederna av en ordentlig veterinär (distriktare brukar inte kunna sådant). Och får du klartecken därifrån så borde det ligga i att hästen var övertränad redan från början. Personligen tror jag mycket hänger på att de startas redan som tvååringar. Hör på en gång med veterinären vad hon/han vet om ärftligheten och hur det brukar visa sig.
Men vad jag vet (utan att ha haft en häst själv med broskbildning) så borde det vara ok att avla (såvida benen verkligen är ok).
Hakuna matata!

Okej… Jo, det är nog att föredra att kolla upp henne för en veterinär om en betäckningskulle bli aktuell! :)
Hon har alltid varit stenhårt tränad både som travhäst och i omskolning, sattes hon igång att bli omskolad till hopphäst men dom fick ge upp när hon inte klara de men då hade dom hållt på i nästan 1 år (hon har varit riden under sin travkarriär oxå)
Hon gick igenom veterinär besiktningen utan problem det enda var ju brosket i framknäna och att hon vart opererad…
Så om jag fattat detta rätt….så är det inte ärftligt om det "bara" är broskbildning?
Själva brosket nej. Men hennes avkommor ärver ju 50% villket borde innebära att hälften kommer få samma problem under samma förutsttningar
Hakuna matata!
Jag kollade upp henne på www.travsport.se och det är ju ett sto som själv inte uträttat särskilt mycket på travbanorna. Hon har startat totalt 21 ggr fördelat på 4 tävlingssäsonger. Ändå har hon inte hållit sig frisk, trots operation.
Njäe, jag tycker nog inte att det är ett sto som bör sättas i avel.
Sen har du fler aspekter att tänka på - är du beredd att låna ut hennes mage för avel och därmed avstå från att rida på din häst medan hon är högdräktig och sen ger di till sitt föl? Är du beredd att ta risken för att förlora henne om fölningen blir svår, bara för att den förra ägaren vill ha en avkomma, som du egentligen inte har något större intresse av?
Ur avelsvärdesynpunkt har hon faktiskt inte heller något särskilt stort värde, hennes mödernestam har inte lämnat något att jubla över. Att säljaren är sugna på en avkomma är nog i så fall bara för att de gillade henne som häst, för sett till hennes härstamning är chansen att hon ska lämna en stjärna inte särskilt stor.
Jag tycker du ska fortsätta rida på din häst i lugn och ro och be förra ägaren köpa sig ett färdigt föl i stället!

Jag är inte insatt i trav speciellt mycket så min fråga är kanske dum nu men står bara startena hon gjort i Sverige eller är det alla starter? För enligt förra ägaren tävlades hon nästan bara i Norge, och för ett antal år sen skulle hon ha stått hos han Flemming Jensen i träning 7-8 månader…
Jag har inte forskat så mycket i hennes travkarriär mer än de f.d. ägaren sa till mig.. Jag frågade varför han ville ha ett föl efter henne och om han stod för kostnaden för betcäkning tec.
Svaret jag fick var för att hon har en fin stam tror han syftade mest på fadern (spotlite lobell) så han trodde att om du hittar en bra hingst till henne så kan man få en liten stjärna som han ville träna och få upp i travet.
Han tyckte om Sampdoria jättemycket han köpte henne från uppfödaren när hon var liten men nu när han kostat på henne en operation och det höll ett tag men sen rasa igen så var hon bara en kostnad för honom så han skulle ha skickat henne till slakt om ingen ville ha henne..
Som sagt så har jag bara hört säljaren och enligt han har hon en mycket fin stam men folk som sysslar med trav har bara hört om Spotlite Lobell (alltså fadern) och att det ska vara en väldigt bra hingst har jag hört men jag vet inte.
Nej det fölet kommer ju inte jag ha någon nytta av förrän det kommer tillbaka från travet om det gör de så det känns väl inte jätteaktuellt från min sida…men jag går och lurar på mitt andra sto att ta föl efter henne (och använda själv då, inte trav!) och då kom den här disskusionen upp i familjen igen så jag passa på att fråga om hon var så lämplig egentligen 
#5 - Jag har kollat med mer travkunniga bekanta och de sa att ja, pappan är rätt bra, men mödernet har inte lämnat något att jubla åt. Och i uppfödarkretsar brukar man framhålla att mödernet är viktigare än vad som finns på hingstens sida. Och det är så att en topphingst oftast inte kan göra underverk till ett medelbra sto, avkomman blir oftast inte mer än medelbra ändå…
Ur rent avelsperspektiv bör man egentligen bara använda de bästa stona i avel, mediokra avkommor finns det tillräckligt många ändå.
Det är nog bara de svenska starterna som finns där, men eftersom det finns tävlingsresultat från alla de åren hon har tävlat här i sverige så kan inte perioderna i norge varit särskilt långa… Och hade hon varit en stjärna så hade hon presterat bättre även i Sverige.
Sen skulle jag nog undvika att avla på henne även för brosket i knänas skull. Risken finns absolut, att hon får en avkomma som inte heller håller. Dessutom kan dräktigheten vara väldigt påfrestande för hennes dåliga knän så hon får väldigt ont.
Jag tycker det låter som att säljaren vill ha en avkomma efter henne av rent nostalgiska skäl. Är du beredd att riskera ditt sto för det?

