Vad har min häst för färg?
Min häst är född 2008 i hans pass står det at han är skimmel hans mamma är skimmel hans pappa är svart. På sommaren är han som guldbrun, svart längs ryggen och upp mot manen. Han har svarta ben.
Men på vintern blir han ljus han sätter lixom ljusa hår, fast upp mot manen är han svart och längs ryggen. Uppe på huvudet under luggen är han som ljusast men runt ögonen mörkare. Hela han blir ljusare på vintern och mörkare på sommaren.
Är han skimmel?
På bilden är de två till vänster från i sommras, huvudbilden från förra vintern men han liknar så nu i huvudet. kroppsbilden är för en dag sedan och den understa är för en månad sen.
Han är inte skimmel, men kan tänka mig att uppfödarna trodde att han skulle skimmla av och därför reggade honom som det.
Jag tycker att han är gulbrun, och då kan det vara intressant att kolla om hingsten eller stoet tidigare lämnat gula avkommor. Hingsten kanske är gulsvart (vilket kan vara svårt att se).
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

är mamman skimmel eller konstantskimmel?
De har inte lämnat några gula avkommor vad jag vet iallafall. Men får kolla lite närmre på det.
Tack för kommentaren! :)
Har ingen av föräldrarna gulanlag så kan deras avkommor inte heller bli gula. Du vet inte vilken fär stoet hade innan hon skimmlade av?
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Jag tycker absolut det ser ut som att den hästen håller på att skimla av.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jag vet bara att mamman är skimmel sett bild på henne att hon är vit nu, pappan var svart nu bortgången.Hittar ingen mer information om dem.
Det är ju bara så konstigt att han blir ljusare när han sätter päls och sen fäller av de ljusa men det återstår väl att se till våren.
#6 Inte helt ovanligt hos skimlar i början av avskimlingen. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

den ser ju definitivt gulbrun ut iallafall! sen om den skimlar av är svårt att säga…
antingen var så pappan gulsvart eller så var mamman gul innan hon blev vit :)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
ååh jag vet jag vet! men kommer inte på vad det heter… vet av en shettis som är svart under sommaren men blir " vit - svart" under vintern.. men vad är det de heter de kommer jag inte på 

#9 kontantskimmel/färgväxlare
Det finns en teoretisk möjlighet att mamman har ett gulanlag som döljs av hennes skimmelfärg och att han i så fall är mörkt gulbrun.
Fast jag tycker att den bruna färgen är för rödbrun för att vara gulbrun, så jag tror faktiskt att det är en helt vanlig brun häst med ovanlig brun färg på vintern.
Vill du veta helt säkert så går det att göra DNA-analys för att kolla vilka färganlag som finns.
Vad är det för ras?

Jag träffade ett sto en gång som såg ut som vilken brun hst som helst på sommaren. På vintern var hon tigrerad med riktigt vit botten.
Skynda långsamt så går det fortare.
Synns det några vita hårstrån i pälsen på sommaren (lite som om han vore stickelhårig)? I sådana fall tror även jag han är konstantskimmel (eller i.af skimmel).
Hakuna matata!

#11 tycker den påminner om Scorpio Errol Flynn i färgen, han ser ut som en vanlig brun på många bilder men är ju gulbrun =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Om det är en connemara är det jättevanligt att skimmlarna har gulanlag. Vet flera som betäckt med "gul" skimmel utan att veta om att deras skimmel är "gul" vilket resulterat i "albino" avkomma.
Skulle också säga att ponnyn är gulbrun. Om den sedan skimmlar är svårt att säga då jag sett ponnyer utan skimmelanlag som ser ut som din.