Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 6433 ggr
Zabbio
0

Hur rider DU?

Hur rider du och hur tänker du när du rider och handskas med din häst?

Vad är dina mål?

Vilken relation arbetar du för att få med din häst?

Vad är din filosofi när det  gäller hästar och deras arbete för oss?

Jag är bara nyfiken och måste få prata lite häst nu när jag inte kan rida själv på ett tag :) (Hjärnskakning)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Aribigga
0

Mitt mål med min körning är att jag och min ponny James ska ha roligt. Just nu är det också för att han ska gå ner några kilo då hans mage har blivit lite för stor.

Jag vill att vi ska ha en relation som "partners" visserligen är det jag som bestämmer men i en partner relation så måste man lyssna på varandra.

Jag har inte riktigt funderat på det, men jag anser (utan att tänka efter så mycket) att så länge både häst och ryttare tycker det är roligt och ingen tar skada av ridning/körning/vad-man-nu-än-kan-hitta-på så är det ett bra samarbete.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Zaphix
0

Jag tränar utifrån Parellis NH-program, följer det inte strikt alls, men grundfilosofin därifrån finns där. Tränar inte utifrån deras filmer, utan har min tränare som jag tränar fär.
Sedan blandar jag i egna idéer och testar olika saker jag funderar ut eller får infall att prova.

Har inget stort mål alls med ridningen just nu, utan tar det som det kommer. Har såklart närliggande mål, typ få mer koll på bogarna och sånt, men inget större mål.
Kör mycket och har mer mål där, vill tävla i dressyrkörning och jobbar inför det.

Den relation jag vill ha med min häst är ömsesidig respekt, jag respekterar vad han vill göra och vad han har för åsikter om saker. Respekterar hans begränsningar och försöker göra det så bra för honom som möjligt.
Det jag i gengäld kräver (japp, kräver faktiskt) av honom är respekt för mitt personliga utrymme, att han inte försöker flytta på mig utan väntar på att bli inbjuden för att komma in i min privata sfär.
Försöker att alltid ha roligt, bara göra saker som vi båda tycker är roligt. Leker mycket och går på upptäcktsfärder i skogen.

Min filosofi vet jag inte, funderar inte så mycket på det utan tänker mer praktiskt.

Förutom PNH så använder jag klickern till inlärninga av nya moment, mest för att det är så effektivt. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

lisette
0

mitt mål är att förbättra min ridning och kanske längre fram gå en clear round med henne. tränar en gång i veckan och tycker det ger tydliga resultat. helt underbart!

sunt förnuft är det som gäller för mig när det gäller hanteringen, sedan kan jag ta in lite horsemanship om det behövs. tycker det funkar alldeles utmärkt och hästarna är lugna och fina. jag försöker att inte klydda till det för mycket i hanteringen utan anser att hästen ska göra som jag vill, sen får jag hitta lämpliga vägar att nå dit.

Klasselover
0

Rider och kör så det blir kul för båda, min är unghäst och därför leker vi fram allt med låga krav. Jag har problem med leder och rygg och orkar därför inte hålla igång länge så vi passar varandra eftersom han inte ska gå hårt heller. Inget seriöst än så länge, utan vi är mer eller mindre skogsmullar som nästan alltid rider i skogen. Pass på banan är sällsynt men det händer. I körningen har vi målet att få upp kondisen och självklart att det ska vara kul, körningen är något vi båda älskar. Framtida mål är en lättklass i körning nästa år.

Hur jag tänker när jag hanterar honom har jag inte tänkt överdrivet mycket på. Han har lite problem att respektera människor och därför måste jag hantera honom på ett sätt som är säkert för mig.  Jag låter honom inte "köra med mig" utan jag säger ifrån om han försöker göra något, men å andra sidan har han då valt att göra det eftersom jag alltid ger hästen så mycket frihet som det går. Han har ett val - att acceptera min gräns eller att gå över den och få en tillrättavisning. Jag hindrar honom inte att gå över gränsen, utan han ska själv lära sig vart gränsen går sålänge det inte blir farligt (dvs om han skulle sparka/bitas).

