Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 5470 ggr
Zaphix
0

Knölar..

Dacke har fått knölar.

Han har haft en stor förhårdnad, kanske tre cm i diameter vid armbågen på ena frambenet, sedan jag köpte honom, Undratv lite vad det var, men inge mer än så.

I onsdags märkte jag att han hade fått tre hårda knölar, 1-2 cm i diameter, på nacker. I jämnhöjd med frysmärkningen. Dom har han inte haft innan.. Blev rädd och tänkte cancer. :)

Igår märkte jag ännu en, fast lite framför skanken denna gång. Hård men inge öm på även den.

Fick rådet av en i stallet att ringa distriktarna, men kändes lite väl överilat kanske. :)

Tempade honom, 38,4 c. han brukar ha strax under 38.

Men vad kan knölarna vara? Proteinknölar? Fettknölar? Inkar?

Om det är proteinknölar, hur gör man då? Kan det ha med att de börjat med nyskördat hösilage nu istället för fjolårshö? För ett tag sen iofs..
Han får bara hösiliage och halm att äta, lite havre ibland. Typ 10 kg hösilage om dagen ochb resten halm så inte så mycket ptotein kan jag tänka mig. Finns ingen analys..

Hjälp mig med tips på vad det kan vara.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Elshira
0

Om han har haft det sedan du kom (förutsatt att alla knölar är samma sorts knölar) så låter det nog mer som cancer/cystor tyvärr. Men är det nu cancer så verkar den ju inte spridas särskilt snabbt så OM det nu skulle vara det går det säkert att operera.

Men det kan ju vara 100 andra saker med så jag skulle inte vara orolig om jag var du. Kan ju vara så att de som kommit är proteinknölar och det andra bara är en liten broskknöl, eller så kanske han har kliat sig och fått något litet sticksår som bara precis blivit lite infekterat (behöver ju inte bli var för det).

Bara att ringa veterinären om knölarna inte försvinner/minskar om ett par dagar/någon vecka och be dem titta och ev ta ett litet prov. Om vi utår ifrån att det är det värsta (dvs cancer) så kommer det inte ha någon större betydelse om du väntar några dagar om den är godartad, och är den elakartad finn heller inte så mycket att göra åt.

Så vänta helt enkelt ett litet tag ifall det försvinner så du inte får en dyr räkning i onödan :)

Hakuna matata!

Zaphix
0

Bara en har han haft sedan han kom, de andra kom i veckan. Ingen ny idag i alla fall som tur är.

Men är det cancer måste man väl kolla upp det så snabbt som möjligt!? Borde jag gå bort med honom till kliniken i veckan?

Vet kommer ut om drygt två veckor för att vaccinera, tror du det räcker att hon kollar eller borde vi gå till kliniken?

Usch, nu blev jag ju orolig, cancer..

Min och Dackes blogg

Lorita
0

#2 vänta två veckor det bukar inte vara något farligt men låt vet ta en koll, för att du ska bli lungn.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Zaphix
0

#3: Okej, då kan jag vara lite lugnare tills dess iaf.

Min och Dackes blogg

Elshira
0

Ja vänta tills vet kon
mmer :) Har själv fler hästar med cancer men alla har varit godartade

Hakuna matata!

Lorita
0

#5 du har väll skimlar?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Zaphix
0

Ja, detta är en brun häst. Hade jag haft en skimmel hade jag redan varit och gjort en biopsi och varit säker på cancer.

Men enda vita han har på kroppen är frysmärkningen och lite vitt i pannan.

Min och Dackes blogg

Elshira
0

#6 Tja, nu skrev jag kanske lite fel menade har haft också (och de har dött vid hög ålder av naturlig anledning, ej cancer). Men det har varit två fuxar, en brun och två skimmlar. Dock var det tre av dem (skimmlarna och en fux) som fick "druvklasar" i rumpan. Och samam fux som innan, samt den andra fuxen och den bruna har haft testickelcancer, en knöl under käken samt en "melanint melanom" (hudcancer~).

Samtliga har varit godartade, vuxit väldigt långsamt (utom melanint melanom då men är mer som en stor vårta) och varit lätta att ta bort med goda resultat.

Hakuna matata!

Zaphix
0

Idag var veterinären ute och vaccinerade, passade på att fråga om knölarna.

De på nacken trodde hon var foderknölar, men den stora vid armbågen var hon mer fundersam över. Trodde att det faktiskt kunde vara en tumör.

Så nu så ska jag vänta och se om den blir större, blir den det tar vi bort den och skickar in för provtagning för att se om den är elakartad.

Mailat förra ägaren idag för att se om han vet ifall Dacke haft den länge. Har han haft den i flera år bör det vara lugnt.

Min och Dackes blogg