Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 3732 ggr
J-Parnebo
0

unghäst-frågor

Hej allihopa!  Jag rider just nu ett halvblod på 170 cm, 3 år. Det är endast jag som ridit honom, jag har ridit honom i cirka 2 månader, skrittat ,travat , galopperat och även ridit ut själva. Vi har även skrittat över bommar,har dock inte ställt några krav på honom. Han är helt underbart snäll och har aldrig gjort några "dumheter".
Nu till mina frågor:

1. När kan jag börja ställa mera krav på honom,och vilka krav kan jag då ställa på honom?
2. Han ska bli hopphäst,och har löshoppats, när kan jag börja hoppa småhöjder med honom?
3. Jag har låtit honom trava och galopperat i hans egna tempo, när kan jag börja reglera traven och galoppen?

tacksam för svar, och ge massor av tips. Ha det bra !

Zahara
0

skulle svara nu på alla dina frågor OM han är mogen och i form för det. Unghästar är väldigt induviduella så det är svårt utan att känna ästen. Har själv en tre åring på 170 som jag inte suttit på än då jag inte tycker hennes kropp är mogen för det, hon ´växer så det knakar än :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

MillaJ
0

säger som Zahara, att det får man nästan känna sig till, unghästar mognar så olika fort.
Traven kan du säkert reglera lite ganska så snart -på så sätt att ni har det tempot du bestämmer, alltså varken sov-trav eller övertempo utan ni försöker hålla en lagom arbetstrav.
Sen är det bra att öva på lite ridvägar i både skritt och trav, så att styrningen funkar. Serpentiner är tex bra, och snett igenom.

Jag hade nog väntat med att börja hoppa till våren och hållt mig till bommar på marken så länge, löshoppa är nyttigt men som sagt -hade väntat lite med att hoppa med tyngd på ryggen.

[Juniette]
0

Håller också med ovanstående, 170 cm häst på 3 år är ju inte direkt färdigväxt. Ta hjälp av någon som kan hjälpa dig bedöma din hästs mognad.

Elshira
0

Du får helt enkelt känna dig fram. När hästen känns säker på en sak går du vidare helt enkelt bara. Känner du att det inte går bra så är det bara att gå tillbaka ett steg och vänta några veckor och göra ett nytt försök då.

Och vad det gäller hoppning så vänta med det till våren säger jag med. Däremot kan du ju lägga upp bommar att trava över och träna på att komma med rätt avstånd dit osv.

Dressyren är ju grunden till allt, så att ta det nu istället för att börja hoppa kommer du garanterat tjäna på i längden!

Hakuna matata!

J-Parnebo
0

okej, tack så mkt för tipsen !

AnnaLundin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle vilja säja så här:

Om hästen har hittat sin egen balans och framåtbjudning så finns det ingen anledning att vänta med att införa bommar och sen enkla små hinder - förutsatt att ryttaren är rutinerad nog att hjälpa och inte stjälpa hästen i hoppningen.

Det är alltså både hästens utveckling och ryttarens kunskaper som avgör hur fort man kan gå framåt.

Jag hade en hbl-hingst hos utbildare för ett antal år sedan och han hoppade enkla banor på ca 70-80 cm på hösten som treåring. Men då var det också hos en erfaren utbildare. Hästen var förvisso en bit över 170 cm (=storkeken har inte med saken att göra, utan utvecklingsfasen!) men han var ändå redo för det.
Jag vill för övrigt minnas att jag själv började styra över enkla kryss med honom på sommaren efter treårstestet.