Jag vill ha relationen att vi kan lita till 100% för varandra och att ingen är ledare, men tyvärr så är Cero inte uppfostrad "rätt" i flock och hade ingen respekt för människan när jag fick honom. Det funkar som jag skriver ovanför sådär. Vi jobbar på ett bättre förhållande som båda har valt, inte som jag har tvingat honom till. Självklart vill jag att vi ska utvecklas tillsammans och att jag ska kunna vara en ledare som visar vägen och inte bestämmer.

Jag vill att hästen ska vilja göra saker för mig i arbetet, den ska tycka det är roligt. Jag vill kunna be om saker som hästen gör med nöje och inte tvång.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

WinterPrince
0

Jag rider inte just nu, pga att jag har en unghäst.

Hästen är alltså ung, men sen är det dessutom en hingst så vi jobbar mycket med att han ska visa respekt för mig och att det är jag som bestämmer. Det fungerar väldigt bra, då det är en mycket klok häst som dessutom är uppvuxen i flock. Han förstår att om han går på mig, så "ger jag igen" och det är inte särskilt roligt, så då gör han inte om det.

När det gäller ridningen (eller körning som jag hoppas det ska bli med lillkillen) så strävar jag efter att få en häst som gillar sitt arbete och kliver fram för egen motor. Hur vi ska nå dit är jag inte riktigt säker på, men vi försöker alltid göra roliga saker och sluta när det går som bäst.

jackiejohn
0

Jag kör så naturligt som möjligt, använder mig mest av kroppens vikt och rösten när jag rider/handskas med mina hästar.

Använder så lite utrustning som är möjligt (olika till alla 3 hästarna) jag sätter upp mål efter hästen och vad den vill och tycker är roligt annars tycker inte jag man kommer någon vart… Två av mina hästar följer mig som hundar och är väldigt avslappnade och den 3e har jag haft sen maj så vi jobbar fortfarande mycket på relationen och ledarskapet.

Lär dig hästen så kommer du så mycket längre.

WhoCares-01
0

mitt mål just nu med ridningen är att få Wilma i form igen efter hennes långa "sjukvila" på 9 veckor. hon har haft en bakteriesjukdom i hovarna så hovslagarn har inte kunnat fästa skorna ordentligt. vi åkte till en klinikhovslagare och nu är är hon helt fri från bakterierna och skorna sitter mycket bättre.

första ridningen var för två veckor sedan och innan dess (när hon fortfarande inte fick ha ryttare) blev hon tömkörd var tredje dag i skritt och trav i två-tre veckor =)
hoppträning förhoppningsvis om två-tre veckor och sedan så fort vi är i fas för det ska vi ut och tävla =)

sen vill jag komma igång med dressyren igen också…

under hennes vila har jag jobbat en del från marken med henne… lite lydnad som t.ex backa rakt, flytta åt sidan och följa efter mm… hon har vart jätteduktig med det och det är helt klart något jag ska fortsätta med för att stärka förtroendet och vänskapen mellan oss =)

ett annat mål jag har är att hon ska tycka att det är kul att jobba i paddocken. nu lägger hon öronen bakot så fort vi går igenom grinden och kan i hörnerna stå nästan stilla i galoppen och bara tyka sig =(… lite jobbigt men nu när hon har gått ett par gånger på ridbanan så tänkte jag lägga fram lite bommar för det brukar hon gilla =)

hästars arbete för oss och vad det betyder för dom är nog från häst till häst… Wilma älskar att hoppa och galoppera ute på ängar och i skogen medans hon avskyr ridbanan… men min förra ponny älskade alltihop… min gamla ridskoleponny Pajas gör det han måste med tjejerna men inte mer och tycker han att något blir för jobbigt och ingen vuxen ser så kan det ibland hända att tjejerna hamnar på marken ^^ han gör dock inget för att skada dom, han säger bara ifrån =)

