Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 3922 ggr
Ricko
0

Resa med häst

När ni reser längre sträckor (30-150 mil)

Hur utfodrar ni osv då? I.o.m att det tar sin tid att köra så långt? Kör ni hela sträckan utan iprincip något uppehåll eller hur gör ni?

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Tusen
0

Man får helt enkelt inte köra långa sträckor utan uppehåll där hästen får ta en paus och den får äta och dricka i lugn och ro. Man skall ha en färdplan där man har gjort upp i förväg var ochnär man tänker ta en paus.

Den längsta resan vi har gjort är till Jägersro i Skåne från Eskilstuna i Södermanland. Resan tog 8-9 timmar bara i resa och vi var därför tvugna att göra minst två ordentliga stopp längs vägen. Vi tog då ut hästarna ur transporten, lät dem drick och beta och ev äta lite hö under c:a en halvtimme innan vi lastade dem igen och åkte till nästa stopp. Därför tog naturligtvis resan ännu längre tid.

Mer detaljerat vad som gäller för transport av häst under längre resor kan du läsa om på Jordbruksverkets hemsida.Glad

Ricko
0

#1 Tänkte väl nästan det :) På vintern kan den ju inte direkt beta ute en stund men kan man ta en liten kort promenad på 10 minuter så att den får röra på sig lite?

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Tusen
0

Lite hö och vatten kan man alltid ge dem under rasten.Glad

Elshira
0

20-30 mil är det längsta jag "brukar" åka och under den tiden har hästarna en höpåse i transporten. Vi stannar ungefär 3 ggr (varav en gång lite längre dåd även vi äter) för att ge dem vatten. Dricker de dåligt tar vi bort höet, men lite melassvatten eller liknande brukar göra susen.

Ska man åka längre så skulle jag göra de vanliga stoppen med ca 2 timmars mellanrum för att bjuda på vatten, men vet man med sig att hästen antingen äter eller dricker dåligt så skulle jag stanna enkom för att mata dem osv på "normala" mattider.

Att ta ut dem så de får röra på sig, förslagsvis med kanske 4-5 timmars mellanrum och då kanske också få äta lite (beta om det är sommar) och så de får pusta ut lite. Att ställa fram en hink med vatten under dessa pauser är nog också bra så att de får lite mer tid på sig att dricka ordentligt.

I övrigt så är det bara att följa jordbruksverkets normer =)

Hakuna matata!