Box vs Spilta
Vad tycker ni? Box bättre/sämre, spilta bättre/sämre..
Hittade denna intressanta tråd-> http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=746370

Har inte läst länken. Men jag tycker box är bättre för alla parter. Hästen kan röra sig fritt nattetid. Och jag behöver inte oroa mig för att dom tex har fastnat på något sätt när dom bara får stå åt ett håll.

box är absolut bäst! som #1 :) men man kan ha både box och spilta tycker jag, boxen när hästen ska stå inne nattetid och äta och sånt. och spilta när man ska rykta. tycker inte att spilta passar någe bra till nåt annat än det.

Jag föredra box, av samma anledning som Gejsa skriver. Men jag tycker att alla hästar ska kunna stå i spilta, man vet aldrig när man kan behöva det, tränat sen dom va unga gärna.

jag gillar box bäst men det finns ju hästar som inte klarar det likadant som det finns hästar som inte klarar spiltor. men en box ger ju lite mer rörelsefrihet.
en fråga som dök upp i mitt huvud är om spilthästar skulle ha lättare för transporter?

#4# Ja, så är det ju. Kan dom stå i en spilta utan att få panik så går dom lättare in i trp. Min Gejsa (fjordingen) stod i spilta då och då hos uppfödaren. Hon gick ju på lösdrift. Men ibland fick hon stå i spilta för att lära sig. Och hon har aldrig krånglat att gå in i trp.

ok, så om man har tänkt att fara med häst mkt så ska man ha en spilthäst;)

Ja, det är ju bra att ha det ibland iaf.
Om jag skulle haft egen pålle skulle den stått i box om jag fick bestämma x)

föredrar box.
Box såklart! Det enda bättre med en spilta är att det är enklare att mocka om man har en gödselspridare.

mina hästar har alltid ståt i box, när jag köpte min shettis för över 10år sedan(då var hon 1,5år)stod hon i en 2gånger 2m s box med sin mamma, de kunde knapt röra sig, det tyckte jag var en för liten box till 2shettisar.
Box är bättre - spilta är sämre. Varför? För att jag inte ser en enda fördel med att låta hästarna stå i spilta. Trångt (för det mesta), uttråkande för hästarna, de har inte möjlighet att röra sig och tvingas stå bundna med grimma på sig hela tiden. I en box har de mycket större rörelsefrihet, man kan ta av de grimman utan att de kan "rymma", de har större plats och ja… Bättre, helt enkelt!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
föredrar box för rörelsefrihetens skull.
Kalle har stått i spilta tills nyss då de blev en ledig box.
men boxen står i skym-undan såhan ser inte lika mycket som han gjorde i spiltan vilket han trivdes bra med…
så i vårat fall tror jag att Kalle trivdes mer i spiltan…
Box

Box, om man inte har en orolig häst som vandrar omkring hela natten, då kanske spilta är bättre. Mina hästar har alltid stått i box.

box är helt klart bäst. men det är bra om hästen KAN stå i spilta om den absolut måste göra det.

det är synd om hästar som inte kan få ha box.. Ska det inte bli lag eller är det det redan, på att förbjuda spiltor..
Det skulle väl bli förbjudet att bygga nya spiltor, men de redan befintliga spiltorna ska få användas, med en maxtid/dygn
vet ej om det nu blir så , men det var iallafall tänkt så förut…
Box, en del på lösdrift.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Box är ju helt klart bäst men det finns ju hästar som har andra behov än de flesta.. så det går väl inte o generalisera o säga antingen eller till alla hästar?
Har mina 3 hästar på lösdrift sen 2 månader tillbaka o de stormtrivs!

Spilta är nästan djurplågeri enligt mig. Box - JA.
Min häst står i spilta. Inga problem alls. Syrrans med. Och båda två har endast stått i box tidigare. Jag tycker att både box och spilta har sina för och nackdelar så jag anpassar mig efter individen.
#21 fast det beror ju på om hästen trivs i den eller ej, och om hästen är ute mycket i hagen.
att kalla spilta för djurplågeri är väl att ta i ?