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Peppe
0

Jag rider dressyr för det första. Jag kräver arbete hela tiden, utifrån hans förutsättningar såklart. Orkar han inte arbeta mer än en kvart så fine, då arbetar vi en kvart och sen är det bra. Tycker inte att man ska nöta runt i en timme utan att det direkt händer något. Allt ska ha ett syfte. I hanteringen kräver jag bara vanligt hyffs. Han ska stå still när jag inte ber honom röra sig, han ska stanna när jag stannar osv. Man kan nog säga att jag i botten har lite "NH-tänk" då jag gick en NH-kurs när jag var liten och fortsätter hantera efter det. Har lite högre krav än de flesta andra i stallet märker jag, som låter sina hästar klia på dem och gå iväg när de sitter upp. Det skulle jag aldrig acceptera.

Vad är dina mål?

Jag tävlar inte, har inte nerver för det och tycker inte att det är roligt. Tränar ändå som om jag vore tävlingsryttare och har samma krav på både hästen och mig. 

Jag kan inte säga att jag direkt arbetar för att få någon speciell relation. Jag hanterar min häst med respekt och är konsekvent, han vet att jag bestämmer och är trygg med det.

Vad är din filosofi när det  gäller hästar och deras arbete för oss?

Hästar är hästar, de ska behandlas därefter. Tycker inte att man ska klema för mycket med dem men är inte heller sådan att jag vill ha min ridhäst på lösdrift utan täcke. Är dock inte helt främmande för det utan ser gärna att unghästar/avelston och liknande går på lösdrift, och ridhästar med för den delen om ägaren känner för det. Jag själv vill dock inte ha min ridhäst så, blir för hårigt =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

hejjagheterstina
0

1. Jag försöker variera ridningen, skogsridning, dressyr och kanske lite hoppning, olika vägar osv.

2. När jag rider dressyr på banan är målet att få honnom att lyssna och få honnom att "höra" små hjälper, mjuk i munnen, känslig för skänkeln osv. Man får ingenting gratis men man kan få ut mycket av honnom bara man vill.

3. I skogen låter jag honnom oftast bara "rulla på" och springa av sig. Ibland i skogen vill han inte alls lyssna och då är det ingen ide att försöka få honnom i form utan då rider jag bara tills han blir lugn.

4. Jag rider BARA med sitsen kan man säga. Då och då kramar jag i tyglarna men han brukar oftast ta alla chanser att försöka "ta bettet", då driver jag bara ännu mer och försöker inte lirka loss honnom som alla säger att jag ska göra.

CelsiusT
0

Jag håller på med western och jag vill att min ridning ska kunna utgå från 1 sätet, 2 skänkeln, 3 tygeln, och innan det finns en nummer 0. tanken. Jag vill ha små hjälper, helst ska jag bara behöva tänka för att få hästen dit jag vill. Jag vill även gärna visa genom att själv göra och låta hästen härma när jag utbildar den. När jag tränade in skritt, trav och galopp på min unghäst så gjorde jag det från marken och började med att visa själv, när hon härmade berömde jag och uppmuntrade och la på röstkommandon så jag kunde kommunicera med henne och ta med det upp i sadeln för att där föra över kommandot till att bli fysiskt (säte och skänkel). Jag vill ha effektiv träning, heldre jobba 10 min effektivt än att harva i en timme och tråka ut varandra. Jag arbetar även belöningsbaserat, alltså att allt man gör lönar sig på ett eller annat sätt (hästar älskar att få frihet/lämnas orörda så det är en bra lön att slänga in lite då och då i träningen).

Mina mål med ridningen är i första hand att jag och mina hästar ska ha kul tillsammans. Jag vill även utbilda mina hästar väl, dels för att det är viktigt för deras hälsa och välbefinnande och för att det är trevligare att rida en välutbildad häst + att jag älskar utbildningsbiten, det är en stor del av mitt mål med alla mina djur. Jag älskar utbildningsvägen, att träna och komma vidare. Att se resultat dock är inte riktigt lika intressant för mig, såfort jag lärt in något så har jag lätt att släppa det för att börja på något nytt, visst är det kul att kunna men att ta sig till kunnandet är det bästa.

