Yta hage lösdrift
Tycker ni att det räcker med en hage som är ca 30*50 meter för 2 st hästar. Kanske för 3 st i framtiden.

Absolut inte! Det kommer mycket snabbt bli upptrapt, tror inte dte lilla måttet är godkänt för lösdrift med 2 eller 3 hästar.

Den ytan blir godkänd och man måste hårdgöra den med sten så det inte blir lerigt. Det gäller alla hagar hästar ska inte gå i gyttja

Även om det är godkänt skulle jag inte vilja ha min ponny på en så liten yta med andra hästar. Det ska vara gott om plats att kunna röra sig.

#3 det är ungefär vad mina har, för mig är det viktigt att dom inte går i lera till knäna och därför så får dom den hårdgjorda biten som vinterhage

#4 Har man större hagar blir det inte lika lätt upptrampat som med små heller.

#5 mina kommer inte få mer yta åt det hållet där det inte är hårdgjort, där ska vi ta hö nästa år.

Jag tycker absolut det är en förliten yta för att ha lösdrift, den storleken på hagen skulle jag snarare kalla för rasthage.
Och ni kommer defïnitivt behöva preparera marken för att hästarna inte ska behöva traska runt i lera dygnet runt.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Jag vil inte att mina hästar ska äta frostnypet gräs, det är svårt att gå mycket större hage som det inte växer gräs i. Sen finns det plats för lek och bus på ytan.
Självklart måste man hårdgöra hagen och det bör man ändå göra kring foderbord och väderskydd.
Tycker ytan är alldeles för liten. Vi har en shettis och tre russ på 1 hektar till lösdriften och tycker den är snålt tilltagen. Skulle gärna ha mer.
Tycker absolut att det räcker, det blir ju som 2 paddockar.
Hur många hästar står inte i små fållor på några meter bara.
Har ev själv tänkt göra lösdrift på en hage på 3500 kvm.
Vi har våran paddock även som rasthage och den är 25 * 45 meter (.
Visst räcker den för att t.ex på vintern göra av med lite bus osv (ponnyerna är i.af tillräckligt små för att de ska få plats med en galoppracingsträcka).
Och för mig kvittar det om det är en två eller tre hästar som skulle gå där så länge dom är bra kompisar och inte behöver utrymme till att hålla de andra på avstånd. Våra ponnyer går i.af aldrig mer än 10 meter ifrån varandra.
Men jag skulle personligen inte ha detta som enda hage. Visst skulle jag kunna ha en lösdrift likt denna, men isf skulle jag se till att släppa över hästarna över dagen till en beteshage eller annan större hage.
Däremot så får man ju tänka på detta med lera. Vi har en anlagd paddock med sand osv, och det är bara precis dagarna efter det regnat som det är några cm lera - men det torkar snart upp igen och blir aldrig någonsin "gyttja".
Men ingången till de andra hagarna är dock leriga (upp emot en dm när det regnat) och jag kan tänka mig hur paddocken skulle se ut om det inte vorde för underlaget.
Så min sammanfattning - använda den hage ungefär på samma sätt som en box, men att de får komma till annan hage över dagen samt att den måste vara väldrenerad.
Hakuna matata!

Jag förutaätter att lösdrift i #0 menar hagen man använder på vintern. 30*50m är betydligt mer än vad många hästar som står i box har som vinterhagar. Det måste ju vara lika viktigt att fom har stora hagar, boxhästar tvingas ju stå helt stilla minst 8 timmar per dygn.
Ja lösdriften är ju tänkt att användas på vintern
beteshage blir det endast på sommaren precis som för de flesta hästar. Lagligt vet jag att det är. Undrade mer om det skulle kännas tillräckligt.