Okej, tack för dina svar! :)
Nej jag är inte villig att riskera hennes välmående för att han vill ha ett föl. Hon är 9 år och har många år kvar att ge så att riskera det är jag inte villig till att göra.
Vad jag har förstått det ja så kollar man mest på moderns sida när de gäller avel, tyckte de va lite konstigt…för han prata bara om fadern och när man fråga om modern sa han bara att hon var ett av Norges främsta sto på sin tid..? 
Men nej jag tar inte risken nu när jag fått lite mer info och fakta om det hela. Tack så mycket :)
#7 - man kan titta på avelsindex på travsport.se. Avelsindex är en siffra på ett förväntat avelsvärde. Index 100 är ett medelvärde - under 100 är sämre och över 100 är bättre. Indexet tar hänsyn till både egna prestationer och härstamningen.
Ditt sto är ett medelsto sett till avelsindex. Mamman är ett DÅLIGT sto enligt index, dvs har ett dåligt förväntat avelsvärde, trots eventuella egna meriter. Mammans avkommor är startade men har inte varit några stjärnor. Det är således ett väldigt osäkert kort med ett sånt sto som ditt i avel.

Åh jaha :) Jag har aldrig hört om mamma men har dock hört att Titan är ett relativt stort släkt namn (om de är rätt eller inte vet jag inte!) Så sampdorias mamma är ett dålig sto? för hon har lämnat en avkomma till med Sampdorias fel på framknäna vet jag, om det var exakt samma vet jag inte men.. Nu blir jag nyfiken på vad f.d ägaren menade med att modern varit ett av Norges främsta ston på sin tid…? 
Nu har jag fått lära mig lite mer, tack så mycket!
Tycker de är väldigt svår med avel på travare om jag ska vara ärlig, det känns så invecklat för en del säger att om hästen har en fin stam så är de en toppen häst att ta avkommor på och en del säger helt annat om den saken..
#9 - mamman kan mycket väl ha varit en bra individ själv, men det betyder inte att hon nödvändigtvis är ett bra avelssto. Åtminstone är inte hennes förväntade avelsvärde högt. Och hennes avkommor visar väl att det stämmer, att hon inte var någon höjdare i avel. De flesta har startat, någon har varit hyfsad men de flesta inte alls…
Titta t.ex på en sådan som Ina Scot, som väl kan anses vara ett av det bätte svenska stona. Hon har själv en medioker härstamning, har lämnat EN bra avkomma och resten ganska mediokra. Hon har förvisso ett bättre avelsindex, men frågan är hur stor del av det som beror på den enda bra avkomman hon har, som har sprungit in drygt 2 miljoner…

10# Jag förstår vad du menar, tack för dina svar och din hjälp att förstå :)
Sysslar du med travare själv?
#11 - varsågod!
Njäej, det gör jag väl egentligen inte. Men det finns ett litet intresse även för det, i bakgrunden, även om min egen hästinriktning går åt andra håll.