Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 2840 ggr
Ricko
0

Alla hästar i Södra Sverige?

Brukar kolla in varje dag hastnet, blocket osv för skojsskull på hästar som är till salu. Det roliga tycker jag är att 9/10% av alla hästar är i Södra sverige? Tycker det är lite synd haha :P Jag bor ju i Norra sverige (uppe i Västerbotten.)

Är detta något ni tänkt på / märkt?

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

viktoria91
0

Jag tycker alla kallblod bor i norra Sverige, synd då jag älskar kallblod.

Elshira
0

Ja det flesta hästar finns "tyvärr" i södra sverige. Det har jag märkt när man ställer ut då det sällan är något norr om stockholm!

Så ska man satsa på hästavel så är det södra som gäller…

Men jag antar att detta har att göra med att när man inporterar hästar så är det ju närmre för dem i söder ^^

Hakuna matata!

Ricko
0

Jo det är kart.

#1 Jag älskar också kallblod (främst Fjordhästar och även Nordisar) så mest är det dem jag tittar på, men jag hittar inte många Fjordingar i Norra Sverige? Tungan ute

Cilla89a
0

Det kan helt enkelt vara så att det är mer tätbebyggt och att det finns fler människor här i södra sverige (jag bor i Skåne) och därav att det finns fler hästar ;)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

viktoria91
0

#3 Fjordingar finns nog mer i södra Sverige,nordsvenskar finns dte många i norra.

Ricko
0

#4 Haha, ja det tänkte jag inte på x)

Nä men kom på det nu när jag tittade alla möjliga hästar på HästNet               "Södra Sverige", "Södra Sverige, "Södra Sverige" etc stod det på de flesta annonser.

#5 Jo fast om du kollar exempelvis på HästNet tycker jag ändå i överlag att det är Södra eller Mellan Sverige.

-------------------------

I Västerbotten där jag bor, finns det då ytterst lite hästar tycker jag! Men det kan väl också bero på att det inte är.. ja hur ska man säga? direkt överbefolkat ^^ Västerbotten är ju ett län (från min synpunkt iallafall) där man är ganska avlägsen från "allt". Nej men alltså ja ni fårstår var jag menar? :)

AnnaLundin
0

#6 - Sen är ju "södra sverige" en definitionsfråga. Hästnets "södra sverige" går betydligt längre norrut än vad de flesta andra definierar som södra sverige (med tanke på att mälardalen brukar kallas för mellansverige….)