Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 6817 ggr
Rafflan
0

Bomlös + tjock pad?

Bomlös sadel ska ju ha en specill vojlock så man kan ha inlägg i, kan man inte bara ha en tjock pad, borde inte det ge samma effekt?

Zaphix
0

Det viktiga är ju att det blir kanal för ryggraden. Så syr du fickor i en egen vojlock fungerar det bra, om du vill slippa just den speciella padden.

Men en vanlig padd, typ fårskinnspadd, känns ju onödigt tjock. Och den i sig ger ingen ryggradsfrihet.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Rafflan
0

#1 jag tänkte mer åt western padd eller annan tjock pad håller ;)

Eller typ denna--> http://www.hooks.se/product.aspx?productid=400109&deptid=106&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

thilda-
0

det finns paddar som är gjorda för bomlösa sadlar

Rafflan
0

#3 ja men alla dem jag har hittat är jätte fula och tråkiga :P

kaka1234567
0

har någon en bra hemsida på bomlösasadlar och baddar till de ??

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Elshira
0

Fårskinn tror jag nog tyvärr blir för tunnt.

Men du kakn ju köpa en padd att ha under (sådan som det ska vara för bomlös) och sedan bara lägga ett tunnt vanligt schabrak utanpå =)

Här finns lite paddar att välja på annars som ser ut som "vanliga" schabrak.

Hakuna matata!

Klasselover
0

Jag har gjort en interpad själv och sen har jag ett vanligt schabrak under. Det viktiga är som sagt att det blir en kanal för ryggraden.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Elshira
0

#7 Efter som man inte kan dra upp schabraket i en vanlig bomlös sadel så borde det ju i.af trycka på ryggraden?

Hakuna matata!

Rafflan
0

Men det finns ju schabrak/western paddar som är ca 2 cm tjockare eller mer, det är ju lika tjockt som dem där paddarna man har för bomlösa sadlarna?

Och schabrak sys ju med ryggrads frihet :/

Klasselover
0

#8 -Även om du har schabrak underst och sen pad + sadel, så blir det ju lika mycket ryggfrihet där som på en bomsadel eftersom schabraket då läggs på ryggen utan att dras upp helt i kanalen. Jag har känt efter när jag rider och ryggraden ligger fri såhär. Är man osäker kan man ju ha padden under schabraket. Har 3,5cm tjocka inlägg så det finns ingen risk att sadeln sjunker ner på ryggraden.

Padden ska ju utgöra bossorna som saknas på en bomlös sadel.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Rafflan
0

#10 får se om jag fattat det rätt, padden ska hålla upp den bomlösa sadeln så det blir luft spalt för ryggraden?

Hur mycket luft ska den ha emellan då? finns ju mängder med olika tjocklekar på paddarna?

Borde inte schabraket i #7 trycka på ryggraden?

Elshira
0

#10 Men du har ju en sadel som "ser ut som en vanlig sadel". De flesta vanliga bomlösa har inget rum att dra upp voljocken och padden i, utan det är själva padden som skapar kanalen

Hakuna matata!

Klasselover
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#11 - Ja, padden ska hålla upp sadeln så ryggraden är fri. Hur mycket, ja ryggraden ska vara fri. Beror helt på vad du har för typ av inlägg, mjuka eller mer hårda.

#12 - Jag har en soffkuddemodell så nu förstår jag inte vad du menar?

Får se om jag kan förklara det här på ett bra sätt.. Padden till en bomlös sadel ska utgöra bossorna som fördelar vikt på en bomsadel. Vissa bomlösa sadlar (dyrare varianter, inte soffkuddar) har bossor som fördelar vikten och då kan man rida med bara schabrak.

Försökte rita en skaplig bild.. Man lägger på schabraket och padden 0ch padden bildar en kanal på ryggen. I kanalen drar man upp schabraket. Sadeln läggs därefter på..

Rafflan
0

#13 okey, haha gillar bilden, då fattar man mer :D

Klasselover
1

#14 - Inte så vackert och sen formar ju sig självklart schabrak och padd efter ryggens form, men det blir lite svårt att visa heelt på datorn ;)