Relationen jag vill ha till mina hästar är att vara bästa vänner, gilla att göra saker ihop, gilla att umgås, inte alltid ha samma åsikt och då respektera varandra för det, inte begära, förvänta eller ta för givet utan uppskatta allt man får och försöka ge lika mkt tillbaka. Att ge och få, som alla relationer handlar om.

Filosofin jag har är att alla däggdjur är egoister och den största av dom alla är människan. Vi alla gör det som lönar sig och när något slutar löna sig så släpper vi det snart. Jag ser varje enskild situation var för sig och som sammansatta beteenden. Jag ser till att dom beteenden jag uppskattar ska löna sig och beteenden jag inte vill ha ser jag till att sluta löna sig. Jag anser inte att jag har rätt att begära att hästen ska göra si eller så för mig, jag anser att jag kan be den att utföra saker och om den utför det jag bad om så belönar jag den. Blir det inte vad jag bad om så är antingen beteendet inte inlärt tillräckligt väl eller så lönade det sig inte tillräckligt att utföra det. Jag tror hästar, liksom människor, bemöter som dom blir bemötta.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Kristall
0

När jag handskas med hästar är mitt mål att få hästen att vilja samarbeta med mig. Jag utgår inte ifrån någon särskild träningsfilosofi eller så, utan gör det som faller sig naturligt för mig.

Ridningen är en trevlig hobby och jag älskar att rida så länge det ger något för både hästen och mig. Att trava runt i ett ridhus "bara för att" är inget för mig, utan ridningen ska vara givande. Att gå på en promenad, trickträna eller helt enkelt stanna i stallet och pyssla om hästen lite extra är för mig lika roligt som att rida.

Nu studerar jag till hästskötare, och är tvungen att ibland gå emot mina egna principer lite (som alla vet så tänker ju inte hästfolk alltid lika..), men då tar jag tillfället i akt och lär mig så mycket jag kan och är åtminstone en erfarenhet rikare.

Något jag strävar efter är så små, milda hjälper som möjligt, med målet att kunna kommunicera med hästen "enbart med tanken". I ridningen innebär det t.ex. så lite utrustning som möjligt - hjälptyglar är uteslutna, sporrar anser jag mig inte behöva och spön ska enligt mig aldrig användas för att slå hästen.

Hästen ska kunna välja att lyssna på mig, och aldrig tvingas till något. Om den känner obehag ska den kunna visa det och jag ska lyssna.

Om jag inte ger hästen något ska jag inte förvänta mig ett dugg tillbaka.

Ungefär så är mitt tankesätt =)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Kristall
0

Och just det - jag straffar ALDRIG en häst. Därför att

a) En häst lär sig betydligt mer genom positiv förstärkning än genom bestraffning och
b) Om hästen gör fel är det allra, allra oftast människans fel. Alternativt att hästen blir rädd och instinkterna tar över. Inget av föregående anser jag vara straffbart.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

CelsiusT
0

#12 håller med dig!!

CelsiusT
0

#11 Precis så känner jag =) Jättebra skrivet!

Animal-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min häst ja det blir Peewee då, jag tänker på att båda ska ha kul och känna sig förstådda.

Vad är dina mål?
Att vi ska kunna ha kul ihop och i längden att han ska kunna bära sig på ett så hälsosamt sätt som möjligt.

Mina hästar i allmänhet alltså Peewee och Tuffe vi vill bara ha så kul ihop som det bara går. Mål att alla ska känna sig trygga, förstådda och älska att umgås.

Vad är din filosofi när det gäller hästar och deras arbete för oss?
Filosofi och filosofi, jag vill att häst och människa ska kunna ha kul ihop och känna sig trygga tillsammans. All hantering ska ske så enkelt och trivsamt som möjligt utan massa onödiga medel. Båda ska ha det bra tillsammans.

för djupare tankar och så får jag säga att #11 har prickar det väldigt bra, det är mitt tänk också.